Gå til innhold
Arkivverket

[#42532] Ole Magnus Olson, f. 1843/1844 Beitstaden/Solberg i N.Trøndelag - til Buksnes?


Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Denne huslyden finn eg busett 1900 på Skotnes i Buksnes:~~~~~~~~~~~~~~~~~~Ole M. Olsen hf g Fisker og gaardbruger S 1843 Beistaden NTHilda Olsen hm g Gaardbrugerkone 1854 BuksnesMagnus Olsen s ug Fisker 1876 BuksnesOlav Olsen s ug Fisker 1881 BuksnesRagnvald Olsen s ug Intet erhverv 1890 BuksnesJens Olsen s ug Intet erhverv 1895 BuksnesHanna Olsen d ug Fjøs- og husgjerningen Datter 1884 BuksnesAgda Olsen d ug Fjøs- og husgjerningen Datter 1886 BuksnesAnna Olsen d ug Datter 1888 BuksnesKristine Olsen d ug Datter 1893 BuksnesAndrea Olsen d ug Datter 1897 BuksnesOle Berg el %hf% e Føderaadsmand 1818 Stegen~~~~~~~~~~~~~~~~~~So finn eg same mann i FT1875 for Balstadlandet i Buksnes:~~~~~~~~~~~~~~~~~~Ole M. Olsen Logerende ug Styrmand & Fisker 1844 Solberg Sogn og Pr.~~~~~~~~~~~~~~~~~~Denne mannen heitte Ole Magnus Olson, men kven var han? FamilySearch syner ein Ole Magnus Olson fødd i Leka i 1842 som son av Ole Pederson og Margretha Larsdotter, men Leka er vel litt for langt frå både Beitstaden og Solberg...? Andre alternativ finn eg ikkje hjå FamilySearch, og eg finn han heller ikkje i FT1865!Eg vonar at einkvan med lokal kunnskap i Beitstaden/Solberg kan hjelpa meg identifisera opphavet til Ole Magnus og takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er der en Ole M. Olsen i Buksnes i 1865. Han er 26 år gammel, men fødestedet er nå angitt som Strinden og det er vel i Sør-Trøndelag.Men kanskje verdt å sjekke nærmere.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Onarheim Dahlmo

Ref (2) :I Buksnes kirkebok ( avskrift )- Ole Magnus Olsen, styrmann, f. 28.01.1846 i Beitstad. Oppholdsted er Ballstad. Far er Ole Hansen.I Buksnes Bygdebok står han oppført som jektestyrmann fra Trøndelag, under gården Skotnes.Finner en Ole Hansen på gården Gladsøsveet, Solberg Sogn, Beitstad i FT1865 - Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og da finner vi ekteskapet mellom Ole Hansen og Anne Mortensdtr. 27.04.1834 i Beitstad, Nord-Trøndelag.LenkeDessverre ser det ikke ut til at døpte i Beitstad etter 1834/35 er registrert på FamilySearch VRI. Paret fikk et barn i 1834 som døde samme dag, utover det er ingen barn registrert født/døpt der. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Rune og Gry for flotte og nyttige innlegg. Etter det eg kan sjå, er opphavet til Ole Magnus Olson då stadfest, og problemet mitt er løyst!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar B Benjaminsen

Hei!Nei det er nok ikke riktig Ole Magnus Olsen som er funnet. Denne Ole Magnus er halvbror til min tippoldemor Hansine Olsdtr Ystmark, født på Ystmark i Malm(Beistad) i 1852. Hun kom til Lofoten til sin halvbror ca 1880 og ble gift her.Har ikke min database tilgjenglig akkurat nå, så kjenner ikke mor til Ole Magnus, mens hans far Ole Hansen (Surfløthaugen), var fra Gausdal, hvor han ble født i 1820. Mener å huske i farta at han fikk den uekte sønnen Ole Magnus der (i Gausdal, men er ikke sikker) og tok han med til Malm i 1840-årene. I Malm ble han gift med Anne Rebekke Sivertsdtr, og de fikk 5-6 barn sammen. Ole og Anne døde etter det jeg husker i farten begge i 1890-årene. Dette utelukker altså den tidligere nevte Ole Hansen i denne diskusjonen.Har også en del opplysninger om Ole Magnus sine etterkommere, men her er det mange hull i min database etter det jeg husker.Vil komme tilbake med flere opplysninger!MvhEinar Benjaminsen Napp i Lofoten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Einar for nytt oppklarande innlegg. Eg var nok litt for kjapp med å trekka konklusjon av dei føregåande innleggi! No vil eg venta på kva tilleggsopplysningar du sit med!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.