Gå til innhold
Arkivverket

Vær obs du blir søkbar på Google med det nye forumet


Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Det har vært litt fram og tilbake med det nye forumet om våre e-post adresser vil bli utsatt for spam og søppelpost.

Les mer på denne tåden, Viktig! Hindre at epost-adressen din blir søkbar på Google

 

Jeg ønsker med mitt innlegg å advare brukerne om at dere nå kan bli søkbare med innleggene dere legger igjen her.

Du kan selv enkelt teste ved å skrive site:forum.arkivverket.no ditt navn.

Selv har jeg allerede blitt søkbar på dette forumet :angry:.

 

Jeg har tatt opp problemstillingen i ovennevnte lenke angående e-post adressen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært litt fram og tilbake med det nye forumet om våre e-post adresser vil bli utsatt for spam og søppelpost.

Les mer på denne tåden, Viktig! Hindre at epost-adressen din blir søkbar på Google

 

Jeg ønsker med mitt innlegg å advare brukerne om at dere nå kan bli søkbare med innleggene dere legger igjen her.

Du kan selv enkelt teste ved å skrive site:forum.arkivverket.no ditt navn.

Selv har jeg allerede blitt søkbar på dette forumet :angry:.

 

Jeg har tatt opp problemstillingen i ovennevnte lenke angående e-post adressen.

 

 

Jeg gjorde som du sa og søkte på "site:forum.arkivverket.no Jegersberg" i Google, og eneste treffet jeg fikk da var til følgende lenke.

 

Jeg ser ikke helt den store sikkerhetsrisikoen her. Det er jo ingen opplysninger som blir tilgjengelige som ikke er fritt tilgjengelig for hvem som helst uansett på dette forumet.

 

Eller har jeg misforstått noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde som du sa og søkte på "site:forum.arkivverket.no Jegersberg" i Google, og eneste treffet jeg fikk da var til følgende lenke.

 

Jeg ser ikke helt den store sikkerhetsrisikoen her. Det er jo ingen opplysninger som blir tilgjengelige som ikke er fritt tilgjengelig for hvem som helst uansett på dette forumet.

 

Eller har jeg misforstått noe?

 

Det er mulig jeg forklarte meg noe uklart her!

Poenget er at Google fanger opp alt mulig og den tråden du nå viser til, har blitt søkbart med mitt navn.

 

Når det nå viser seg at dette nye forumet er åpent for søkemotorene, så bør hver enkelt bruker være svært forsiktig med tittel eller nevne navn som kan by på problemer for nålevende personer.

 

Hvis jeg skulle lage et tema med etterlysning etter etterkommere med et sjeldent slektsnavn, så vil også de bli søkbare.

Noe som kan bety trøbbel, hvis disse ikke ønsker publisitet.

 

Det gamle forumet var åpent for alle, men ikke for søkemotorene, slik det er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg forklarte meg noe uklart her!

Poenget er at Google fanger opp alt mulig og den tråden du nå viser til, har blitt søkbart med mitt navn.

 

Når det nå viser seg at dette nye forumet er åpent for søkemotorene, så bør hver enkelt bruker være svært forsiktig med tittel eller nevne navn som kan by på problemer for nålevende personer.

 

Hvis jeg skulle lage et tema med etterlysning etter etterkommere med et sjeldent slektsnavn, så vil også de bli søkbare.

Noe som kan bety trøbbel, hvis disse ikke ønsker publisitet.

 

Det gamle forumet var åpent for alle, men ikke for søkemotorene, slik det er nå.

 

Skjønner. Dette med at data er søkbart er selvfølgelig noe man må ha i bakhodet, men fordelen er jo at hvis en slektsforsker i f.eks USA prøver å lete etter et slektsnavn eller sted i Google, så vil han kunne se innlegget ditt og kunne få hjelp med videre forskning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da ikke så rent lite paradoksalt. Her bruker vi masse tid og krefter på å finne frem til opplysninger om våre forfedre - og så skal vi gjøre hva vi kan for å skjule sporene etter oss selv!? Jeg ser muligheten for søk som den største forbedringen med den nye forumløsningen - hvis vi ikke kan vedstå oss det vi skriver her, får vi heller la være å skrive.

