Gå til innhold
Arkivverket

[#42557] Los på M/S Mira under kroningsferden i 1906


Gjest Lars Rønningen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Rønningen

Jeg prøver å finne ut om min oldefar Johan Gerhard Mikalsen Koldal (1866-1935) var en av losene under kroningsferden for Kong Haakon i 1906. Er det noen som vet noe om dette eller kjenner til kilder som kan være aktuelle for å få mer informasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Mira var nok eigd av BDS - og gjekk i Hurtigrute-fart, i alle høve gjorde eit skip med det namnet det seinare. Arkiva til BDS frå den tida, er borte (som fylgje av eksplosjonen 20. april 1944). Losane til Hurtigruten var truleg på den tida, i alle høve seinare, tilsette i selskapet som hurtigrutelos (i motsetnad til statslos). Korleis mønstringa deira vart notera, veit eg ikkje, men dette er ikkje enkelt - om du i det heile kan finne det ut.Men eg skal for ordens skuld sjå etter i historia til BDS om der kan finnast noko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Rønningen

Takk for svaret. Det kom raskt! Det er godt mulig det blir vanskelig (kanskje umulig) å få svar på dette, men jeg tenkte nå å gjøre et forsøk ved å sende spørsmålet ut på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har no sett etter i boka. Der er reisen omtala, men der står intet om mannskapet om bord. Turen gjekk frå Trondheim, innom Vestlandsfjordane og byane Bergen, Stavanger Christiansand, Arendal, Larvik og Tønsberg, før den enda opp i Christiania. Eg vil tru dei hadde trong for mange losar på den turen. Ein los var ofte sertifisera for eit visst område. Budde oldefaren din i Bergen då han arbeidde som los?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Dag Bakka jr. har ein artikkel om D/S 'Mira' i heftet sitt 'Skipene som bandt kysten sammen'.Ho var bygd i Glasgow i 1891 og gjekk fyrst i turisttrafikk Bergen - Nordkapp om sommaren. I 1903 kom ho inn i turistruta Hamburg-Bergen Fjordane-Trondheim, men gjekk som lasteskip om vinteren, ho gjekk også rute på Newcastle-Hamburg.'I juli 1906 ble 'Mira' -gråmalt for anledningen - leiet for å føre kong Haakon og dronning Maud fra kroningsseremonien i Trondheim langs kysten tilbake til Oslo, med besøk i mange av kystbyene.'Hurtigruteskip 1927-1937. 1939 sett inn i Newcastle-ruta. Tilbake i Hurtigruta 1941. På sydgåande 4. mars 1941 kom ho opp i Lofotraidet.'Ved Brettesnes ble hun oppdaget av jageren HMS 'Bedouin', som skjøt varselskudd for baugen. En tysk offiser tvang kapteinen til å prøve å slippe unna, og 'Bedouin' åpnet ild. Like under skorsteinen traff første skudd, og skipet mistet farten. Bestening og passasjerer gikk fra borde, og 'Mira' ble så senket. 4 mennesker ble drept under angrepet, og tre av de sårede døde seinere.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Rønningen

Min oldefar bodde i Bergen det meste av livet, men var født i Egersund-traktene. I ulike tellinger og oversikter har han hatt yrkestittel los, D/S los og kystlos. Det er gjennom min onkel jeg har fått vite at man tror han var los under deler av kroningsferden. Onkel sier han tror han var sertifisert for lostjeneste det meste av vestlandet, men det er ikke sagt noe om evt hvilket strekk ham skulle være los under kroningsferden. Det sies videre at det finnes (er litt usikker på om onkel har denne) en nål med kong Haakons emblem som var en gave for jobben under ferden. Både min onkel og jeg hadde syntes det var artig om vi bekreftet om han var los under ferden eller ikke. Kanskje noen sitter på slik informasjon ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.