Gå til innhold
Arkivverket

[#42553] Pensjonat i Stavanger rundt 1900


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sol Kerry Johannessen

God morgenJeg tar en tur på biblioteket for å se om jeg finner noe om Gramstad i bygdebok for Høyland. Jeg fant noe i kopi av kirkebok jeg har men jeg mangler fra 1796 til 1826. Der er en Thorvald Magnus som døde 7.10.1870 1 2/3 år, far Thore T. Gramstad, som kan være i familien, men de er bosatt Lura. Det ligger mellom Sandnes og Stavanger. Så fant jeg Caroline døde 7.09.1875, 4 år, i Høyland, far Tobias Theodorsen Gramstad,det er veldig navnelikhet, så jeg MÅ finne ut mer. Du hører fra meg senere i dag.Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Hei! Kanskje det er mulig å finne disse folkene i 1875-tellingen siden vi ikke kan finne dem hverken i 1900 eller 1865 i Stavanger. Jeg antar at bildet er tatt rundt 1900 - 1905 pga. av alderen på Johan som er født i 1891.Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hipp hurra.Viet 4.07.1880 i Domkirken: Ungk.Styrmand Lars Larsen Tjensvold, født 1852,Hetland. Pige Malene Taraldsen født 1855 i Stavanger. Gbr. Lars Ellingssen Tjensvold, Johan Tobias Taraldsen.Hans foreldre er: Lenken i innl. nr.5 av Marie Skålnes.Jeg har hentet hjem fler kirkebøker, fortsettelse følger.Gladmeld, Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Dette blir jo bare bedre og bedre....... Fant du hans dåpsinnførsel også? Så vi kan være HELT sikre på at det er riktig mor også- Ser av folketellingen i 1865 at et barn står oppført som hans barn, mens de andre som deres barn. Vet at folketellingen av og til bommer på den enes eller felles barn. Har du funnet noe på Malene ? Min gamle tante lurte på om faren kanskje kunne hete Ole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei gled deg her er mer.Tarald Svendsen Egenæs gårdmand, forpakter og Mallene Olsdtr. Barna deres. Nr. 1. Svend Taralden født 3.03.1827 Dom kirke. Fadr: Berte Taraldsdtr. Inger Tormodsdtr. (se neden under om henne.) Lisabeth Svendsdtr. Må være Taralds søster, Ole Johannessen, Erich Erichsen.Nr.2. Ole Taraldsen født 3.07.1828 Dom Kirke, Fadr: Ingeborg Torgrimsdtr. Svend Nielsen, Malene Larsdtr. Andreas Svendsen, Johannes Olsen. Tarald står da nevnt som:Proprietær (eiendomsbesitter)Nr.3. Tarald Taraldsen født 23.08.1831 i Dom, hvor han gifter seg 19.11.1852 med pige Grethe Olene Andreasdtr. 24 år, født i Kristiandsand, hennes far Andreas Hoskuldson.Tarald Taraldsen Gramstad står det ham når han gidter seg. det er første gang navnet er nevnt, faren kaller seg Egenes, men Gramstad i 1865-telling.Nr. 4. Johan Tobias Taraldsen født 18.03.1834 i Dom kirke, gift der 18.05.1854 med Anne Dorthea Larsen, hennes foreldre er Ole Engel Larsen og moren Laurentia Larsdtr. Og så fant jeg dette Henrich født 16.5.1823 Dom, foreldre: Lars Henrichsen Egenæs Lodsbruger og Inger Tormodsdtr. (se ovenfor) Fadre her er: Berthe Taraldsdtr. Egenæs, Thore Larsen Egenæs, Niels Svendesen Egenæs, Jacob Jertsen Sandvig og Gunhild Johannesdtr.Jeg vil nå kikke på opphavet til Mallene Olsdtr. som du ser i fadrene er Ole Johannessen og Johannes Olsen nevnt, er er 'magefølelsen min rett så er de mine 'tipper', men det finner jeg snart ut.Gladmeld. Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Skal si du har funnet ut mye. Jeg er helt imponert.Det er nok sikkert den rette Johan Tobias og søsknene du har funnet, og en link mellom dem og Henrik Larsen Egenes er det sikkert også. Og du fant også fødselsdato til Anne Dorothea? Da er altså min bestefar, Johan Tobias Tjensvold f. 31.07.1891 oppkalt etter sin morfar.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei hei.Hvis du ser på fadrene til barna av Tarald og Mallene så finner du Svend Nilsen og Berthe Taraldsdtr. Disse to er nok Taralds foreldre i 1801 bor de i Høyland og av alt på gården Gramstad hvor Svend er jordbruger og gaardmand 27 år og i 2. ekteskap. Birthe eller Berthe, hun blir kalt begge deler, så er hun 26 år i 1801 og de har 2 tjenestefolk,Niels Rasmussen 15 år og Jorina Bjørnsdtr. 