Gå til innhold
Arkivverket

[#42558] Tyding av navn i kirkebok


Gjest Ole Bosse
 Del

Recommended Posts

Jeg har funnet dåp for Morten Luther Svendsen i skannede kirkebøker for Bolsøy, Møre og Romsdal. Han ble født 15.07.1877, døpt 16.08.1877. Far er oppgitt å være gårdbruker og indremisjonær Faste Svendsen og mor Gurine ..... Jeg klarer ikke å tyde etternavnet til Gurine. Kan noen hjelpe meg med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Jeg mener det står Pedersdtr. LenkeSkal man være helt sikker må man lete etter vielsen, evt. Mortens konfirmasjon. Ser også i 1900-tellingen at Morten Luther hadde en søster, Anne Sofie, født 1879. Dåpen hennes kan også gi svaret, men nå har jeg gitt opp å bla i de skannede kikrebøkene for i kveld.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg fant dåpen til Anne Sofie, men på moren stod det bare fornavnet, og jeg glemte å lage lenke til innførselen. Husker i hvert fall at begge foreldrene var født i 1842, og på Familysearch fant jeg disse innførslene:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway:FASTE SVENDSEN Christening: 09 OCT 1842 Haltdalen, Sor Trondelag, Norway Father: SVEND PETERSEN Mother: JOHANNE ADAMSDRPeder. Christening: 27 DEC 1868 Levanger, Nord Trondelag, Norway Father: Faste Svendsen Mother: Gurine PedersdatterSusanna. Christening: 21 AUG 1870 Levanger, Nord Trondelag, Norway Father: Faste Svendsen Mother: Gurine PedersdatterJohannes Markus. Christening: 01 MAR 1874 Levanger, Nord Trondelag, Norway Father: Faste Svendsen Mother: Gurine PedersdatterJeg fant også en kandidat som kunne være Gurine, men har ikke funnet vielsen deres, så jeg vet ikke om det er den riktige:Gurine Birth: 13 Apr 1842 Place: Christening: 29 May 1842 Place: Stadsbygd, Sor-Trondelag, Norway Father: Peder OLSEN Mother: Olava OLSDRSource Information: Batch Number: C426462 Source Dates: 1816 - 1847 Film or Fiche Number: 126768 Collection Details: Stadsbygd; Den Norske Kirke Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bosse

Tusen takk for svarene. Jeg har fått bekreftet at hun heter Gurine Pedersdatter. Så nå gjenstår det bare å finne opphavet hennes. Faste og Gurine flyttet mye så det er kanskje ikke så lett å finne vielsen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.