Gå til innhold
Arkivverket

[#42533] Arendal 1790-årene - Hvem var Niels Nielsen Aasendrup?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

I Frithjof Foss' bok Arendals Byes Historie finner vi to steder nevnt en Niels Nielsen Aasendrup. Han var 'Kjøbmand, Tobaksfabrikant og Krovært' - med bosted i området mellom Blødekjær og Stranden. Et av hans hus strøk med i den store bybrannen i 1798. Hvem var han?Etter navnet å dømme må han ha kommet fra Aasendrup i Vrensted sogn i Nord-Jylland (mellom Løkken og Børglum).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ikke hvem han var, men iflg. FS fikk han en datter, Marianna dpt. 28/8 1770 Arendal, med Maren Christensdt. Tingsager. Denne datteren ble gift 2/11 1796 Risør med Johan Petter Friderichsen. Finner ikke Niels i Arendal i 1801, men kanskje i Risør Lenke men da er konas etternavn et annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha. Datamaskinen min tålte ikke et lokalt, kraftig tordenvær lørdag formiddag, så jeg får ikke fulgt skikkelig opp før en ny er på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Siden Maren var fra Tingsaker (V-Moland), så kan vel ekteskapet som ble inngått mellom Maren Christophersd og Niels Nielsen 13. jan 1769 kunne stemme (FS-opplysning fra V-Moland k.bok.) med folka her.Jeg har det bare bakerst i gammel hjernebark: Men er ikke denne Aasendrup (og event. Maren) vært omtalt i en eller annen gammel historielags-årbok, og ikke bare i Arendals byshistorie ???IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Oddbjørn:Jeg er foreløpig ikke i stand til å hjelpe, men jeg klarer ikke helt å legge dette fra meg, da jeg mener å ha vært borti hans ektefelles familie i arbeidet med egne aner.Derfor hiver jeg innpå et spørsmål som du er den rette til å besvare. Har dette noe med Nes Jernverk å gjøre (Eventuelt Holt ?). ?Blødekjær/Stranden….Er dette innenfor Arendal bys sognegrenser, Øyestad eller hva ???IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Lenken som Berit ga i innlegg 2 Lenke ,opererer med ”Gaarden Riisøen”. HVOR ER DEN ??. (Rett utenfor byen-Øster-Risøer, eller lenger sør-vest…?) Siden ”Lyngøer Yddre” og ” Lyngøer Indre” er de påfølgende gårdene i Riisøers 1801-telling, får det meg til å tro at vi muligens befinner oss i Holt (Dypvaag), selv om prestegjeldet står ført som Sønnelød.Det er vel mulig at denne forvirringen kan skyldes at originallistene til Holt og Dybvåg i Nedenes ikke er med i databasen, da disse er borte.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Aasendrups ektefelle (Maren) er trolig datter av Christopher Albrectsen Tingsaker og Kirsten Andersdatter. Hun kom fra en relativt velstående slekt som på farssiden hørte til på Tingsaker (v/Lillesand). Iflg. FS-opplysning var faren født 4.des.1709 og inngikk ekteskap 17. april 1734. Det er mulig at lokal-opplysninger fra V-Moland kan bidra til å løse denne Aasendrup-gåten.Når det gjelder sted for hvor Aasendrup kan ha avgått ved døden, så er jo dette med Risør et spor. (FS-utskriften for datterens ekteskapsinngåelse i 1796 er visselig hentet fra Øster-Risørs kirkebok). Men jeg vil samtidig fastholde at det er meget sannsynelig at Asendrup holdt til på Risøya ved Gjeving (i Holt/Dypvåg) ved tellingstidspunktet 5 år etterpå (da datteren allerede var blitt enke.)