Gå til innhold
Arkivverket

Vær obs du blir søkbar på Google med det nye forumet


Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Innlegg 9: Men jeg finner det ikke akseptabelt for meg personlig at mitt fulle navn knyttes til det enkelte innlegget jeg har skrevet.

 

Innlegg 13: å få navnet mitt søkbart på alt mulig er jeg ikke interessert i. og jeg ønsker ikke at mitt navn skal kobles opp mot de forskjellige innleggene.

 

Innlegg 24: I og med at innleggene våre nå kommer opp ved å google på navn til en bruker, er det jo utrolig mange som i utgangspunktet ikke gransker på slekt, som lettvint får tilgang til informasjon de ikke søker.

 

Og i undertitelen til dette temaet står det "Advarsel til brukerne".

 

Her er det tydeligvis ett eller annet jeg ikke helt har fått med meg - kanskje er jeg naiv. Men kan noen være så snill og forklare meg hvor problemet ligger? Hvorfor skal vi skjule oss? Hvorfor skal vi skamme oss over det vi har lagt inn her? Det advares og det skremmes - men ingen har så langt sagt noe om HVORFOR det er så ille å få sine innlegg her gjenfunnet ved hjelp av søkemotorer.

 

Jeg trodde heller det var nettopp vi som brukere av disse debatt- og spørsmålsforaene som skulle være glad for muligheten for å kunne søke seg frem til gamle innlegg her? Tidligere var det gjerne slik at såsnart et innlegg forsvant fra førstesiden, mistet det også enhver videre oppmerksomhet fra potensielle hjelpere og fra andre som kunne ha hatt interesse for det samme temaet. Og jeg må igjen påpeke paradokset med at vi slektsletere på den ene side bruker masse tid og krefter på å lete frem forfedre og gamle slektninger, mens vi på den annen side altså skal gjemme oss som best vi kan. Forstå det den som kan. Jeg gjør det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Tore S. Falch (innlegg 26) for relevante kommentarer. Jeg må innrømme at alle reaksjonene til det nye forumet, søkbarhet, fullt navn osv. er i ferd med å bryte ned min glede over det nye og flotte forumet vi har fått.

 

Jeg antar at en løsning vil kunne være å lukke hele eller deler av forumet slik at man må være medlem og pålogget for å kunne lese, postlegge og søke frem innlegg, slik som på Nobiliana.de, og dermed blir vel ikke navn og innlegg søkbart via Google, men det er kanskje vel drastisk?

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men - ved en ny test nå, ser jeg at også signaturfeltet vises for ikke-innloggede når de søker via Google. Dette er synd, og vil måtte medføre at jeg også fjerner dette. Dersom det betyr at jeg er uønsket her på forumet, får det så være. Det vil jeg i såfall synes er svært trist.

 

For å supplere: Nå er ikke lenger signaturen synlig for de som ikke er innlogget. Det er flott! Da burde det være mulig å ivareta både personvernhensyn og ønsket om åpenhet. Jeg tillater meg et smilefjes. --->:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det tydeligvis ett eller annet jeg ikke helt har fått med meg - kanskje er jeg naiv. Men kan noen være så snill og forklare meg hvor problemet ligger? Hvorfor skal vi skjule oss? Hvorfor skal vi skamme oss over det vi har lagt inn her? Det advares og det skremmes - men ingen har så langt sagt noe om HVORFOR det er så ille å få sine innlegg her gjenfunnet ved hjelp av søkemotorer.

 

Nå skal man være forsiktig med å spekulere for mye i menneskers ønske om å skjerme enkelte opplysninger fra omgivelsene. Men husk at både dato og klokkeslett for det enkelte innlegget er synlig også for ikke-medlemmer. Dette betyr at arbeidsgivere, venner og familie også lett kan skaffe seg et bilde på omfanget og tidsbruken den enkelte har her inne. Det er det kanskje mange som synes er ubehagelig. Den enkeltes rett til å bevare "hverdagens hvite løgner" synes jeg ikke man skal kimse av.

