Gå til innhold
Arkivverket

[#42507] Hjelp til å tyde lokasjon i dåp. Eiker 1856


Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Hei,Jeg trenger litt hjelp til å tyde lokasjon/sted på foreldre til en dåp. Det er følgende: Lenke Dåp nr. 122 Barn: Anders Foreldre: Niels Andersen og Aase Maria Anfindsdtr Men hvor kommer disse fra? Står det Hassel Jernverk?Mvh Ole-Bjørn Aaltvedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal nok være Vestfoss, Fossen No. 4.Det var 2 Fossen gårder. De hadde nr. 4 og nr. 5.etter amtsinspeksjonens beslutning 1812.Men denne fødselen er jo ikke i 1856, men i 1829 og moren har jeg som Aase Maria Mattisd. Hun dør forøvrig allerede i 1835.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Hehe..... Helt korrekt. Det er ikke bestandig like lett å ha 2 tanker i hodet samtidig. Her sitter jeg å leter etter fødselen til en Anders Nilsen, sønn av Nils Andersen, Braaten. Som skal være født ca. 1829. Og han giftet seg i 1856. Så jeg satt å leste vielsen når jeg skrev innlegget.Mvh Ole-Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Aha, det jeg leste som en 'h' var en 'L'; 'Vestfoss Fossen L. No. 4'. - 'L. No.' står da for løpenummer, som var et begrep i matrikkelen på den tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.