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg er ikke kommet noe videre med denne saken, men har i hvert fall nå fått en ny PC på plass.Risøen er, som Ivar helt riktig påpeker, Risøya ved Gjeving - altså på grensa mellom Dypvåg og Søndeled. Blødekjær og Stranden ligger i Arendal (i dag en del av byens sentrum), og dette har således ikke noe med Nes jernverk å gjøre.En av årsakene til at min interesse for Niels Nielsen Aasendrup ble vakt, er at en av mine aners morsslekt kom fra Aasendrup i Vrensted sogn. Selv var han (Christen Pedersen Holm) født i Løkken i 1765 og kom til Holt i 1790-årene. Det var en livlig trafikk fram og tilbake over Skagerak i denne perioden p.g.a. den såkalte 'Skudefarten' mellom Agder-kysten og Vendsyssel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Oddvar:Tror du det kan være noen slektsforbindelse mellom Christen Pedersen Holm og Niels Nielsen Aasendrup ?? – Eller at Niels Nielsen Aasendrups såkalte paarørendes understøttelse kan være gjeldende for C.P.Holm ??En detalj jeg har lurt litt på: Ved hvilken havn foretok man lastingen av produkter fra Nes Jernverk ??IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har foreløpig ikke funnet noen nær slektsforbindelse mellom Christen Pedersen Holm og Niels Nielsen Aasendrup. C. P. H. var sønn til skipper Peder Jensen Holm(søe) i Løkken og Johanne Christensdtr. (f. 1740 i Aasendrup). Hun var igjen datter til Christen Christensen (ca. 1706-1762), 'ladefoged' i Aasendrup, og Maren Jensdtr. (ca. 1710-1777) - også fra Aasendrup. En slektsforbindelse kan likevel ikke utelukkes.Utskipningshavn for Nes Jernverk var først Buene i Holt, som ligger i Kvastadkilen - en arm av Tvedestrandsfjorden/Oksefjorden. Etter hvert overtok Tvedestrand som havn, og det var det (ved siden av skipsbyggerier/skipsfart) som gjorde at Tvedestrand vokste fram som ladested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tror at jeg nå antakelig har funnet Niels Nielsen Aasendrups dåp. Også mange danske kirkebøker er nå skannet og gjort tilgjengelige på nettet (www.arkivalieronline.dk). Aasendrup tilhørte Vrensted sogn, og i kirkeboka for Vrensted-Tise året 1738 (oppslag 24) finner jeg følgende under døpte:d: 26 Octobr: hafde Niels Pedersøn og Maren NielsDaatter Aasendrup et Barn til Daaben kaldet NIELS. Test: Kiersten NielsDaatter, Johanne JensDaatter, Christen Pedersøn, Søren Kieldsøn og Poul Jensøn. Introd: d: 14 December.Alderen hans stemmer nokså godt med oppgitt alder i ft. 1807 for Søndeled/Risøya (62 år). Jeg finner dessuten bare én annen jevngammel Niels Nielsen i Vrensted sogn, og han gifter seg der og blir boende (Niels Nielsen Bruus).-----------Opplysningene godtgjør dessuten en sannsynlig slektskapsrelasjon med min ane Christen Pedersen Holm. Hans mor, Johanne Christensdtr., ble - som allerede nevnt - født i Aasendrup i 1740. Da foreldrene hennes, Christen Christensen og Maren Jensdtr. Aasendrup, 27/10 1737 døpte ei Johanne 1. (som døde som liten), var følgende personer faddere: Kiersten JensDaatter af Lycken (Løkken), Johanne JensDaatter, Just Pedersøn, Søren Kieldsøn og Poul Jensøn.M.a.o. mange av de samme fadderne som var vitner ved Niels Nielsen Aasendrups dåp året etter.Nøyaktig hvordan det konkrete slektskasforholdet har vært, er det foreløpig umulig å si. Det er her en uvant vanskelighet som forkludrer det hele for en slektsgransker som først og fremst er vant til norske forhold - nemlig mangelen på gårdsnavnsbestemmelser og et utall navnebrødre og -søstre. Det simpelthen vrimler av Niels, Peder, Christen, Maren, Johanne og Kirsten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.