Gå til innhold
Arkivverket

[#42529] Roland Mikkelsen Helge/ Kieldvik-hvem var han, og hem var hans forfedre?


Gjest Bjørn Even Veie
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Even Veie

Prøver igjen, no med Roland Mikkelsen Helge. Når han er født, har eg ikkje funne ut. Det eg har greid å finne ut så langt er:Roland Mikkelsen Steenkier, trulova 9-9-1736, viet 4-10-1736 med Marite Mortensdtr, bustad: Oxaas.( Ho døde på Kieldvik, Inderøy 1768)Forlovere: Povl Romoe og Andor Oune.Barn: 1.Ingeborg Rolandsdtr,f 1-8-1737.Helge/Stod. døpt 4-8-1737.2.Morten Rolandsen, f20-4-1739.Helge/stod, døpt 26-4-1739, død 1743 4år gml. Begr. 24-2-1743.3.Morten Rolandsen, f12-3-1743.Helge/Stod, døpt 17-3-1743.4.Marite Rolandsdtr f.5-2-1745 Helge/Stod, døpt 7-2-1745.5.Hågen Rolandsen f. 12-3-1747Helge/Stod, døpt 18-3-1747 Helge/Stod. Død 1748, 1 år og 12 dgr, Begravet 22-3-1748.6.Kirsten Rolandsdt f.30-1-1749 Kieldvik/Inderøy.Det er dessuten ennå eit barn, Mikkel Rolandsen- han har eg ikkje funne født nokon stad.. Er han født i Snåsa? (Gjetting).Som en ser her, så er Roland Mikkelsen bosatt på Helge gård i Egge ei tid, før han i 1747-48 kjem på gården Kjelvik på Inderøy. Det er sønnen Mikkel- som eg ikkje finn født- som driv gården etter far sin.(Inderøyboka).Roland Mikkelsens liv ser ut til å ende tragisk. Ikirkeboka for døde står det ' Disse 10 mennesker omkom alle på reisen fra Levanger 7. Martii 1755' Der var altså Roland Mikkelsen med. Begravelse 7-3-1755.Eg har som sagt ikke funne han som døpt.Far hans heter Mikkel, og trolig Mikkel Toresen/Tørrisen. Det er mange som heter Mikkel på denne tida, så eg klarer ikkje å finne heilt ut av det med slekta viare bakover!!I 1746 er det en barndåp på gården Steenkier i Stod. Det er antakelig bror av Roland, Ole Mikkelsen Steenkier som er far til barnet Ingebor. Her er det følgende fadder: Roland Helge.Man skulle da tro at far til Ole og Roland Mikkelsen kunne bli Mickel Steenkier.I 1730, den 30-4, er det begravelse : avdød Mickel Steenkier, i sin alder 59 1/2 år. Etter oppg. alder er han født ca. årsskifte 1670-1671. Roland Mikkelsen gifter seg i 1736, etter årstallet å dømme kunne han vere f. rundt 1710??Kan berre gjette på at grunnen til at eg ikkje finn Roland sin dåp er at han ikke er født i Stod.Grunnen KAN vere: 27-3-1698 blir Michel Tørrisen Kløvgård og Malen Arensdtr Ryg viet i Stod. Forlovere er: Hans Kirchol og Oluf Nilsøn Guding.I 1701 tellinga for Stod står det følgende:Tørres Mikkelsen Kløftgård, alder 60 år, bonde.MICHEL, gift og bor på Hamer på Snåsen-Kløftgård, alder 30 år og sønn av TørresStørcher Kløftgård sønn av TørresPeder Kløftgård ,22 år sønn av Tørres.Er det denne Michel Tørresen som er far til Roland Mikkelsen??Har sett at det er en Michel Toresen Kløvgård som begraves 30-6-1754, 53 og 1/2 år gml. Han kan IKKE vere Rolands far, da han er f. ca. 1700.Da måtte det vel vere slik at denne Michel Kløvgård flytta fra Snåsa til Stod igjen, og såleis havna på gården Steenkier.....Er det nokon som har rede på samenhengene her??1. Hvor og når vart Roland Mikkelsen født? Er det Mikkel Tørrisen Kløvgård som flytta til Steenkier. (1701 tellinga viser jo at han var i Snåsa, og at Roland kunne vere født her).2.Roland Mikkelsens kone; Marite Mortensdtr bustad Oxaas.Her har eg eit brukbart alternativ på kven foreldra hennes er:Maritte Mortensdtr f 28-7-1712, døpt 28-7-1712. Far Morten Aasen. Fadder: Peder Peersgd.Størker Gusten. Min Karen. Birgitte Helset. Birgitte Bertelsdtr.Håper på innspill! B.E.V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Hallo igjen. Tusen takk for det du kom med her, Johan Arthur!Trur nok du er inne på noko der, det gjer nok at eg må forlate teorien om at Roland Mikkelsen var f. i Snåsa.Begynte å søke litt meir i fødsler/dåp for Stod, og gjorde da den bemerkelsesverdige oppdagelsen at for nokre år er det ikkje reg. fødte/døpte!Veit ikkje kva som er grunnen til at desse årstalla er borte, men det er nok grunnen til at eg måtte ty til andre område for å finne ein logisk forklaring på kven foreldra til Roland Michelsen var.Dei årstalla som er borte for 'døypte i Stod 1689- 1815' her på dig. arkivet er:1703-1709 og årstallet 1713.Så det betyr vel at Roland Michelsen er døpt 29-1-1713i Stod som FS seier.Foreldre: Mikkel Rolandsen og Ingeborg Olsdtr.Fann foresten giftemålet deres i Stod på dig. arkivet: Michel Rallasøn-(Roaldsen?) og Ingbor Olsdtr Hegge. Forlovere: Oluf Qvam Oluf (uten etternavn).Desverre er eg ikkje så kjent med FS og søkninga her, dessuten er det lett å komme bort i feilkilder, men eg trur nok du skaut blink her ja.Det er foresten rart at FS har funne framm årstallet 1713 når det er utelatt i dig. arkivets base for Stod??Er det fleire som veit noko her? Er det slik at desse åra som mangler,(1703-1709+1713), finst utlagt andre stader?? BEV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

