Gå til innhold
Arkivverket

[#42537] Mette Marie Pettersdatter fra Rödenes, Höland


Gjest Per Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Evensen

Jacob Christensen Heyerdahl,f 1686,d 1776 giftet seg med Mette Marie Pettersdatter. De hadde datteren Anne Maria. Jacob og Mette Marie kom begge fra Rödenes i Östfold. Se også tema 42520 Har noen kjennskap til Mette Maries foreldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg sitter å ser i boka 'Mine 16 tippoldeforeldre' av Olav Raabe. Tror ikke boka er til salgs i butikker.Han har skrevet ganske mye om sleka Heyerdahl fra Aurskog i Østfold. (Jeg skjønner ikke helt hva han mener med 'fra Aurskog i Østfold'. Det må vel være at slekta kom fra Aurskog og en del av dem flyttet til Østfold).Den agnatiske siden av slekta begynte vel med Gunbjørn Vigernes i Aurskog Akershus (ca.1570 årene - ca. 1654).Det 5. ledd var en Halvor Andersen Rakkestad født 1691 i Aurskog, død i Høland 1742, lensmann i Høland, gift i Aurskog 9/10 1713 med Mette Haagensdt. (Heyerdahl), født i Høland 1697, død samme sted 1770. Halvor Andersen arvet med sin hustru en del av gården Rakkestad og kjøpte resten av gården av hustruens bror, Sven Heyerdahl, og av halvsøsteren, Ide Bentsdt. Muus.Etter sin bror løytnant Sven (Haagensen) Heyerdahl antok hun (Mette Haagensdtr.) for seg og sine barn navnet Heyerdahl.Her står det at alle nålevende medlemmer av slekten Heyerdahl nedstammer fra Halvor Rakkestad og hans hustru gjennom 4 av deres 7 sønner.Mettes stamtre (den kognatiske siden av Heyerdahl) begynner med: Sven Engebretsen Skattum, nevnes fra 1620-årene som bruker på gården Skattum og lensmann i Høland og døde ca. 1645. Han var i hvertfall gift i 1629 med Aase Mogensdt., antagelig hans 2 hustru.Sven Svenssøn Rakkestad, f. i Høland ca. 1614, død samme sted 1689. Bodde på gården Mellem Rakkestad i Høland, lensmann i Høland, gift ca. 1634 med Tore Olsdt., fca. 1612, død i Høland ca. 1697. 6 barn hvorav:Hr. Jørgen Svenssøn Chortogæus (Fabricius) f. i Høland ca. 1634, død Rødenes 169, kallet til sogneprest i Rødenes 1659. 1.gift i Rødenes 1661 med Mette Botlesdt. Morsing, f. i Rødenes ca. 1634, død samme sted 1687, dtr. av Hr. Botle Jenssøn Morsing, død 1654, sogneprest til Rødenens og Kirsten Christensdtr. 6 barn i første ekteskap.Det står veldig mye her, og jeg har ikke lest alt sammen. Alle barn er heller ikke nevnt, bare de som Raabe har i slektstreet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Hallo Berit!Dette var spennende stoff. Jeg får ikke helt tak i forbindelsen til Mette Marie Pettersdatter. Kan du pröve en gang til?Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det har nok ikke noe med Mette Marie Pettersdatter å gjøre, og jeg burde jo derfor egentlig ikke ha lagt dette inn her. Det gjelder etternavnet Heyerdahl, og forfedrene til moren til Jacob Christensen, og gjelder kun om opplysningene i ditt forrige tema (se lenke, og innlegg nr.3) er riktige.Først vil jeg ta med et ledd jeg glemte forrige gang slik at det blir fullstendig: En av døtrene til Hr. Jørgen Svenssøn Chortogæus (Fabricius) var Anne Jørgensdt. Chortogæa, f. i Rødenes 1666, gift. 1.gang 1689 med Haagen Lauritssøn Rakkestad, født i Hakedal 1663, død Fredrikshald 4/11 1698. Ca. 1690 ble han bruker på Mellom Rakkestad og lensmann i Høland. Og Anne og Haagen fikk altså datteren Mette Haagensdatter (Heyerdahl) som ble gift med Halvor Andersen Rakkestad.Ingeborg og Anne Jørgensdøtre Chortogæa har da tydeligvis begge to overført navnet Heyerdahl til sine barn/barnebarn. Deres far Hr. Jørgen brukte ikke navnet Heyerdahl.Tror nok jeg stopper her ellers blir det enda mere uoversiktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Hallo BeritSom du sikkert forstår,er det Ingeborg og hennes side, både bakover og fremover i tiden, som er mest interessant for meg. Har du lest boken 'Slekten Heyerdahl' av Henning Sollied?Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har ikke lest boka, og jeg forstår også at du arbeider med en annen del av Heyerdahlslekta. Så mitt innlegg passer ikke inn her. Jeg kan bare beklage dette, men i med at gjort var gjort ville jeg bare at det som allerede var skrevet skulle være riktig, og derfor kom jeg med det uteglemte leddet. Håper du kan tilgi meg denne tabben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har ikke lest boka, og jeg forstår også at du arbeider med en annen del av Heyerdahlslekta. Så mitt innlegg passer ikke inn her. Jeg kan bare beklage dette, men i med at gjort var gjort ville jeg bare at det som allerede var skrevet skulle være riktig, og derfor kom jeg med det uteglemte leddet. Håper du kan tilgi meg denne tabben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei PerJeg vil anbefale deg å låne bygdeboka for Rødenes. Kanskje kontakte biblioteket i Rødenes kommune. Bakerst i denne boken er det et detaljert register over personer og slekter fra andre bygder som har vært gift med personer fra eller i Rødenes. Jeg har ikke tlf. nr eller mail adresse dit, men du kan nok finne det på nettet.Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Johansen

Hei. Sitter her med Rødenesboken, men står desverre ikke mye om Mette Marie der.Under Nordre Klerud står bl.a. dette: I 1690 kalles gården kapellangård, at den ble brukt av prestens kapellan Christen Pedersen, Høland, som også var prestens (Sogneprest Jørgen Svendsen) svigersønn. Og som også etterfulgte ham som sogneprest i 1696, men døde i 1699. Enken, Ingeborg fortsatte å bruke gården. Døde i 1735Barn:1) Peder Heyerdahl, f ca 1684 (gift med Maren Larsdt Lomsnes)2) Mette Heyerdahl, g.m. bokbinder Lars Philipsøn i Oslo3) JACOB HEYERDAHL, f ca 1686. Var klokker i Strøms menighet i Odalen. Gift i Rødenes i 1729 med METTE MARIE PEDERSDATTER4) Christense Heyerdahl, g 1727 med sersjant Lars Nielsen Lund5) Magdalene Heyerdahl, f ca 1686, død 1742 ugift6) Maren Heyerdahl, f 1695, g.m. Fredrik Nielsen PytterudPleier jo som regel å stå gårdsnavn bak eventuelt navn, men det gjorde det desverre ikke på Mette Marie her;( Men.. det kan jo ha blitt oversett, at det kanskje står lenger bak i boken. Burde vel å stå et eller annet i kirkeboken da de giftet seg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Ingen grunn til å beklage, Berit. Dette er jo spennende uansett. Takk til dere for innlegg. Skulle noen komme over noe som omhandler Mette Marie, så er jeg takknemlig mottaker.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.