 

Det at mange synes denne åpenheten er uproblematisk, hindrer ikke at man samtidig kan ha forståelse for de som ikke føler seg komfortable med det. Og det er en relativt enkel sak å løse i praksis også, særlig nå som signaturfeltet ikke lenger vises for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å supplere: Nå er ikke lenger signaturen synlig for de som ikke er innlogget. Det er flott! Da burde det være mulig å ivareta både personvernhensyn og ønsket om åpenhet. Jeg tillater meg et smilefjes. --->:)

 

Kjempebra! Da er vel problemet løst for de som ikke ønsker navnet sitt knyttet til Google-søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke snakk om å skjule seg eller skamme seg, men hensyn til andre enn oss selv. Så enkelt.

Man har selv ansvar for å være forsiktig med hva man spør og eller legger ut på forumet. Og det er iansett ikke lov å legge ut opplysninger om nålevende. Jeg ser heller ikke det helt store problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Tore S. Falch (innlegg 26) for relevante kommentarer. Jeg må innrømme at alle reaksjonene til det nye forumet, søkbarhet, fullt navn osv. er i ferd med å bryte ned min glede over det nye og flotte forumet vi har fått.

 

DTH

 

Egentlig er det vel litt morsomt. Hvis folk ikke skriver fullt navn så blir de hundset.

Hvis noen kan google hva jeg har skrevet så er det også helt feil. Kanskje man burde

tillate at folk bare brukte initialer eller et egnet kallenavn? Dermed slipper de skrekken med at noen

kan se hva de skriver.

 

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte på Google på "Arkivverket "Niels Hegge"". Det som kom lengst opp av ca 290 treff var min brukerprofil. Så om man holder seg til hva man vil offentliggjøre i den, så er det ikke noe problem. Jeg kan se der att det er 35 som har tittet på min profil, men ingen har lagt til meg som venn eller kommentert min profil. :rolleyes:

 

Fullt navn mener jeg alle som er aktive her bør vise. De som ikke gjør det kan få en påminnelse fra de som svarer så som jeg har sett Wangensteen har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har selv ansvar for å være forsiktig med hva man spør og eller legger ut på forumet. Og det er iansett ikke lov å legge ut opplysninger om nålevende. Jeg ser heller ikke det helt store problemet.

Dette er vel ikke helt presist. Ordensreglenes pkt. 4 sier at "Alle har fritt innsyn i diskusjonene og du må derfor være forsiktig med hva du skriver om levende personer og deg selv. Du skal ikke legge ut opplysninger om levende eller døde personer som kan såre, krenke eller skade noen."

 

Med andre ord kan man legge ut opplysninger om levende personer, men ikke opplysninger som "kan såre, krenke eller skade noen".

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel ikke helt presist. Ordensreglenes pkt. 4 sier at "Alle har fritt innsyn i diskusjonene og du må derfor være forsiktig med hva du skriver om levende personer og deg selv. Du skal ikke legge ut opplysninger om levende eller døde personer som kan såre, krenke eller skade noen."

 

Med andre ord kan man legge ut opplysninger om levende personer, men ikke opplysninger som "kan såre, krenke eller skade noen".

Dette er riktig. Imidlertid gjelder personopplysningsloven for alle, og man har ansvar for ikke å legge ut opplysninger som kan knyttes til enkeltpersoner - uavhengig av om disse er sårende eller krenkende. Rent juridisk påhviler kanskje dette ansvaret de som har redaktøransvaret for forumet (Arkivverket/Digitalarkivet). Ordensreglene kan innskrenke mulighetene til offentliggjøring av personopplysninger her på forumet utover lovens minstekrav, men de kan selvsagt ikke være mer liberale enn lovens bestemmelser. Jeg vil tro at Arkivverket som en offentlig etat har gjort nøye juridiske vurderinger av dette nå som de har gjort forumet søkbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Understreker at det er offentligheten via Google jeg er skeptisk til. Innad i forumet sitter mennesker med samme interresser og som vet å håndtere opplysninger som kommer fram.