 

Visningsnavnet "C.J." er vel forøvrig ikke helt i tråd med forumets retningslinjer...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da ikke så rent lite paradoksalt. Her bruker vi masse tid og krefter på å finne frem til opplysninger om våre forfedre - og så skal vi gjøre hva vi kan for å skjule sporene etter oss selv!? Jeg ser muligheten for søk som den største forbedringen med den nye forumløsningen - hvis vi ikke kan vedstå oss det vi skriver her, får vi heller la være å skrive.

 

Visningsnavnet "C.J." er vel forøvrig ikke helt i tråd med forumets retningslinjer...?

 

Jeg er helt enig med deg vedrørende søkbarheten. Det nye forumet er en stor velsignelse, og jeg savner ikke det gamle forumet det spor. Og anbefaler for øvrig at vi ignorerer innlegg som ikke er undertegnet med fullt visningsnavn.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da ikke så rent lite paradoksalt. Her bruker vi masse tid og krefter på å finne frem til opplysninger om våre forfedre - og så skal vi gjøre hva vi kan for å skjule sporene etter oss selv!? Jeg ser muligheten for søk som den største forbedringen med den nye forumløsningen - hvis vi ikke kan vedstå oss det vi skriver her, får vi heller la være å skrive.

 

Visningsnavnet "C.J." er vel forøvrig ikke helt i tråd med forumets retningslinjer...?

 

Jeg har også endret mitt visningsnavn til initialer etter at jeg oppdaget søkbarheten. Jeg åpnet en annen nettleser, der jeg ikke var innlogget her inne, og fant da alle innleggene mine ved å søke på Google. Det er ikke ønskelig for meg å være søkbar slik. Ved å benytte signaturfeltet, kan jeg likevel vise brukerne hvem jeg er.

 

Men - ved en ny test nå, ser jeg at også signaturfeltet vises for ikke-innloggede når de søker via Google. Dette er synd, og vil måtte medføre at jeg også fjerner dette. Dersom det betyr at jeg er uønsket her på forumet, får det så være. Det vil jeg i såfall synes er svært trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil forresten legge til at jeg synes det er helt utmerket at innleggene i seg selv er søkbare. Men jeg finner det ikke akseptabelt for meg personlig at mitt fulle navn knyttes til det enkelte innlegget jeg har skrevet. Det burde være teknisk mulig å hindre at enten signaturen eller helst brukernavnet (også i sitater!) gjøres usynlig for ikke-medlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da ikke så rent lite paradoksalt. Her bruker vi masse tid og krefter på å finne frem til opplysninger om våre forfedre - og så skal vi gjøre hva vi kan for å skjule sporene etter oss selv!? Jeg ser muligheten for søk som den største forbedringen med den nye forumløsningen - hvis vi ikke kan vedstå oss det vi skriver her, får vi heller la være å skrive.

 

Det er vel ingen som ønsker restriksjoner på søk internt i forumet? Det folk reagerer på er at innleggene blir søkbare på Google. Skriver du tusen innlegg her så vil en ved google-søk på navnet ditt altså få tusen treff her på forum.arkivverket.no. Det er ikke alle som er like komfortable med slik eksponering på nettet, og det skjønner jeg godt. Jeg har heller ikke problem med at innleggene i seg selv er søkbare på Google, men mener at fullt navn ikke burde være tilknyttet treffene. Dette kunne vært løst med to visningsnavn, ett fullt navn som kun er synlig for påloggede medlemmer, ett kortnavn (f.eks. initialer) som er synlig for andre - inklusive Google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi har da ingen ting å skjule har vi vel? Personlig ser jeg ingen problemer med at hvem som helst skal kunne søke på mitt navn og finne ut at jeg driver med slektsforskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Torbjørn som skriver: Ulempa for oss er at me frå no av også må vere forsiktige med f.eks. å nemne amerikanarar frå nyare tid.

Du har så rett med amerikanere i nyere tid.

Vi må være svært så forsiktig rent generelt nå med dette forumet.

 

Svar til Tore som skriver: Visningsnavnet "C.J." er vel forøvrig ikke helt i tråd med forumets retningslinjer...?

Forumet har selv lagt opp til å velge visningsnavn, noe som forøvrig er vanlig.

