Gå til innhold
Arkivverket

[#42559] Edel Anna Pedersdtr, f 1854


Gjest Aud Karin Sande
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Karin Sande

Edel Anna Pedersdtr, f 1854 var gift med Chr.M.Stene, f 1838 i Stene i Nærøy Kommune i Nord-Trøndelag. De hadde en datter, Regna Eline f i 1872. Er det noen som kjenner til Edel Anna, hvor hun var født? og hvem hennes foreldre var?. Jeg kommer ikke videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Edel må vel være død før 1875 for da finner jeg Chr. M. H. Stene som enkemann, og det kan se ut som den yngre søsteren til Edel da er husholderske hos ham. Men jeg ser ikke datteren der. Het datteren Regna (sjeldent navn da) ? FT 1875 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Edel Anna Cathrine Pedersdatter var født Dalen i Meløy 1853. Hennes far var Peder Bentsen, f 1821 i Gildeskål. Hennes mor var Ellen Maria Jacobsdatter Krøger, f. i Rødøy 1819, d. 1864. Datterens navn var vel Ragna. Chr. Stene var for øvrig gift tre ganger: 2) med Edels søster Christiana og 3) med Cornelia Stephensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Karin Sande

Jo det stemmer at datterens navn var Ragna. Ser at jeg skrev feil bokstav i innlegget (1) mitt. Takk for hurtige svar. Men er det noen som vet noe om Edel Anna sin far Peder Bentsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Jeg har notert meg at Peder Bentsen var født på Valle i Gildeskål og at foreldrene var Bent Olsen og Maren Pedersdatter. Bent Olsen var sannsynligvis fra Finnes i Gildeskål (ved Storvik) og født ca 1795. Maren Malene Pedersdatter var trolig fra Jelstad i Gildeskål og født ca 1792. Hun var gift 1) med Bent Olsen, 2) med Michel Melchiorsen, Dalen i Meløy og 3) med Rafael Krøger samme sted. Det var skifte etter Maren Malene og Rafael Krøger 1887. Her er Ragna Stene nevnt som arving etter Rafael ettersom han var bror av Ellen Krøger nevnt ovenfor! (Kilde: Svein Edvardsens avskrift av skifter fra Meløy/Rødøy/Lurøy/Træna 1881/1920). Ragna Stene var visstnok født i Nærøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Karin Sande

Takk Leif. Nå fikk jeg svar på det jeg lurte på, og jeg er nå kommet et stykke videre. Det stemmer at Ragna var født i Nærøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.