Gå til innhold
Arkivverket

[#42553] Pensjonat i Stavanger rundt 1900


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Hei! Noen som vet noe om pensjonatet i Kirkegaten i Stavanger rundt 1900? Det ble drevet av mine oldeforeldre, Malene f. Gramstad og Lars Tjensvold. Jeg har et bilde fra pensjonatet med min morfar, Johan f. 1891 og flere i familien, men ville veldig gjerne visst adresse, evt. bilde fra utsiden og hva som helst av historier fra pensjonatet......Mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Lars Larsen Tjensvold ble født i 1852 og Malene fra Gramstad ble født i 1855. Vet heller ikke noe om Malenes foreldre. Setter veldig pris på å få vite noe mer... både om pensjonatet og Malenes aner.Mvh Bente Borgen Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eneste lars lrsen som passer ca i alder som driver et privat hotell i Stavanger i 1900 er denne karen. LenkeRiktignok g. med en annen enn Malene, men jeg finner heller ikke Marlene i 1900 tellingen i passe alder i Stavangerområdet. Kan det være et senere ekteskap?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

God kveld.Jeg har tatt alle hus i Kirkegt. og Kirkegårdstede som det da het, i et pensjonat var en Zetiltz som drev, i Kirkegt.35 bodde det i 1900 Hans Olaus Hansen og kone Kristiane han var bankbud og de bodde i kjellerleiligheten og har 2 pleiebarn Marie Tjensvold født 1886 og Anne Tjensvold født 1888. Så lenger nede i Kirkegt. i 46 drives det hotel hvor Tea Bækkevold er hotelvertinde.Tjensvold hører til Hetland, Frue, skal prøve mer.Mvh Sol Kerry Johannessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til familien med pleiebarna Marie og Anne Tjensvold her: Lenkei Nye kirkebakken 1900 drives et privat hotell av en Lars Larsen, se innlegg 3. Kan det være blitt en sammenblanding her tro?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Merkelig dette her. Sender et bilde av familien Larsen/Tjensvold fra rundt 1900. Rettelse: Ifølge nye opplysninger lå pensjonatet i Østervåg. Bildet er tatt rundt 1900 tror jeg, fordi sønen Johan f. 1891 kan vel være ca 10 år. De andre barna er Olene (eldst) og Dorthea. Det var moren Malene (kalt Biddi) som drev pensjonatet, og Lars var slepebåteier og -fører i Stavanger. Jeg har altså 2 spørsmål. Hvor er de i 1900-tellingen, og hvem var foreldrene til Malene fra Gramstad ?