Det som er mer uvanlig er at Arkivverket har valgt å la forum være åpent for søkemotorer.

Selvfølgelig hadde det vært mye triveligere om vi alle sammen kunne bruke vårt fulle navn, noe som jeg forøvrig savner fra det gamle forumet.

Ser at flere har blitt mer forsiktig og dermed valgt å bruke kallenavn.

 

Jeg har ingen problemer med å vedstå meg det jeg skriver, men å få navnet mitt søkbart på alt mulig er jeg ikke interessert i.

Synes selv det er synd at opplegget har blitt slik at jeg foreløpig har valgt å bruke initialene mine.

Ønsker å avvente for å se hva som skjer videre.

 

Dag du oppfordrer til å ignorere brukere ikke er undertegnet med fullt visningsnavn.

Ja, det får være opp til hver enkelt bruker.

 

Til MIV.

Jeg tror ikke du eller jeg vil være uønsker her på forumet.

 

Vi kan alle sammen som er pålogget se på profilen til brukerne, noe også Dag kan gjøre.

 

Les mer hva moderator har skrevet om personvern

 

Øyvind, jeg skammer meg ikke over å drive med slektsgransking, men jeg ønsker ikke at mitt navn skal kobles opp mot de forskjellige innleggene, noe som Asbjørn kommenterer.

 

Vel, mine initialer blir værende så lenge og mitt navn ser dere på min signatur.

 

Bra at flere engasjerer seg angående dette tema. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til DA.

(Jeg skriver det her, hvor flere vil lese innlegget mitt.)

 

Jeg googlet meg selv og fant alle innleggene mine. Aller øverst sto Brukerprofilen min og det var også andre bekymringsfulle ting å se på trefflisten. Medlemslisten for dette forumet ligger der - er det mulig å gjøre noe med det? En får også opp lister over f. eks.: 'Svak tekst' / 'Hvem postet innlegg i dette emnet?' Navnelisten som kommer opp fører en rett til Brukerprofil-siden om en trykker på et navn. Er dette en funksjon (Hvem postet i dette emnet?) vi også kan velge her i forumet?

 

Jeg må si jeg forstår dem som forandrer brukernavnet. Jeg kommer til å fortsette å skrive under fullt navn, for jeg ønsker at forumet skal fortsette å være et seriøst forum som tidligere, hvor også fagpersoner føler seg hjemme i tillegg til hobbyslektsgranskere som meg selv.. Jeg er redd for at de fordummende kategoriseringene om ens 'rykte' og hvor mange 'venner' man har, kommer til å forsimple forumet i så stor grad at det blir umulig å være her.

 

Selv om jeg forstår at dere har kjøpt ferdig utviklet programvare, må det da være mulig å deaktivere disse tullete funksjonene!

 

Jeg håper dere kan skjerme noen av de tingene jeg fikk treff på ved å google, og det siste spørsmålet mitt kommer jeg til å fortsette å stille til tullefunksjonene er tatt bort

.

 

Vennlig hilsen Anne-Lise Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At innleggene man skriver her blir søkbare via Google, er vel ikke så oppsiktsvekkende. På samme måte finner jeg også igjen alle mine innlegg i DIS-Norges slektsforum, i det svenske Anbytarforum, i det danske Slægtogdata (tidligere DIS-Danmark) - samt i enkelte mindre og mer lokale slektsfora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske overraskende at folk føler at de ikke kan stå for sine egne innlegg, som de selv har postet. Da burde man ikke skrive det man eventuelt skriver. Formidling av informasjon om nyere slektsledd kan man eksempelvis formidle gjennom privat melding eller epost, men uansett burde man ha et bevisst forhold til spredning av slik informasjon. Som et gode for å øke mulighetene for å finne felles slekt, synes jeg det er svært bra at DA tillater indeksering av temaene som tas opp her. Kan man ikke stå for hva man gjør på ulike nettfora, så burde man egentlig ikke bruke nettverktøy, for på det ene eller andre vis etterlater du deg spor til hva du foretar deg på nett. Det som faktisk er synd er at DA tillater kallenavn, da jeg frykter at bruk av dette over tid vil føre til flere useriøse poster.