 

Dette bli jo litt som å sitte i et møte på jobben med høytalere ut i gata hvor alle kan følge med.

 

Er det slik vi vil ha det da?

 

Mvh Hilde

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<!--googleoff: index-->

 

Det finnes en del muligheter man kan bruke for at google ikke skal indeksere, blant annet ved å skrive <!--googleoff: index--> i starten av teksten man ikke ønsker skal indekseres og så avslutte med <!--googleon: index--> .

 

Dersom man har en hjemmeside kan man legge en fil som heter robots.txt på "rota" av hjemmesiden med følgende to linjer i seg:

 

User-agent: *

Disallow: /

 

Da vil hjemmesiden ikke bli indeksert av google eller andre søkemotorer.

 

Dersom man allerede er blitt indeksert og vil slette fra google kan man opprette en konto på https://www.google.com/webmasters/tools/ og styre dette selv.

 

Har ikke testet dette så jeg kan ikke bekrefte om det faktisk fungerer på dette forumet.

 

<!--googleon: index-->

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som trådstarter burde jeg ha kommet tilbake før, med både modem og den trådløse routeren har slått seg vrange.

Beklager så mye.

 

Jeg hadde ingen intensjoner om å skremme noen med å bli søkbare på Google og andre søkemotorer, men informere brukerne om hva som foregår og ja, en aldrig så liten advarsel om at vi alle bør være forsiktig med opplysninger som legges ut her.

 

Det er mange som søker etter nålevende personer og en aldrig så liten glipp med å skrive navn o.l. kan medføre problemer.

 

Når det gjelder selve forumet så synes jeg det bør være åpent og tilgjengelig for alle, som tidligere.

At arkivverket har valgt å la søkemotorene fange opp debattene er jeg i mot, som nevnt.

 

Det ser dessverre ut til at IP. Board 3, bruker SEO (Søkemotoroptimalisering) og at det også da kan bli pinget rett til Google,

slik som f.eks. Wordpress bruker.

 

På denne måten havner vi og våre temaer så hurtig på Google.

 

Jeg har nevnt i et annet tema at det skulle ikke by på store problemer å sperre forumet med bruk av en robots.txt og på den måten kan vi alle holde på som tidligere.

 

Jeg ser det er de som har problemer med at jeg og andre ønsker å bruke vår signatur.

Det ville være ønskelig om dere kan respektere dette, da vi ikke gjør noe ulovlig i følge retningslinjer, men forumet og brukerne kan få problemer med nålevende personer eller nære etterkommere, som ikke ønsker å bli publisert med all verdens opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er greit at alle innlegg indekseres på Google siden vi nå har fått muligheten til å velge om slike søketreff skal være knyttet til vårt fulle navn eller ikke (ved å plassere fullt navn bare i signatur). Det er vel ikke tvil om at det kan være nyttig særlig for utlendinger å kunne finne informasjon her på brukerforum gjennom Google. For de fleste av disse betyr det lite hvem som har skrevet hva, og er de interessert så er det jo bare å registrere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg sier takk for meg her inne. Synes det er veldig ubehagelig å finne alle min innlegg på google ved å søke på mitt navn. Derssom det ikke kommer en tid da man får bruke initialene istedetfor da...

 

GA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg sier takk for meg her inne. Synes det er veldig ubehagelig å finne alle min innlegg på google ved å søke på mitt navn. Derssom det ikke kommer en tid da man får bruke initialene istedetfor da...

 

GA

 

Jeg respekterer dét, men skjønner ikke helt hvorfor? Jeg kan skjønne det kan være ubehagelig å granske slekta i nåtid og flagge det her. Men hvis du ønsker å granske slekta i fortid må jo muligheten til å jobbe på Digitalarkivet være en kjempemulighet? Søkbart på google er vel bare en pluss? Det er mulig andre har vanskeligere slektsgranskingproblemer enn meg, men jeg er jo veldig takknemmelig for alt jeg kan søke her nå?

