Gå til innhold
Arkivverket

[#42521] karl Fredrik Antonsen Holm Lakkerings verksted på gjøvik.


Gjest Øyvind Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Nilsen

Hallo.Lurer på om noen hadde kjennskap til Karl F A Holm Lakkerings verksted på gjøvik? Jeg tror det må ha vært mellom 1915 å 1940 et sted det verktedet må ha vært i gang.Karl F A Holm er født 1868 1869 i skedsmo prestegjeld.Lurer kanksje på om det kunne ha stått i noen bygde bøker i gjøvik å omegn?Håper noen kan ha noe kjennskap om dette.Hadde vært kjekt.Mvh Øyvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I 1900 bor han i allefall i Trondheimsveien 20 i Kristiania [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=124&filnamn=f00301&gardpostnr=8095&personpostnr=217191&merk=217191#ovre>Lenke. Da er han malermester. I 1894 fikk han borgerskap i Gjøvik, oppsagt i 1897. Her står det at han er født 27.5.1869 i Skedsmo. Fullt navn er Karl Fredrik Antonsen Holm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Ingen av familiemedlemmene som finnes i 1900 FT finnes i skatteligninga for Gjøvik 1934-35 eller senere.Du finner neppe noe i 'bygdebøker' med unntak av at han tilfeldigvis kan være nevnt i Gjøvik bys 100 års historie (skrevet ca 1960) hvis han hadde en spesiell rolle i byen.Ellers kan du prøve å lete på www.slektshistorielaget.no - kan f.eks være nevnt i kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hallo.Jeg har nok tatt feil med årstall da tror jeg.Han var tydeligvis bare i gjøvik i 3 år.Fra 1894 til 1897.Så om det har vært noe verksted er vel kanskje tvilsomt.Han flyttet til oslo igjen først å så har han havnet på stange senere i allefall.Jeg trodde han kanskje hadde drevet verkstedet når han bodde på stange..Er det noen borgerskapsliste i fra stange i tilfelle? Jeg takker så mye for all hjelp fra dere begge to,var kjempe snilt.Mvh Øyvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Øyvind.Her har du Carl Fredrik i FT1875 Skedsmo med foreldre og søsken: LenkeHar du funnet hans dåp? Jeg har den om du ikke har den!Mulig du bare er interessert i dette 'Lakkeringsverkstedet' ?Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hei Lillian.Jeg er intersert i alt som er å finne om Karl F.A Holm. Dåpen har jeg ikke.Kjempe fint.Er interesert om det er noe å finne etter 1900 å men det er vel kanskje vanskelig.Han døde i 1940 i allefall.Tusen hjertelig takk skal du ha.Mvh Øyvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Sønnen Fredrik bør være konfirmert omkr 1915, en del av kirkebøkene for de aktuelle steder finnes på nettet så det kan være noe å lete etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Heisann.Ja det kan nok være en mulighet.Da skal jeg lete litt runt omkring å se om det er noe og finne. Tusen takk for svaret.Mvh Øyvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Øyvind.Her kommer dåpen til Carl Fredrik.Skedsmo Klok I 2 1855 - 1872 Kort 13/15 Dåp nr. 78, s.46?(Uleselig)Carl Fredrik f.27/5, dpt.: 18/7 1869. Ægtefødt. Inderstfolk Anton Carlsen og Hustru Elen Tostensdatter Strandbakken, Stalsbergeie.Faddere: Elen Tostensdatter, Kaja Carlsdatter, Carl Danielsen, Anton Carlsen, Petter ChristiansenI samme kirkebok finnes søster Mina Josephine f.5/3, dpt.: 6/5 1866 og foreldrene er Inderstfolk i Stalsbergeie da også.Samme kirkebok Kort 7/15 Vielse nr.8, s.??(Uleselig)Vielsesdato: 17/4 1865Ungkarl Anton Carlsen Holm, føde og opholdssted: Holm, 24 år, Far: Carl Frederiksen.Pige Elen Tostensdatter ?Rønes?, Fødested.Stalsberg, 16 år, Far: Tosten Nielsen.Forlovere: Hans Frydenberg og Gustav Andersen Nylende/NylandeHan vaksinert 4/6 1840 og hun(Dette har jeg aldri sett før og er i tvil om det er rett, men det har ingen betydning) Tydelige Arr.?Så nå har du litt mere bakover i tid i hvertfall!!Her er de i FT1865: LenkeMvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hei Lillian.Takker og bukker for opplysningene.Kjempe arti. Du har jammen funnet mye du.Jeg har tenkt å komme så langt bak som mulig med denne slekta bakover.Har noen andre opplysninger fra før men ikke disse.Jeg vet at Carl Fredriksen er far til Anton Carlsen.Men ikke så mye runt det.Er det noe mer å finne så er jeg interesert.Er arti dette, Tusen takk.Mvh Øyvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.