 

De aller fleste større fora tillater slik indeksering av innlegg, så noen revolusjon er det ikke som DA her har tillatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske overraskende at folk føler at de ikke kan stå for sine egne innlegg, som de selv har postet. .

 

<br><br>Det er ikke innholdet i innleggene mine jeg ikke kan stå for. Jeg har stengt epostadressen for innsyn, siden min brukerprofil er synlig for all verden. Dette synes jeg er synd, for det betyr at heller ikke brukere her på forumet kan skrive til meg, etter hva jeg har forstått.

 

Hovedpoenget mitt var å undersøke om det er mulig for DA å hindre at medlemslisten i å bli spredt verden over.

 

Siden innlegget ditt virket som en kommentar til mitt, svarer jeg deg.

<br><br><br>Det neste temaet jeg snakket om - om 'rykte' og 'venner', kan jeg godt lage en egen tråd på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digitalarkivet har vel gjort ein aldri så liten tabbe ved at medlemsprofilane vart fanga opp av Google dei fyrste timane forumet var i drift. Dersom ein søkjer på namnet mitt på nettet no er profilen min her, samt alle innlegga det fyrste ein får opp. Det hjelper ikkje at Digitalarkivet har stengt tilgangen for ikkje-medlemmer i ettertid, sidan kven som helst berre kan bruke hurtigbufferen. No er kanskje ikkje dette nokon katastrofe, men er eit eksempel på at når nokon fyrst har lagt informasjonen ut på nettet, så vert den der for alltid. Eg er i alle fall glad for at eg ikkje har skrive inn fødselsdatoen min, slik at dette er det fyrste folk får greie på når dei søkjer på namnet mitt på Google.

 

Det har vore skrive ein del i tidlegare innlegg om at det nye oppsettet liknar eit "fjortisforum", og at ein i eit "seriøst" forum som dette skal gje opp fullt namn. Dette kravet finn ein også i reglane for forumet. Eg trur dei som les denne debatten ser at desse "fjortisane" der ute har gode grunnar til å ikkje få namna sine søkbare på kva som helst slags debattforum, utan at dei er så "useriøse" av den grunn. Kanskje det heller er slik at dei har fått med seg litt meir om korleis internett fungerer enn deler av foreldregenerasjonen har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har i årevis brukt fora som er søkbare, som f.eks. DIS-Danmark, DIS-Norge, diverse hageforum, fugleforum, fotoforum + mange flere og jeg kan helt ærlig ikke se at det er et problem.

 

Jeg beskytter min hoved-mail adresse mest mulig og bruker reserveadresser, hvor jeg synes det er påkrevet. Den store fordelen ved at disse foraene er søkbare er at det ofte er mulig å finne informasjon via disse ved å Google f. eks. navn på aner. Spam får jeg svært lite av.

 

Googler jeg mitt eget navn, kommer det opp mange rare ting som jeg har vært involvert i, men om dere Googler 'Litta Olsen' og får opp en link til Facebook, så er DET ikke meg, for der går grensen. Facebook, Twitter og diverse sosiale medier skremmer meg mye mer enn om noen ser at jeg f. eks. deltar i en debatt om fødestedet til Hans Gustavsen, født på Toten i 1789. Det man skriver her, bør vel være av en art at alle kan lese det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<br><br>Jeg har stengt epostadressen for innsyn, siden min brukerprofil er synlig for all verden. Dette synes jeg er synd, for det betyr at heller ikke brukere her på forumet kan skrive til meg, etter hva jeg har forstått.

 

No hadde eg brukt tid på å skrive eit svar, men då eg skulle poste dette fek eg "tilkoblingsproblemer", og heile svaret mitt fordufta :angry: Det ser ut til å vere lurt å merke og kopiere det ein har skrive, før ein svarar.

 

Når det gjeld det du skriv, så er det feil. Ingen kan sjå e-postadressa mi, sjølv om eg framleis har mogelegheita aktivert. Det einaste du får opp er ein boks med plass for emnetittel og emne. Digitalarkivet burde valt eit eit namn som var meir dekkande for e-postfunksjonen, fordi det er den som er "synleg" eller ikkje.

 

Eit alternativ er å skrive Privat Melding (PM). Då får ein opp ein boks som ser akkurat lik ut. Også denne er mogeleg å blokkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man skriver her, bør vel være av en art at alle kan lese det ?

