Gå til innhold
Arkivverket

[#42550] Ekteskap i mente


Gjest Alf Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Johansen

I Einar. B. Benjaminsens søkbare database Vigde i Buksnes 1773-93 (digitalpensjonatet), finner man ekteskapet mellom Halvor Jacobsen og Karen Elisabeth Pedersdatter den 20 november 1778, begge angivelig fra Ure i Buksnes,Lofoten.Samme dag er der også et ekteskap mellom Peder Jacobsen fra Ramberg i Borge og Maren (Jentoft?) Pedersdatter fra Ure. Siden Halvor i en lengre tid har vært et av ”problembarna” mine, og Karen og Maren er søstere. Har jeg utefra ren ønsketenking sett for meg at det var to søskenpar som giftet seg den dagen så at Halvor og Peder egentlig var brødre. Men har dette egentlig noe hold i virkeligheten? Mvh.Alf Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Halvor og Karens barn heter Iver, Hanna Carnelia, Margrethe, Jacob Jentoft og Peder (IGI). Er det Karen vi finner her i 2. ekteskap med datteren Hanna på Than i Buksnes i 1801? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=70&filnamn=f11860&gardpostnr=18&personpostnr=282&merk=282#ovre>Lenke. Hennes datter Margrethe ser ut til å være tjenestejente på Finstad Lenke og sønnen Jacob er tjenestedreng på Stene Lenke.Er det Peder Jacobsen vi finner her på Ramberg i Borge i 1801? Han er broren til mann på gården, Jon Jacobsen. Peder er gift for annen gang og tjenende. Når det står at Berit Pedersdatter mannens brordatter, tyder vel det her på at Berit er datter av Peder Jacobsen og niesen til Jon Jacobsen. Så står det at Kirsten Jonsdatter en mannes mor, og det betyr vel at Kirsten er moren til Jon og Peder Jacobssønner LenkePå Börje Jonssons slektssider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.