Gå til innhold
Arkivverket

[#42513] Aremark - Petter Olsen Dybevigholtet / Nybo, f. 1866


Gjest Harald Storaker
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Storaker

Petter Olsen Holtet, f. 1866, emigrerte i 1905 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=EMIOSLO&gardpostnr=257805&merk=257805#ovre>Lenke I Amerika blei også navna Vig og Dybevik brukt.Han var husmann på Nybo i 1900 LenkeKona Anne Kristine Andreasdtr, f. 1861, var nok fra Labråten LenkeMen kven var foreldrene til Petter Olsen? Er det Ole Amundsen og Else Andersdtr Brækka?

bilete1310.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas Engebretsen og Maria Kristensdatter er mine tipper, deres sønn Iver er min oldefar.Jeg har ikke mye opplysninger om Anne Kristine, tar med dette : Anne Kristine f. 17 febr. døpt 20 mai 1861 Labraaten. Faddere : Johanne Pedersdatter Labraaten, Ole Svendsen ibid, Anne Christensdatter, Marie Magnusdatter Grislingaas, Kristian Krtistiansen ibid, Jens Svendsen Graabøl.Så er det vielsen som du har lenke til 20 mai 1893. Petter Olsen Omvig har jeg notert at han er sønn av Ole Svendsen og Inger Marie Pedersdatter.Jeg har Petter og Anne Kristines sønn, Ole født 5 nov.døpt 26 des. 1893 Dybvig med faddere, Sadelmager I. Dybvig (Iver Andreassen)og kone, Pige Karoline do, Arb. Martin Omvig og pige Elen Omvig.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Artig sammentreff at en fra Lyngdal (hvor det er mange aner på farssiden min) interesserer seg for Øymark (i kjerneområdet i bygda hvor med min mors aner).Ole Svendsen og Inger Marie Pedersdatter er altså Petter Olsens foreldre. Dette paret inngår (iflg FS-opplysning) ekteskap i Aremark (NB?---ikke Øymark) 14.mars 1862.Rita: Hva sier kirkeboka om hvor disse to kommer fra ?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Rita: Jeg glemte at denne kirkeboka er lagt ut på nettet. Men paret kom fra henholdsvis Kjøna og Korneliussetre. Og deres respektive fedres navn er Peder Olsen og Svend Olsen.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

-Og sistnevnte Peder Olsen må vel være forpakteren på Omvik i 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=97&filnamn=f60118&gardpostnr=695&personpostnr=4138&merk=4138#ovre>Lenke , som er gift med Kristine Eriksdatter.(Dette er mine tip-oldeforeldre som kommer fra henholdsvis Sandtorp og Buer.)Forbindelsen til Korneliussetre går gjennom Peder Olsenss ektefelle Kristine Eriksdatter.(Korneliussetre i 1865 :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

For å forenkle kanonaden av alle disse navnene så har vi dem i enkel slekt-nummerisk rekkefølge:1.Petter Olsen f.1866 2.Ole Svendsen Kjøna f.ca 1821 3.Inger Marie Pedersd Omvik f.ca.1830 4.Svend Olsen Stikle/Kjøna f.ca.1801 5.Mari Pedersd Buer(NB?) f.ca.1795 6.Peder Olsen Sandtorp/Omvik f.1801 7.Kristine Eriksd Buer/Korneliussetref.1802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Når man går etter opplysningene, vil man se at nr.7 har tilknytting til Bøen søndre (-Tror Korneliussetre var husmannsplass under Bøen), der hennes foreldre var husmannsfolk i 1801, Lenke og sannsynelig også i 1802, da hun var født..IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Dette var jo flott! Takk til Egil, Rita og Iver!Linken til Lyngdal går via Amerika. For ei stund sia hjalp eg noen norsk-amerikanere med å oppspore slektninger i Lyngdal. Det blei god kontakt, og nå har dei fra Lyngdal vore på besøk i USA. Dei hadde med tilbake noen navn på fleire norske aner som amerikanerane gjerne ville oppspore. Her gjaldt det Axel Olaf Vig, født 31/1 1895 i Ottied, Smalene, sønn av Peter og Anne Dybevik. Eg leita etter Aksel Olaf i Smålenerne, og det blei full klaff.Eg har sett litt i Aremark skanna kirkebok. Rita nevner sønnen Ole som blei født på Dybevig 1893. Han døde og blei begravd 5/4 1894. Så blei Axel Olaf født 31/1 1895. Da er bostedet Lia.Eg vil tru at Rita og Iver har (ca) firmenningar i USA. I første omgang formidler eg denne informasjonen videre til slektningane i Lyngdal, og så får dei bringe det videre. Så får vi sjå etterkvart om norsk-amerikanerane også vil invitere Aremark-slekt på USA-besøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var artig !Min slekt etter Iver Andreassen kalte seg også Wig/Vig uten at jeg har funnet grunnen til Vig navnet og ikke Dybvig.Jeg tar med Anne Kristine Andreasdatters søsken som levde opp :JOHAN, f. 26 juli 1845 Labraaten. Viet 23.1 1878 (Ungkarl og Gårdsmann) med Anna Elise Svendsdatter Fägelvik, Sverige født 1855, datter av Svend ? Røstnes, Sverige.Her er fam.på Busvenbua, Aremark i 1900 : [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f00118&gardpostnr=399&personpostnr=2316&merk=2316#ovre>LenkeCAROLINE f.23 febr.1847 Labraaten.( død 1921 på Dybvikhaugen ) Viet 29 nov.1876 : Ungkarl og arbeidsm. Hans Nielsen Fangøkasa født 13.5 1851 Torkildsrød. Hans far Niels Ingebretsen ( og Johanne Amundsdatter )Her er fam. på Gromholt i Rødenes i 1900 : LenkeMAREN ELISABETH f.5 nov.1854 Labraaten. Viet 27 des. 1882 med Gårdsman Thor Kristian Helgesen Dybvik, hans far Helge Pedersen.Her er fam. på Bøhnsætre i 1900 : LenkeIVER f.4 juli 1852 Labraaten. Viet 12 sep.1884. Gårdbruker med Alette Kathinka Andersdatter Haug. Hun født 13 mai 1860 Haug, datter av Anders Kristian Jensen og Anne Hansdatter.Her er fam. på Dybvik i 1900 : LenkeANDERS f. 15 mai 1857 Labraaten. Viet 16 nov. 1886. Sadelmaker med Karoline Olava Hansdatter født 5.6 1865 Sambøl. Hennes far Hans Jensen ( og Birthe Svendsdatter )Her er fam. Dybvik i 1900 :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.