Gå til innhold
Arkivverket

[#42561] Nils Andreas Mikalsen f 1859 utvandret til Amerika


Gjest Hanne Line Osberg Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Nils Andreas Mikalsen f 12. mar 1859 i Ausen, Vevelstad Nordland. Han var født utenfor ekteskap med mor Nicoline Nilsdatter f 2. des 1833 Kilen, Vevelstad, Nordland og far Mikal Johnsen f 9. mai 1838 Lakselven, Vevelstad, Nordland.Følgende opplysninger er hentet fra 'Emigranter' av Arnt O. Åsvang: Nils emigrerte i 1882 til Amerika. Han var da forlovet, og tjente til billett til sin forlovede Oleanna fra Ropernes, Tjøtta. Han skal ha gått i snekkerlære i Mosjøen, og jobbet med 'trearbeid' i Amerika. Han kom aldri tilbake på besøk, men et av hans syv barn har flere ganger vært på besøk.Trenger hjelp til å finne emigrasjonen og hvor det ble av han og hans familie i Amerika. Og hvem var foreldrene til Oleanna?Nils i FT 1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=23&filnamn=f61817&gardpostnr=336&personpostnr=2473#nedre>LenkeNils i FT 1875:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Treff

Hei !Har søkt litt på Ancestry. Ikke lett å finne.En mulig (svak) kandidat kan være :Census 1910. Township 137 Morton N.Dakota.Nels Mickelson 51 år imigrert i 1882. Wife imidlertid Indiana 32 år imigrert i 1903. Hun er også født i Norge. De har vært gift i 4 år. Tror begge to må ha vært gift tidligere da hun har hatt flere barn hvorav kun en lever.Barn Clara 16 år og Ole 15 år. Nels fra første ekteskap ?Orla 5/12 år gammel er vel datter av begge antar jeg.Han var imidlertid Farmer i 1910.Har søkt litt på Oleanna uten å finne henne !Skal forsøke å søke mer senere. Kan tenkes at også andre med søkemuligheter kan hjelpe.Kan tenkes at Nils har flere barn som har flyttet ut før 1910 og således ikke er registrert 'hjemme' !Ikke så mye tl hjelp men ville presentere muligheten !Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Treff

Tror jeg har en bedre kandidat !Census 1900 Township 137 Morton NDNok en 'Farmer'.Andrew (Andreas) Mickelson 41 år imigr.1883. Født mars 1959 !Wife Olean født jan 1863 i Norge. Ikke opplyst når hun imigrerte.8 barn hvorav 6 lever. Gift i 17 år.Barna er: Seigar f.juli 1884, Jacob f.des. 1886, Lavina f. nov. 1889, Partina f.okt. 1891 og Nels ! f.des. 1895.Dette ser vel mer lovende ut ?Søker litt mer med dette som utgangspunkt !Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Takk Tor. Jeg tror du har funnet rett mann. Jeg greide ikke selv å finne han, selv om jeg har tilgang til Ancestry.Det var mange fra Tjøtta/Vevelstad området som emigrerte til Mandan, Morton ND. På samme side som Andrew Mickelson er, finner jeg John Hendrickson (Johan Martin Henriksen) som er fra Vevelstad. Han har jeg tidligere funnet i 1910 census.Muligens Oleannas emigrasjon 11.05.1883 til Mandan: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=50&filnamn=EMITROND&gardpostnr=36485&personpostnr=36485#nedre>LenkeSamtidig som Oleanna, emigrerer det en Jakob Jakobsen, 20 år, til Mandan. Også han fra Tjøtta. Lurer på om det er Nils Andreas Mikalsens halvbror, Jakob Andreas Jakobsen f. 9. feb 1863?Har ikke funnet Nils sin emigrasjon. I John Hendricksen emigrasjon 31.05.1882 står Warren, Minnesota som reisemål. Samtidig reiser det en Nils Nicolaisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.