Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Line Monica Grønvold

[#42531] Sogneinndelingskart - hvor?

Recommended Posts

Gjest Line Monica Grønvold

Noe sted på nettet jeg kan finne sogneinndelingskart? Er det eventuelt planer om å koble slike oversikter til sidene/registerene for skannede kirkebøker? Det ville vært svært nyttig, for mange, vil jeg tro.For eksempel sitter jeg nå og vil søke på et område i Drammen, 1910-35, men er nokså usikker på hvilket sogn jeg skal prøve meg på. Der har jo grensene endret seg gjennom urbansieringsperioden, ihvertfall for Tangen/Skoger/Strømsøs del.Jeg mener forøvrig å huske at Riksantikvaren har benyttet en geografisk arkivinndeling som baserer seg på sogneinndelingene på et gitt tidspunkt, rett og slett fordi det er et fast holdepunkt som ikke vil måtte endres med stadige administrative grenseendringer. Ganske lurt!Kanskje et lignende basis-kart kan legges ut, med mulighet til å søke geografisk ved å peke på kartet? For Oslos del finnes både et trykket gateregister med sognehenvisninger og gamle sogneinndelingskart, fra omkring tidlig 1900-tall. Kanskje noen kjenner til tilsvarende for f.eks. Drammen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anette Skogseth Clausen

Digitalarkivet har laget noen kart-hjelpemidler, blant annet denne databasen: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=arkivverket/kart1922>Lenke Den viser geistlig inndeling pr. 1922. Der kan du søke deg fram til kapell, sogn, prestegjeld og få se hvor på kartet dette er.Alternativt finner du kart du kan gå inn på hvor du kan finne områdene selv og se grenseoppdelingen:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.