Gå til innhold
Arkivverket

[#42508] Meningen med brukerforumet


Gjest Bjørn Solberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Solberg

For seks år siden ble jeg fasinert av å prøve spore opp mine aner. Helt sylferskt havnet jeg fort inn på Digitalarkivet og på debattforumet. Etter et opphold på et par år er jeg nå tilbake, men vet ikke om dette lenger er et sted for meg.På meg virker det som om en del av av de 'faste innleggerne' er mer opptatt av å sable ned nye tanker, korrigere andres bruk av store og små bokstaver og å fremheve sin egen uovertrufne kunnskap om geneologi (Er geneologi riktig skrevet??) Kanskje det kunne være en ide å dele opp brukerforumet i en del for de som mener at de er profesjonelle genealoger og en annen for oss som er amatører og driver litt med slektsforskning på hobbybasis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Du aner ikke hvor mye hjelp vi 'som er amatører og driver litt med slektsforskning på hobbybasis' får i dette forumet av 'del av av de 'faste innleggerne.'' Sleiv og pirk finnes, av og til i rikt monn, men er likelig fordelt mellom leg og lærd.Så spør i vei, det er nå mitt råd, basert på bred og mangeårig erfaring.Og er det noe som ergrer deg, er det jo full adgang til å hoppe over det.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Stavemåten er nok genealogi. Ellers er jeg helt enig i at en god del innlegg fra enkelte faste debattanter er skarpere formulert enn nødvendig. Men det er ingen grunn til å la seg skremme.Det jeg er helt uenig i, er å dele forumet opp i proffer og amatører. Jeg synes det er meget viktig at det er en dialog mellom kunnskapssøkende amatører og fagfolk som kan bidra med kunnskap og oversikt. Det vrimler av feil i slektstavler, og dette blir bare verre og verre når folk kopierer kritikkløst fra slektstavler på nettet. For meg er det vel så viktig å fokusere på hvordan vi kan utlede slektsrelasjoner, hva som faktisk ligger til grunn for etablert kunnskap og hva som er holdbart, enn det er å finne flest mulig og kanskje 'finest' mulig aner (selv om det siste er gøy også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Interessante taker der til Norodd H. Sjølv er eg i høgste grad amatør, lite kunskap om gotisk skrift, skifter og andre ting som er viktig for å få 'sikker kunnskap om sine aner'. Men kva er egentleg sikker kunskap om en person son har eksistert for fleire hundre år sidan?Kva kan ein vita for sikkert dersom ein har navn og dåp i ei kirkebok, samt foreldras navn?Kan ein vere sikker på å finne rette foreldra dersom det eksisterer fleire mulige valg- dvs at ein må velge mellom kandidater der fleire av dei som KAN vere foreldra har samme navn? BEV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

I forbausende mange tilfeller kan vi løse floker ved å betrakte ikke bare enkeltpersoner og enkelthendelser, men også søsken, alle ektefeller og personene rundt.Nøyaktighet i arbeidet og sammenstilling av alle tilgjengelige data er noe som er avgjørende viktig for et godt og pålitelig resultat, både for amatører og profesjonelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til (1): Deler mange av dine synspunkter, men er uenig i å dele opp Brukarforumet.At de profesjonelle genealoger ibandt kan være svært så arrogante og ufordragelige får vi heller leve med. Tross alt har vi stor nytte av disse.Når sant skal sies er de ikke alene om å forsøke ta motet fra nybegynnere. Med jevne mellomrom dukker det også opp legfolk som tror de er utdelt alt vett, både på nett og på denne jord. Endel av de sistnevnte tåler visst ikke oss som ikke behersker norsk godt nok, eller ikke er vant til å ordlegge oss i akademiske vendinger. Vi får leve med disse narrene også. De er i alla fall lette å erte på seg, så iblandt bidrar de til at det blir litt liv i debattene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Til (6): Jeg håper generaliseringene dine er humoristisk meint. Hvorvidt jeg havner blant de arrogante og ufordragelige eller blant narrene som er lette å erte, veit ikke jeg, men dersom slike båssettinger røper allment utbredte holdninger, da daler liksom lysta til å bidra i debattene på Brukarforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til (7): Dette var sjølsagt kun mine egne erfaringer. Hvorvidt dette er en allment utbredt holdning kan jeg ikke uttale meg om.Håper innlegget ikke kunne tolkes som jeg dømte alle profesjonelle genealoger. Har aldri sett på dine innlegg som arrogante og ufordragelige. Siktet til (sensur) NN, NN, og et par andre våpenbrødre.De av dine innlegg jeg har sett, plasserer jeg ei heller ikke i gruppen *Narrer*.Som sagt, innlegg (6) var kun betraktninger fra et *primitivt* *bygdedyr*. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.