Hei, Dette er mine aner også. Har selv notert ar morens navn skal være Ingeborg Olsdatter. Dette fordi det blir holdt skifte etter henne den 3/4 - 1756 på Steenkier. Arvinger nevnt i dette skiftet var: Sønnesønn Michel Olsen umyndig, afg. Rolan Kielvigens børn: Michel Rolandsen 12, Morten Rolandsen 10, Ingeborg Rolandsdatter 16, Marithe Rolandsdatter 8, Kiersten Rolandsdatter 5, og avdødes datter Kiersten Michelsdatter gift med Peder Skoemager på Steenkier. Mvh Gyrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Takk for viktige opplysninger Gyrid!Dette viser at sønnen Mikkel også måtte vere født på Helge/Stod. Det er foresten Han-Mikkel Rolandsen, f. ca 1741 som eg følger vidre. Han vart g. med ei Boletta Jakobsdtr, f.??, død Kjellvik 1793. Er det nokon som veit meir om henne? Eg finn ho ikkje i arkivet her på nettet, og ho vart antakelig g. med Mikkel etter 1664..Da får eg følgende på Roland Mikkelsen og hans familie:Roland Mikkelsen Steenkier, trulova 9-9-1736, viet 4-10-1736 med Marite Mortensdtr, bustad: Oxaas.( Ho døde på Kieldvik, Inderøy 1768)Forlovere: Povl Romoe og Andor Oune.Barn: 1.Ingeborg Rolandsdtr,f 1-8-1737.Helge/Stod. døpt 4-8-1737.2. Mikkel Rolandsen, f.ca. 1741 Helge/Stod.3.Morten Rolandsen, f20-4-1739.Helge/stod, døpt 26-4-1739, død 1743 4år gml. Begr. 24-2-1743.4.Morten Rolandsen, f12-3-1743.Helge/Stod, døpt 17-3-1743.5.Marite Rolandsdtr f.5-2-1745 Helge/Stod, døpt 7-2-1745.6.Hågen Rolandsen f. 12-3-1747Helge/Stod, døpt 18-3-1747 Helge/Stod. Død 1748, 1 år og 12 dgr, Begravet 22-3-1748.7.Kirsten Rolandsdt f.30-1-1749 Kieldvik/Inderøy.Som sagt så veit eg ikkje kven forfedrene til Marithe Mortennsdtr med bustad Oxaas var, men meiner at denne er eit godt alternativ? Er det nokon som har det nedskreve?:'Maritte Mortensdtr f 28-7-1712, døpt 28-7-1712. Far Morten Aasen. Fadder: Peder Peersgd.Størker Gusten. Min Karen. Birgitte Helset. Birgitte Bertelsdtr.'(Finn ingen det står Morten Oxaas på, men det kan det godt vere sidan ein del av årstalla her på nettsidene for Stod ikkje er med..Når det gjeld Roland Michelsens foreldre er det meir opplysninger:Som eg skreiv ovanfor så har vi: Vielse 29-1-1699, Egge sokn: Michel Rallasøn-(Roaldsen?) og Ingbor Olsdtr Hegge. Forlovere: Oluf Qvam Oluf (uten etternavn).Barn:Her har eg ikkje oversikt, fordi mange årstall ikkje er med under døpte/Stod.Men det er ein Ole Michelsen f. 27-1-1700 med far Michal Solj- det kan vere 'vår' Michal..Folketelling 1701, Hegge Indersted: Michel Rellasen, 24 år, bondesoldat med sønnen Ole Michelsen- det kan vere 'vår 'Michal..Andre barn som er sikre: Haagen Michalsen døpt 6-4-1711 StodRoland Mikkelsen f 29-1-1713 Stod og Kiersti Mikkelsdtr ant. f. i Stod. (Oppg. i skifte etter Ingebor Olsdtr. )Når det gjeld Ingebor Olsdtr Hegges aner, ser eg to kandidater som hennes far, tror ikkje det er same person, det er for stor skilnad på fødselsår:1. 1701 tellinga ,Hegge: Ole Olsen, 60 år.Bonde.2.1666 manntallet, Hegge: Oluf Hegge, 37 år med sønnen Staal på 3 år.Men er det nokon som har meir opplysninger om:1.Boletta Jakobsdtr, gift med Roland Mikkelsens sønn Mikkel-ant. ein gong mellom 1765 og 1775?2.Marit Mortensdtr, g. 4.10.1736 med Roald Mikkelsen Steenkier?Håper på respons,er det noko som ikke stemmer her, så berre gi meg eit hint!BEV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

