Gå til innhold
Arkivverket

[#42545] Martin Olaussen, f. 1845 i Frosta, Nord-Trøndelag


Gjest Guri D. Brekke
 Del

Recommended Posts

Gjest Guri D. Brekke

Er det noen som har oppklarende opplysninger om Martin Olaussens opphav?Han ble født på Frosta i Nord-Trøndelag rundt 1825. Familien flyttet senere til Skatval. I mine oppl. har jeg far: Olaus Hansen Mostad, f. 1820 på Frosta og mor Gurina Olsdtr. Reitsve f. 1823 på Frosta. Han har 4 brødre: Sørn f. 1850, Kasper f. 1853, Ole Andreas f. 1858 og Haagen f. 1861. Disse ble født på Skatval.Jeg finner Martin i lysningsprotokoll for 1872 under Sør-Trøndelag fylke, Klæbu,da han gifter seg med Karen Mentsdtr. men da står foreldre oppført som Olaus Hansen og Dortea Hansdtr. Har leita i folketellinger for Frosta etter både Olaus, Gurina og Dortea uten å finne svar.Er det Gurina eller Dortea som er moren?Mvh Guri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Kan dette være Gurina som er blitt til Jonsdatter i stedet for Olsdatter i 1900-tellingen?? Lenke. I 1865 bodde Gurina og Olaus på Drægsethgjerdet. Denne Gurina bor på Drægsettrøen. Dette blir selvsagt spekulasjoner…Finner dette i FS/IGIOline Martinsen Birth: 28 FEB 1874 Tiller,Klaebu-Tiller, , Sor Trondelag, NorwayFather: Martin OlausenMother: Karen MentsenDu finner den samme innførselen i den skannede klokkerboka for Tiller, døpte 1874.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri D. Brekke

Takk til deg Grethe :-)Det kan være samme Gurina, stedet og fødselsåret passer.... Det som hadde vært fint å fått bekreftet er om det er hun som er mor til Martin.Det jeg også synes er litt rart, er at sønnene deres ikke har blitt kalt opp etter bestefedrene (Hans og Ole evnt. Jon)Det er riktignok en sønn nr. 4 som heter Ole.Jeg har også funnet Oline Martinsdtr. f. 1874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei igjen Guri!Når det gjelder oppkalling, så var dette ikke vanlig mange steder på slutten av 1800-tallet. Man kan dette varierte en god del fra sted til sted. Noen steder fulgte man tradisjonen, andre steder ikke. Mine oldeforeldre på Stjørdal hadde ti barn, men de bedrev ingen særlig oppkalling f. eks.Gården på Skatval heter Dregset. Ole Hansen Mostad fra Frosta kom ifølge bygdeboka til husmannsplssen Drægsetgjerdet/Drægsettrøen i 1848 - den første og eneste oppsitter der. Plassen kalles i bygdeboka Gubbtrøa.Olaus Hansson, f. Frosta 1820 - 1900.Gurina Olsdatter, f. Frosta 1823 - 1900Marie f. 1845Søren 1851 - 72Ole Andreas 1859 - 80Hågen, f. 1862, drev garveri på StjørdalshalsenNikoline, født 1864Nå begynner jeg å lure på bygdeboka har Marie feil for Martin??Du må være åpen for at Martins mor var henne du fant i lysingsprotokollen for Klæbu. Det går oftest ikke frem av FT 1865 om foreldrene har vært gift en eller to ganger. Dorthea Hansdatter døde da sikkert før han flyttet til Skatval.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg finner under Reitsve på Frosta at foreldrene til Gurina Olsdatter var Ola Rasmussen(1777-1858) og Karen Margrethe Karlsdatter Vigaleret(1778- 1857). Ola Rasmussen var fra Juvassetran i Leksvik. og både han og Karen Margrethe tjente på gården Tronstad i Leksvik da de ble gift i 1799. De var husmannsfolk i Reitsve på Frosta. Barn:1)Anne Martha født 1800 på Tronstad i Leksvik, og gift i 1822 med Kirsten Jonsdatter Vikmyr. De var i Myran på Frosta.2)Karl Olsen født 1803 og død 1894. Han var i Remmasve på Frosta.3)Rasmus Olsen født 1806, og død 3 uker gammel.4)Nils Olsen født 1808, og død i 1858. Han ble gift i 1839 med piken Elen Pedersdatter Korsneset. Han kalles Nils Olsen Nordjalet.5)Mette Olsdatter født 1815 og død 1818.6)Olava Olsdatter født 1816 og død 1891. Hun var gift med Torstein Pedersen Småland. De var i Risøra på Frosta.7)Mette Olsdatter født 1820 og død 18318)Gurina Olsdatter født 1823, og konfirmert 1838. Hun ble gift i 1847 med Olaus Hansen Mostad som var født i 1820. De var inderster(leieboere) i Mostadtrøen i 1848 da de flyttet til Skatval. Der var de husmannsfolk i Drætsetgjerdet i 1865. I 1900 var Gurina enslig enke i Drægsettrøen.Olaus Hansen var sønn av Hans Nilsen Ryggastorsve, og der er det henvist til gårdsnummer 87/21. Jeg har kun til gårdsnummer 77. Det burde stå mer om han i bind 2 av de gamle 'Frostabøkene' som jeg ikke har. Den kan sikkert fjernlånes gjennom biblioteket.Kilde: 'Frostaboka bind IX, gårds-og slektshistorie' av Frosta Historielag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri D. Brekke

Hei til deg igjen også Astrid.Siden du nevnte at det ikke sto noe særlig om disse folkene i Skatvalboka, måtte jeg prøve i dette forumet.Martin er nok korrekt navn; han er min tippoldefar! Og at Haagen drev garveri i Stjørdalen har jeg også fått oppgitt. Men jeg visste ikke om de to jentene, Marie og Nikoline.Det kan jo være at Olaus hadde Martin fra et tidligere forhold, enten gift eller ugift. Men jeg kan ikke finne noe om hverken han eller Guriana, eller Dortea i kirkebøkene for Frosta.Takk for opplysningene fra deg :-)Guri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri D. Brekke

Hei Anne Lise.Dette var flotte opplysninger. Hvor mange bind er det av Frostabøkene? Er det bind 2 jeg bør fjernlåne? Du nevner også 'kilder fra bind IX'Mvh Guri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

De 2 første bindene av 'Frostabøkene' er utgitt i årene ca 1968-70, og de holder på å oppdatere opplysninger fra disse nå frem til i dag. Bind 3 og 4 er meget interessante historiske bøker, og bind 5-9 er nyutgivelser som går frem til i dag. Den siste (bind 9) går til gårdsnummer 77, men det er over 100 gårdsnummer på Frosta. Så hvor mange flere bøker som er planlagt utgitt vet jeg ikke. De har jo også med en god del mer historikk i de nye bøkene enn i de gamle, som jeg kun har hatt på fjernlån. Jeg har tenkt å kjøpe alle nye Frostabøker som kommer ut.Ja du bør fjernlåne bind 2 for å finne gårdsnummer 87 som jeg henviser til, og hvis du fjernlåner bind 9 finner du jo det som jeg skrev om fra Reitsve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.