Gå til innhold
Arkivverket

[#42511] Norske offiserer i Oflag xxi, Schokken ,Polen


Gjest Albert Flisnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Albert Flisnes

Er det noen der ute som kjenner til norske offiserer som satt i tysk krigsfangenskap i Polen fra februar 1942 til mai 1945. Min bestefar satt i oflag leir xxi (Schokken) fra feb 1942. Har noen bilder av ham og de andre fangene tatt i og utenfor leiren. Før krigen ble stedet brukt som hjem for 'vanartede' gutter. Siden krigen er det brukt som hjem for gutter og jenter. Er på jakt etter flere bilder tatt i leiren. Fangene fikk lov til å sende bilder hjem til sine, da med sensurstempel bak på bildene.Hvis noen kjenner til norske offiserer som satt der og ikke har bilder, kan jeg hjelpe dere med de jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

De offiserene som satt i Oflag XXIC Schokken (Skoki) ble vel overført til Oflag XXC,z Grune bei Lissa (Gronovo ved Leszno) høsten 1943, deretter videre til Oflag XXIC Schildberg (Ostrzeszow) i desember 1943 og til slutt til Stalag IIIA, Sonderlager Oflag Luckenwalde ved Berlin på etterjulsvinteren 1945 (vintermarsjen).Det ble utgitt en bok i 1950: I tysk krigsfangenskap -norske offiserers opplevelser i Polen og Tyskland 1942-1945 (red. Knut L Spenning). Boken er rikt illustrert. To av forfatterne (Munthe og Paus) satt først i Schokken, men likevel er det ingen fotografier fra denne leiren, bare noen tegninger, og det er jo litt merkelig når det er slik at du har bilder derfra. Heller ikke fra Grune er det foto, bare fra og med Schildberg, der det visstnok var en fange som hadde smuglet inn et apparat.Feltpresten Asle Enger skrev boken Frivillig fange (1982), men han satt ikke i Schokken så vidt jeg vet. Jeg vet ikke om den er illustrert.Endelig har man 'Norske krigsfangetegninger 1942-1945' (Herman Willoch 1946). Her er det tegninger fra alle de fire leirene.Jeg bare nevner disse bøkene i tilfelle det er noen av dem du ikke kjenner til. Det kan kanskje være flere også, men det tviler jeg igrunnen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.