Hei. Boletta Jacobsd og Roland Mikkelsen (også mine aner) ble gift 8. okt 1765 i Skei kirke i Sparbu. Boletta dør på Kielvik 7/6 - 1785, skifte avholdes 1795.Arvinger nevnt i skifte: Enkemand Michel Rolandsen. 1.Sønnen Jacob Michelsen, myndig og boende paa Jule paa Inderøen. 2.Sønnen Morten Michelsen 20 aar, hiemme. 3.Datteren Martha Michelsdatter 25 aar, hiemmeværende hos Faderen. 4.Datteren Ingeborg Michelsdatter 24 aar.Jeg har ikke funnet fødselen til Boletta i kirkeboka, men hennes foreldre var: Jacob Tølløvsen Østby og Elen Butholphsdatter.Skifte etter Elen Butholpsdatter Riisen (Sparbu): 20. Dec 1788. Enke. Arvinger nevnt i skifte: 1.Sønnen Tollef Jacobsen gift og boende paa gaarden Haldaas, myndig. 2.Sønnen Jacob Jacobsen død, og udj ægteskab med Jørren Svendsdatter, nu gift med Christopher Andersen Riisen, efterladt sig 2de børn, en søn Jacob Jacobsen 14 ½ aar og en datter Anne Jacobsdatter 13 aar. 3.Datteren Bolethe Jacobsdatter død og udj ægteskab med Michel rolandsen Kielviig paa Inderøen efterladt sig 4 børn a) Sønnen Jacob Michelsen 14 aar, b)sønnen Morten Michelsen 14 aar, c)Datteren Martha Michelsdatter 18 aar, d)Datteren Ingeborg Michelsdatter 16 aar. (Skiftet etter hennes første mann Jacob Tollefsen Riisen sluttet 27. april 1769). Dette har jeg notert fra bygdebok for Sparbu: I 1742 kjøpte Jacob Tølløvsen Østby gården Rise for 156 Rdl. Han var sønn av Tølløv Olsen og Bodil Andersdatter Belbo i Snåsa, og født 1708. Han hadde først vært bygsler på Engum i Snåsa, senere bygslet han Braset i Kvam, og til sist på Østby i Egge.Jacob var gift med Elen Botolvsdatter. F. 1712. De hadde følgende barn:Boletta f. 1740 Tølløv f. 1742, Gift med enken etter Mikkel Eskildsen Hollås. Botolv f. 1743, død 1767 Jacob, f. 1746, død 3 mnd gammel.Boletta ble gift med enkemann Mikkel Rolandsen Kjevik fra Inderøy, en tid medeier i Ålberg. En søster av Jacob, Karen Tølløvsdatter gifter seg her i 1746, med en Andfind Andfindsen Sunde, og de får datteren Maren her i 1747, men så har de nok flyttet andre steder.I 1754 blir Jacob eier av Røtte, br.nr 1, sammen med Niels Pedersen Helge, men ingen av dem bosatter seg der.Jacob Tølløvsen dør i 1768. Og gården er da verdsatt til 200 Rdl. Det er registrert en besetning på 2 hester, 6 kyr, 3 ungdyr, 15 sauer og 11 geiter. Det er også nevnt et sølvbeger og 5 sølv spiseskjeer, en av dem merker 'Anders Steensen Darre 1693' og en annen 'C. Hersleb 1750' Begge hadde vært sogneprester i Stod, og skjeene må ha blitt kjøpt på auksjon. Boet viste et netto på 219 rdl.Elen ble oppgift med Peder Jonsen Steinkjer i 1773, men han døde i 1774, og i 1775 bor Elen som kårenke hos sønnen Jacob, og døde her i 1778.(Kilde: Bygdebok for Sparbu og Ogndal, bind IX side 209 - 210) Mvh Gyrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