20 år. Så som du ser har de ikke fått barn når tellingen foretas, Tarald var jo 64 år i 1865 telling. Nå står jeg fast har ikke kirkebok som dekker 1784 til 1826 du får se om noen andre kan hjelpe der. Jeg fant ikke noe i register til bygdeboka så jeg tok den ikke med meg, men jeg kikket gjennom alt om der skulle være barn kalt Tarald, det er lett med en klipp. Jeg skal lese den igjen, men inntil da, er der noen som har noe i Høyland født 1801 eller 18o2.Hilsen Sol Kerry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Du har gjort en fantastastisk jobb Sol. Tusen, tusen takk.Sannsynlighetene dine for rette foreldre er stor. fant du noe mer om hvor Anna Dorthea Larsen er født? Men.... hvorfro i all verden skal vi ikke finne Lars Larsen Tjensvold f. 1852, konen Malene Taraldsen f. 1856 i 1900-tellingen? Kanskje det er noen som har tilgang på 1875-tellingen?Men igjen.... tusen, tusen takk!Bente i Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei igjen.Her kommer Anne Dorthea foreldre og søsken.Ole Engel Larsen og Laurentia Larsdtr. Barn. Nr. 1. Ejlert født 4.07.1822, da er faren matros. Nr.2 Laurids Olai født 17.01.1825, far n. arb.mand. Nr.3. Karen Severine født 30.05.1828, far bødtker. Nr.4. Hendrik Christian født 28.08.1831. Nr. 5 Anne Dorthea født 18.12.1833, hun gift med Johan Tobias Taraldsen. Nr.6. Olene født 6.11.1836.Kirkeboken jeg har her går ikke lenger opp for døpte. Så nå vil jeg prøve meg på 1865 telling igjen. Du hører mer fra meg. Sol Kerry,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Bente.Det er det jeg har prøvd meg på siden siste innlegg, men det er for totalt umulig å få opp noen med de navnene i 1865. Jeg kan ikke forestille meg at de har dødd, jeg fikk jo respons på Olene som gift, men foreldrne skulle jo være i 60-70 årene, så en får bare prøve igjen og igjen. Du må skrive for å få noe om 1875-telling for Stavanger, den ligger vel bare på statsarkivet tror jeg. Har ikke funnet for Stavanger. God natt fra Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Nå fant jeg en artikkel fra Stavanger Aftenblad hvor Johan Tobias Tjensvold, f. 1891, forteller om sin far, Lars Larsen Tjensvold f. 1852 og hans slepebåter. Artikkelen forteller at han i 1893 kjøpte slepebåten 'Trafikk' fra Tyskland sammen med svogeren Lars Lyngdal (har funnet en lars Lyngdal i Pedersgt. 1900). Båten var for stor for havnetrafikk og han kjøpte så 'Comet' av Johan Lie. Slepebåtene lå ved Steinkarkaien og han drev trafikken til 1902 da han døde i løpet av 1/2 år. Kan dette hjlpe til å finne noe mer om familien i 1900?Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei.Jeg driver på å leter. Jeg vet hvor Steinkaret lå, der lå også mange gamle seilskuter i opplag da jeg var liten. I 1860 årene så var det en storbrann på Holmen, du har vel sett Holmens rode i folketellingene. Der bodde også en av mine, så jeg har fulgt hva som skjedde. Innover Verven, og Reperbanen, ( Verksgt,) og oppover mot Petri,kirken (Det het Pedersgjerdet) ble det utlagt tomter til dem som mistet gård og grunn. Jeg vet en av de første som eide huset min far kjøpte het Taraldsen, sett det i branntakstprotokollen. Dette er det område hvor du forteller at han ville bo i nærheten av slepebåtene også Østervågsgaten. Jeg satt med folketellingen nå, da jeg inne og skulle sjekke et innlegg hos deg, så jeg arbeider med saken. Jeg skjønner absolutt ikke hvorfor vi ikke får dem opp når vi vet de bodde der. Ikke på Lars Larsen og ikke Lars Tjensvold. Du kan jo få med eldstemann Taraldsen som jeg fant i går veld. Ungk.og skipper Svend Taraldsen født 3.03.1827, gifter seg 16.12.1858 i Dom med pige Anne Cederstrøm, 24 år, født 2.01.1834 Stavanger. Hennes foreldre Peter Cederstrøm og Tobia Thorsdtr.f.Hommeland, han var hattemaker.Hilsen Sol Kerry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei igjen.Det er helt håpløst å finne noen av dem i 1900-telling. Han var jo styrmann, den gode Lars Tjensvold, men finner ham ikke i sjømannslistene, der finner jeg heller ikke hans svoger som er skipper, når han gifter seg. Han finner jeg heller ikke i 1900. Kan de ha vært en tid i Amerika, har din gamle tante nevnt noe om det?? Det er jo merkelig at de ikke finnes i Stavanger, Høyland eller Hetland, ikke noen av familiemedlemmene.De kan jo ha kommet tilbake til Stavanger etter telling ble holdt og 1910 telling er ikke frigitt enda. Scanna kirkebøker har vært håpløse å komme til i dag så jeg får vente å prøve senere.Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