 

Jeg, for min del, setter veldig pris på at den allmenne kunnskapen om Hedrum er tilgjengelig på Google. Og her, for den del ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg sier takk for meg her inne. Synes det er veldig ubehagelig å finne alle min innlegg på google ved å søke på mitt navn. Derssom det ikke kommer en tid da man får bruke initialene istedetfor da...

 

GA

 

Jeg synes ikke du skal gi deg enda, men prøv heller å bruke initialene dine G. A. som profil og fornavnet ditt som signatur. ;)

Selv skal jeg avvente litt og det er mulig jeg velger å bruke navnet mitt.

 

Det nye forumet er fint og det er mange gode hjelpere her, som du sikkert vet.

Synd hvis jeg har skremt bort brukere her med mitt tema, da jeg bare ønsket å advare. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest disse innleggene,og må være enig med Litta ; jeg skjønner ikke problemet ! Nå har jeg selv i mange år drevet og søkt på nettet etter personer som "kanskje" kunne vite noe om akkurat den familien jeg på det tidspunktet jobbet med,og sagt til meg selv : Yesss!! hvis jeg fikk treff på mine søk, spesielt om det har vist seg at denne personen hadde opplysninger jeg ikke hadde. Har faktisk på den måten fått kontakt med fjerne slektninger som har jobbet med samme gren av familietreet som meg.

 

Ellers begynner jeg å bli litt kjent med dette nye forumet,og må ærlig talt si jeg liker det !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg sier takk for meg her inne. Synes det er veldig ubehagelig å finne alle min innlegg på google ved å søke på mitt navn. Derssom det ikke kommer en tid da man får bruke initialene istedetfor da...

 

GA

 

Du kan bruke initialer i visningsnavn og fullt navn i signaturen. Da er ikke navnet ditt synlig for google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke initialer i visningsnavn og fullt navn i signaturen. Da er ikke navnet ditt synlig for google.

 

Takk for tipset Asbjørn.

Jeg sjekket kildekoden på dette tema og fant ut at signaturen ikke er søkbar.

Lett å endre under profil, men jeg synes det er ille at enkelte brukere her ønsker å ignorere oss som ikke ønsker å fremstå med fullt navn. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som tvingar nokon til å skrive i dette forumet, men dersom ein gjer det er det sjølvsagt at ein følgjer ordensreglane, som m.a. krev at ein gjev opp fullt namn. Diskusjonen rundt personvern har vore viktig, men problemet det evt. er med indeksering på Google bør no vere løyst ved at signaturen er skjult for ikkje-medlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som tvingar nokon til å skrive i dette forumet, men dersom ein gjer det er det sjølvsagt at ein følgjer ordensreglane, som m.a. krev at ein gjev opp fullt namn. Diskusjonen rundt personvern har vore viktig, men problemet det evt. er med indeksering på Google bør no vere løyst ved at signaturen er skjult for ikkje-medlemmer.

 

Jeg laga et svar her og benyttet "hurtigsvar", men hvor ble det av dette, da? Det var forøvrig mitt første innlegg i det nye forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laga et svar her og benyttet "hurtigsvar", men hvor ble det av dette, da? Det var forøvrig mitt første innlegg i det nye forumet.

 

Hvor det første innlegget ditt ble av vet jeg ikke, men det siste kom jo med.

 

Bruk enten svarknappen direkte på innlegg, da følger forrige bruker sitt svar med. Husk da å skrive under der det står koden: /"quote"eller du kan trykke på den blå svarknappen med grønn pil.

 

Husk at du også kan redigere ditt eget innlegg hvis du vil endre på noe og ikke minst så kan du få forhåndsvisning, som finnes nesten nederst på siden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.