Når det gjelder opphavet Marit Mortensdatter, tror jeg det kan være flere aktuelle kandidater. Jeg har selv notert Morten Olsen Rommo/Oxaas gift med Marit Olsdatter som mulige foreldre, men dette er noe jeg foreløpig er usikker på.I likhet med deg fant jeg Michel Relleasen i 1701 mantallet som muligvis er identisk med Michel Rolandsen Steenkier. I tillegg var det en Rellas Olsen 52 år på Hælen, med en sønn Alt på 15 år - dette kan igjen være var til Michel Rellasen. Rellas Olsen dør i 1706, 58 år gammel. I 1703 ble hans kone Karen Hælen gravagt 55 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Fant Boletta Jakobsdtr som født her:Døypte i Stod 1689-1815 Side Lp.nr. Døypt År Sokn/Kyrkje Introduksjon1620 47 40 1010 1739 Egge Moderen introducerit ved Egge den 14de Novembr Rolle Still./sivilst. Førenamn Etternamn Bustad11020 Barn Boletta K11021 Far Jacob Østbye11022 Fadder Jeg Selv11023 Fadder Lorens Hersleb11024 Fadder Min kone11025 Fadder Anne Sophia Meijer11026 Fadder Goloug SvenningSå da har vi hennes fødselsår spikra fast...(Altså døpt 10.10.1739.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

Jacob Østbye var født ca 1708 og ble gravlagt 29 nov 1768.Hans foreldre var Tollef Olsen og Bodil Andersdatter Belboe. (Har ikke registrert ytterligere opplysninger på dem)Det ble holdt skifte etter Jacob Tollufsen Riisen den 20. mar 1769. Arvinger nevnt i skifte: Enken Elen Butolphsdatter. Felles barn: 1.Sønnen Tolluf Jacobsen myndig. 2.Jacob Jacobsen 23 aar. 3.Boletha Jacobsdatter gift med Michel Rolandsen Kielviig. Curator for dem umyndige: Anders Christophersen Schiefte. Laugværge for Enken: Jon Olsen Ochstad? Mvh Gyrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.