Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

[#42507] Hjelp til å tyde lokasjon i dåp. Eiker 1856

Recommended Posts

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Hei,Jeg trenger litt hjelp til å tyde lokasjon/sted på foreldre til en dåp. Det er følgende: Lenke Dåp nr. 122 Barn: Anders Foreldre: Niels Andersen og Aase Maria Anfindsdtr Men hvor kommer disse fra? Står det Hassel Jernverk?Mvh Ole-Bjørn Aaltvedt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

Jeg tror muligens at det står 'Vestfoss. Fossesh. No. 4'.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnt Hole

Det skal nok være Vestfoss, Fossen No. 4.Det var 2 Fossen gårder. De hadde nr. 4 og nr. 5.etter amtsinspeksjonens beslutning 1812.Men denne fødselen er jo ikke i 1856, men i 1829 og moren har jeg som Aase Maria Mattisd. Hun dør forøvrig allerede i 1835.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Hehe..... Helt korrekt. Det er ikke bestandig like lett å ha 2 tanker i hodet samtidig. Her sitter jeg å leter etter fødselen til en Anders Nilsen, sønn av Nils Andersen, Braaten. Som skal være født ca. 1829. Og han giftet seg i 1856. Så jeg satt å leste vielsen når jeg skrev innlegget.Mvh Ole-Bjørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

Aha, det jeg leste som en 'h' var en 'L'; 'Vestfoss Fossen L. No. 4'. - 'L. No.' står da for løpenummer, som var et begrep i matrikkelen på den tida.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.