Gå til innhold
Arkivverket

[#42525] Uldrick Eriksen,Tjøtta 1777, full kyrkjebokreferanse


Gjest Knut Skorpen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Skorpen

Eg har 'arva' eit notat: Ulrik Erikson / Uldrick Eriksen fødd ca 12. mai 1777 på Skogsholmen, døypt i Tjøtta i Alstahaug 3. søndag etter trefoldighet 1777. Kjelde: Kyrkjebok Alstahaug/Tjøtta 1776-1800 fol 106 (eller står det 10 b ?).No har vi fått kyrkjebøkene på nettet, og eg går desse notata etter i saumane. Og eg finn ikkje Ulrik. Er det eg som er dårleg å leite, leitar eg feil stad, eller er det feil på notatet mitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er slett ikke alt av kirkebøker for Alstahaug som er utlagt på internett. Det er sikkert den for 1773-1787 du har sett, og som jeg ikke syns er helt enkel å lese hverken på mikrofilmapparat eller som innscannet. Det er også en kirkeboka 1776-1800 som er ført for hvert enkelt kirkesogn i Alstahaug. Jeg mener at den for Tjøtta er på mikrofilm PF-414. Hvis du ikke har fått svar til mandag kan jeg slå opp der da jeg likevel skal se etter egne aner i kirkebøker på mikrofilm. Biblioteket her i Sandnessjøen har denne mikrofilmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Tusen takk! Film nummer PF-414 fann eg i biblioteket, side 106 fann eg, men at det var to ulike kyrkjebøker for Tjøtta på 1770-talet hadde eg aldri gjetta om du ikkje hadde fortalt meg det.Er det slik at soknepresten har ført ei bok og kapellanen ei anna?Eg synest begge prestane har skrive pent - det vart verre på 1800-talet! Eg fann Ulrich og Forældre: Erik Nielssøn Skogsholm og Hstr. Dørthe Jensdtr. Eg ser ikkje mørkt på å leite vidare etter Erik - som kanskje var 25 år i 1769. Likevel: dette er ikkje lettare enn at eg blir glad for leitetips, om nokon skulle komme over han - Ulrik er farfar til farfar til farfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Og årene 1768-1776 for Tjøtta og Herøy er også ført på egen mikrofilm, og disse finner du på mikroifilm HF-1287. Årene 1714-1723 mangler på mikrofilm PR-413, og er ikke med på PF-412. Jeg kan ikke svare på om sognepresten har ført en kirkebok og kapellanen en annen, men det er ikke de samme navnene en finner på disse mikrofilmene, og en og samme famile med flere barn har noen døpt på mikrofilm PF-413 og noen på PF-414.På PF-412 finner en 1714-1737 for Herøy, og 1737-1740 for Herøy. Årene 1714 til begynnelsen av 1735 er der, men Sandnes mangler for 1735-37, og 1737-1740 er ført på PF-413.Har ellers muligens fått en ny Tjøttane i dag, og det er mulig det kommer en etterlysning når jeg har sett mer på skiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.