 

Poenget er at dette er noko ein må vere klar over, og då er det eit bevisst val om ein ynskjer at dette evt. kan vere det fyrste som kjem opp når ein søkjer på namnet på Google. Det er i alle fall inga hjelp i å vere "etter snar". Dette vert på same måten når det gjeld Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

. Det man skriver her, bør vel være av en art at alle kan lese det ?

 

Innholdet i det jeg skriver i de forskjellige trådene kan jeg stå for og er bare glad om noen har nytte av det jeg har funnet og skrevet om her. Problemstillingen er vel heller at personlig informasjon kommer på avveie og blir misbrukt, er det ikke?

 

Trenger et forum som dette å vite når en deltaker har fødselsdag? Blir kvaliteten på innleggene påvirket av om en har 300 eller ingen venner?

 

Jeg har samme innstilling som du til Facebook o.l. Ettersom jeg har forstått at Facebookmedlemmer kan 'dele' debatt-trådene her med vennene sine på Facebook, får disse vennene se det en ellers må være registrert bruker for å se? Det eneste jeg vet om dette, er at jeg ikke vet noe særlig om det. Det er derfor jeg skriver - for å få klarhet i det jeg lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innholdet i det jeg skriver i de forskjellige trådene kan jeg stå for og er bare glad om noen har nytte av det jeg har funnet og skrevet om her. Problemstillingen er vel heller at personlig informasjon kommer på avveie og blir misbrukt, er det ikke?

 

Trenger et forum som dette å vite når en deltaker har fødselsdag? Blir kvaliteten på innleggene påvirket av om en har 300 eller ingen venner?

 

Jeg har samme innstilling som du til Facebook o.l. Ettersom jeg har forstått at Facebookmedlemmer kan 'dele' debatt-trådene her med vennene sine på Facebook, får disse vennene se det en ellers må være registrert bruker for å se? Det eneste jeg vet om dette, er at jeg ikke vet noe særlig om det. Det er derfor jeg skriver - for å få klarhet i det jeg lurer på.

 

Nå bestemmer man jo selv hvor mye man vil legge inn av personlig informasjon i profilen sin (fødselsdato o.l.). Digitalarkivet (også brukerforumet) er et offentlig rom der man må regne med at andre enn medlemmene leser det vi skriver. Slik var det jo i det gamle forumet også, selv om innleggene i utgangspunktet ikke kunne "googles".

Når det gjelder "ryktebørsen" o.l., er jeg helt enig i at det er noe tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at innleggene våre nå kommer opp ved å google på navn til en bruker, er det jo utrolig mange som i utgangspunktet ikke gransker på slekt, som lettvint får tilgang til informasjon de ikke søker. Vi legger jo ut opplysninger fra tidlig 1900 tallet også, som berører flere familiemedlemmer enn vi kanskje kjenner til. Det være seg skilsmissser og såkalt uekte barn etc. som kan være ukjent og sårt for mange, særlig eldre.

 

Som før gjelder regelen om å trå varsomt inn i ny tid, nå mer enn noen gang.

 

Mvh Hilde

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at innleggene våre nå kommer opp ved å google på navn til en bruker, er det jo utrolig mange som i utgangspunktet ikke gransker på slekt, som lettvint får tilgang til informasjon de ikke søker. Vi legger jo ut opplysninger fra tidlig 1900 tallet også, som berører flere familiemedlemmer enn vi kanskje kjenner til. Det være seg skilsmissser og såkalt uekte barn etc. som kan være ukjent og sårt for mange, særlig eldre.

 

Som før gjelder regelen om å trå varsomt inn i ny tid, nå mer enn noen gang.

 

Mvh Hilde

 

 

 

Ja her kan man fort få kjeft for å ha lagt ut en opplysning som en person ikke ønsker gi fra seg til almenheten!

 

 

 

 

 

Før var det også vanlig at mange skrev opp e-posten sin dersom de ønsket å bli kontaktet. Gjør en det nå, ligger den på Google til evig tid....

 

Det bør en unngå nå, eventuelt bruke den innebygde funksjonen for å sende e-post......om en har aktivert den da... :o !

 

Bjarte

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.