God formiddag. Møter helt frem til nå, men lunsjpausen er min. Enig at de skannede kirkebøkene går treigt. Har fosøkt å finne min morfars fødsel (for å få en evt. adresse) fra 1891, samt lillesøsteren Minni sin (antagelig født omtrent 1894-96 kan det se ut som på bildet. Men jeg vet jo ikke hvilken kirke de kan være døpt i engang..... Hvem denne soger Lyngdal er, er ikke godt å si, har forsøkt å finne igjen søsknene til Lars Larsen for så se om noen var gift med en Lars Lyngdal, men den eneste jeg fant, var altså denne i Pedersgaten. Sukk ! ! ! !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Bente.Jeg gikk på family search og fant mange Gramstad der i Amerika, . Det er jo en mulighet at de har familie der borte, fant en prestekone med navn av Ingeborg Gramstad. Skulle ha pratet med deg om en mulighet å prøve.Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Hei igjen! Takk for entusiasme. Jeg har nå kommet litt lenger, og vet nå at i 1875 var Lars Larsen Tjensvold registrert som sjømann og var da på vei fra New York til Frankrike. De må da ha vært gift, fordi Malene Taraldsen (Gramstad) drev da maed vasking og utearbeide, og fikk understøttelse av Stavanger Fattigvesen i mannens fravær. Men vet ikke noe om hvor de bodde. Men fortsatt er bostedet i 1900 ukjent. Min gamle tante nevnte noe om et hjørnehus ve Steinkargaten og østervåg, der hvor seinere en butikk Gjessen(?) lå. men hun er gammel så det er slett ikke sikkert hun husker rett.Vi kan jo prates mer på min mail-adresse som er: bborgen@broadpark.noBente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Bente.Du må hilse din tante og si hun husker ualminnelig godt fra gamle Stavanger.Jeg trodde du hadde fått vigslen til Lars og Malene, her er den. 4.07.1880 i Dom kirken, Ungk, og styrmand Lars Larsen Tjensvold, født 1852 Hetland og pige Malene Taraldsen født 1855 Stavanger. Fedre: Lars Ellingsen Tjensvold og Johan Tobias Taraldsen, Foreldrne til Lars Larsen Tjensvold er Lars Ellingsen Tjensvold 48 år i 1865 og født i Hå prestegjeld, hans kone er Karen Pedersdtr. 48 år og født i Egersund prestegjeld og i 1865 har de hjemme: Nr. 1. Ole Larsen 22 år født i Hetland pr.gjeld. Nr.2. Lars Larsen 14 år født i Hetland. Nr.3 Thomine Larsdr 6 år født i Hetland, og de har hos seg losjerende kjører Asbjørn Nielsen 63 år født i Hetland. Lars Ellingsen er Gaardbruger og selveier, på Tjensvold øvre og det ligger til Jaatten skoledistrikt. Da fikk du en generasjon til. Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

En liten ting til, du nevner de har vært gift tidlige. Men der er en til Malene som var gift med en annen, jeg så det i kirkebøkene i går. Er det samme som din Malene er det vel drøyt at hun er gift og enke 20 år gammel. Skal kikke nærmere på hun som jeg fant gift med en annen.Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Hei! Det var ikke min gamle tante som visste det om folketellingen 1875. Det fikk jeg av Statsarkivet i Stavanger. Men ikke adressen.Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei igjen. Hun husket hjørnet av Østervåg og Stenkargt. og Gjessen, manufaktur tror jeg det var, det husket hun. Hilsen Sol Kerry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Hei! Riktig, det var det hun husket. Forsøker nå å lete i de skannede kirkebøkene etter konfirmasjonene til Lars og Malenes barn, vet bare når min morfar er født så det blir litt på måfå. Kan det være i Domkirken, eller Petri ? Dessuten vet jeg jo bare fødselsåret på morfar, så det blir vel et skudd i blinde....Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Endelig et napp! Jeg fant adressen i 1897. I de skannede ministrialbøkene fant jeg Lars og Malenes datter Olene som konfirmant 25.04.1897. Da bor de i Bredgaten 15 og Lars er oppført som styrmann. Kanskje det er mulig også å finne seinere adresser ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Jeg vet ikke om du har dette , 1885 tellinegen for Stavanger ; Egenes 48 Løkken c 2, Lars Larsen Tjensvold , styrmand gift f 1857 i Hetland , Malene f Taraldsen kone gift f 1855 i Stavanger , Olene datter ugift f 1882 i Stavanger .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.