bilete1323.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott bilde! Mulig du kan finne noe av interesse i denne artikkel om gamle fotografier fra området: LenkePussig at vi ikke finner noen av dem så langt i 1900-tellingen?Fortsetter å lete litt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eneste familie Tjensvold jeg finner i Østervåg gater i Stavnger er disse i 1900: LenkeKan det tenkes at dette er familie, og at de du søker har flyttet hit etter 1900?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei igjen.Finner kun 2 Malene født 1855 i Høyland hvor Gramstad ligger, det er Malene Svendsdtr. født 16.01.1855, hennes foreldre er Svend Thorkilden og Tabitta Thime, Nr.2 er Malene Christophersdtr. født 10.04.1855, foreldre Christopher Thorsen og Ingeborg Eriksdtr.Jutland, der bodde de også når Malene blir Konf. 1870. Skal lete videre.Der er ingen som kaller seg Gramstad som kan være aktuelle.Mvh. Sol Kerry Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei igjenJeg finner kun 2 med Gramstad etternavn i 1865 og da i Stavanger, det er Tarald Gramstad 64 år født i Høyland og hans kone Malle Gramstad 62 år, født Tjensvold. Dette må da være foreldrene til Malene som vi da må lete etter født i Stavanger. Det står gardbr. på Tarald og han har storfe 3 kyr. Så Malene kan også stå som født i Hetland. Leter videre.Hilsen Sol Kerry Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Til (6) om Kirkegata og Kirkegårdsstredet. Disse navnene viser ikke til samme gate. Kirkgårdsstredet gikk fra dagens Torg og opp mot Kleivå. Navnet Kirkegårdsstredet er knyttet til Fattigkirkegården (fra slutten av 1800-tallet kalt Sankt Olavs kirkegård), som lå øverst i Haakon VIIs gate mot dagens Olavskleiv. Navnet Kirkegårdsstredet ble på 1700-tallet omtalt som Fattigkirkegårdsstredet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Dette paret på Hillevaag i Hetland har rett alder og førenamn. Kan dei ha vore i Stavanger like før 1900 eller like etter? Eller er Hetland svært nær Stavanger? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei igjen.Kirkegt og Kirkegårdstredet var to forskjellige steder, men det er lett og ta feil derfor tok jeg med begge. Tarald Gramstad og Malle Gramstad sa jeg nok feil kunne være foreldre, jeg mener besteforeldre selvfølgelig, det går litt fort i svingene her akkurat nå. Jeg letter fremdeles, men det tar forferdelig lang tid å få fram sider i scanna kirkebøker så jeg driver vekselbruk med middag og sjekke sider om de dukker fram da. Til Marie Skålnes, Hillevåg i dag blir nesten som du er i Stavanger, men på den tiden var det på landet som vi sa, hvor det ble drevet gårdsbruk, tenk på Køhlereiendom som var ferie-sommersted. Hilsen Sol Kerry Johannessen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takk for alle innlegg. Sol, du er inne på det riktige, tror jeg. Malene ble født 26.12.1855 og døpt 01.01.1856 i Domkirken. Altså er hun født i Stavanger. Den yngste jenten på bildet er Minni, også et barn av Lars og Malene. Pga av at Lars førte slepebåter (på kull) var det viktig for familien å bo nær havnen hvor han med letthet kunne fyre opp i god tid. Lars er også døpt i Domkirken den 26.09.1852.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Bente.Det at du vet begge er døpt i Domkirken viser at de har bodd i sentrum eller på vestsiden av byen. Utover på strandsiden,Holmen, Strandgatene Øvre og Nedre, Skagen, ja det er forsåvidt flere steder, men som sagt vanskelig å finne dem i 1900. Fant du far til Malene siden du vet hun er født og døpt til Domkirken?? Er faren en Taraldsøn Gramstad? Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Hei! Jeg fikk endelig kontakt med en gammel tante på 91 år. Hun kunne fortelle at Malenes foreldre var Johan Tobias Taraldsen på Eiganes og Anna Dorothea Olsdatter. Han skulle være født omtrent 1834 og hun ett år yngre. Forsto det slik at han var matros/sjømann. Vanskelig med alle de ulike distriktene i Stavanger, synes jeg. Og jeg skjønner heller ikke at ingen finner dem i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Bente.Egenes er en bydel i Stavanger og hører til Domkirken. Fortsetter leting. Om han hadde en overordnet stilling som sjømann, hendte det ofte konen var med, jeg har lett igjennom 1700 sjøfolk nå men har ikke funnet noe enda. Hører fra meg. Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takk igjen... Jeg setter svært stor pris på at noen hjelper meg å finne familien som er mine oldeforeldre. Vente fortsatt i spenning.Mvh Bente Borgen, Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei igjen Bente. Johan Tobias Taraldsen er født i Stavanger 31.03.1834, og han ble påmønstret 'Naval'2.07.1860 og de skulle Stavanger-Sverige, og der sto i Merknad: ved session aflagt ed 1854, dette sto på rull 690, protokoll 1-1450, s.272. På rull 1886 fant jeg Johan Tobias Taraldsen opphold Stavanger født Stavanger 31.03.1834, mønstret 20.03.1870 og avmønstret 8.00.1878, (det står slik), dette står gjentatt som nr.7373 og 7374. Her blir ikke nevnt hvilke båt det gjelder. Han er jo 44 år da og skulle ha familie og bosted i 1865, men finner absolutt ikke noe. De scanna kirkebøkene trenger så lang tid for å få opp at jeg har regelrett gitt opp å gå den veien. Kan hende andre kan komme lettere inn og sjekke i Domkirken for deg, der må jo alt ha foregått, om han da ikke har giftet seg i utlandet på noen ambassade. Finner ikke noe på famely search heller, men der er ikke jeg av de flinkeste nei.Kveldshilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Dette var jo kjempe Sol...... Fantastisk å få vite i alle fall noe mer. Du må ha lett veldig. Merkelig... at de ikke skulle finnes verken i 1865 eller 1900-tellingene. Kanskje noen kan finne mer likevel ?????Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.