Gå til innhold
Arkivverket

[#42572] Andreas Jørgensen og MArithe Hansdatter, Rødøy, Nordland 1770


Gjest Kjell-Erik Andal
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Erik Andal

Jeg er på let etter foreldrene til Andreas Jørgensen, gift 1770 med Marithe Hansdatter.Er Andreas den samme som blir døpt på Rødøy 1740: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=68&filnamn=rododaap&gardpostnr=1874&merk=1874#ovre>Lenkemed foreldre Jurgen Knib og Rebecha Schanke? Hvor kommer isåfall disse fra?Her gifter Andreas og Marithe seg :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Jørgen Knib - eller Knibant - var lensmann i Steigen. Se Roger de Robelin: «Skanke ätten», om Rebecca og hennes opphav.Om sønnen Andreas sies det: «Identisk med Anders Ørgensen, f. på Helgeland som även kallas Anders Erikson Bårdset i Troms, fiskare».For meg ser det også ut til at Andreas og Marit har flyttet fra Rødøy efter at Marit i 1775 fikk en kraftig bot for slåsskamp med nabofruen!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Marithe Hansdatter var barn av Hans Jørgensen og Kirsten Joensdatter. Hans Jørgensen bodde i Mælen i Verangfjorden, og det var skifte etter ham i 1745. Marithe var hans eneste barn fra ekteskapet med Kirsten Joensdatter (hans andre ekteskap), og hun var 3 år gammel da skiftet ble holdt.Disse menneskene var samer, og det passer godt at de bodde i Mælen, som var et gammelt 'lappsete,' som det ble kaldt. Lillefjorden, hvor både Marithe og Andreas Jørgensen bodde da de ble trolovet i 1770, var også en gård hvor det bodde samer fra gammelt av (de bodde på Forsdal, også kalt Forslandsdalen, som er den nordligste av de to gårdene i Lillefjorden). Der fikk de barna Hans og Anna først på 1770-tallet. Sønnen Hans bodde i Skivik da han ble konfirmert i 1793. Senere bodde han i Vasvik. De militære rullene viser at Hans i Vasvika kom fra Lillefjorden.Jeg har ikke noe bevis for at den Andreas Jørgensen som ble gift med Marithe er identisk med den Andreas'en som ble døpt i 1740 som uekte barn av Jurgen og Rebecha.Terje: Det kunne ha vært artig å få høre mer om den slosskampen du nevner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Hei, og takk for informasjon! Terje, har du mere informasjon om slosskampen du nevner? Hvor får jeg tak i boken om Skankeætten? Vil det si at den Anders Jørgensen du nevner er den samme som ble gift med Marithe?Kjell-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Saken finner du omtalt i justisprotokollen for Helgeland, protokoll 20A - høsttinget for Rødøy den 28. oktober 1774 på Lurøya. Dom ble avsagt på Tjøtta 17. juni 1775. Hun fikk da en bot på 9 Riksdaler + 5 Riksdaler i saksomkostninger. Hun var i slåsskamp med Elen Hansdatter på Ågnes som var gift med Jens Andersen. Som vidner var innstevnet 1) Anne Einersdatter i Forslandsdalen, 26 år gammel - hun var da i tjeneste hos Gunhild Mortensdatter i Forslandsdalen, 2) Anne Nilsdatter Melen, 40 år, 3) Kirsten Jonsdatter Forslandsdalen, nær 60 år gammel - mor til Marit Hansdatter, 4) Ole Jensen Melen, 46 år. Jeg har ikke avskrift av saken og husker den heller ikke - men der er sikkert noe «morsomt».Jeg har ikke vært på leting efter familien efter 1775, og har bare de få opplysningene fra «Skanke ätten» som er referet i (2). Bortsett fra at jeg ser at Andreas ble utnevnt som bygdevekter for Rødøy kirke høsten 1776 - det var sikkert en utakknemmelig oppgave. His du ser på innrulleringsmantallet 1769 for Rødøy finner du en Andreas Jørgensen, 29 år gammel, som da er i Forslandsdalen. Han er født i Kila, er høy og spe og har tre fingre avhuggen. Alderen stemmer perfekt med sønn til lensmannen i Steigen. Ved dåpen står det ikke nøyaktig hvor moren befinner seg, men Rebekka hadde sin søster i Æsvika, nabo til Kila, og ihverfall en av fadrene til Andreas bodde i Kila. Noe uomtvistelig bevis på at Andreas gift med Marit er lik Andreas døpt 9/1-1740 kan jeg imidlertid ikke gi.Boken får du av Roger de Robelin, Banérgatan 73, Stockholm, tlf 08 663 69 91 -eller kanskje på et velutstyrt bibliotek? Eller kanskje gjennem Skanke-foreningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Dette er et godt kart bortsett fra at gården Aanes er avmerket på feil sted. Den ligger/lå ikke nede ved sjøen, men ved samme vannet som Forsdal ligger ved, like på sørsiden av elven som renner ut i vannet (som forresten heter Litjfjordvatnet eller Gårdsvatnet--elven kommer fra Svartvatnet) der det står avmerket 'Forsdal.' Så de to som kranglet trengte ikke å gå langt for å ta fatt på hverandre.Ellers kan jeg nevne at det har vært god gangsti fra Mælen til Forsdal. Stien fulgte fjorden vestover, gikk så mot sør over et skar like ovenfor Rotneset (se kartet), og på sørsiden av det vannet som ligger like nordfor Litjfjordvatnet (dette vannet heter Amundvatnet, etter en okse ved navn Amund som gikk seg ned i myra på nordsiden av vannet, etter det jeg har hørt). Det tok vel en knapp times tid å gå fra Mælen til Forsdal dersom man rappet seg litt. Nå går riksvei 17 omtrent hvor den gamle gangstien gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Kartutsnittet i innlegg 7 var fra et sjøkart. Her vedlegges utsnitt fra 'N5 Raster ØK 1995. Kartblad nr.DO201-5-4'. Dette er hva som brukes av teknisk etat her i kommunen. Sjåviks lokale kunnskaper er interessante, og synliggjør noe jeg har erfart tidligere: Kart er mangelfulle og ikke å stole på. Ved skriving av gårdshistorie har jeg følgelig lært meg å fysisk oppsøke steder og snakke med eldre folk som bor der. Svært ofte kommer det da helt andre opplysninger enn det som fremkommer i ulike kartverk. Og slike småhistorier som om oksen Amund kommer da også i fleng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Beklager. Filtypen til kartet ble ikke akseptert av nettstedet. Kartutsnittet kan fås pr. e-post ved forespørsel: taakvi@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Til innlegg nr. 5: Andreas sin dåpsinnførsel lyder i sin helhet: Nyt Aar 1740. D 9de Januarij udj Rødøe Kirche Døbt et U=ægte Barn aflet af Jürgen Knib: og Rebecha Schanke kaldet Andreas. Fadd: Else Schanke Giertdru Giesøen Mons Johans: Mons Tælnes: Melchior Kilen.Else Schanke er identisk med Else Cathrina Schanche (1713-1760), som var gift med Svend Hermandsen, sønn til lensmann Herman Hansen, og bodde i Esvika. Gierdtru Giesøen er identisk med Gjertru Johanna Jacobsdatter And, datter av klokkeren i Rødøy, Jacob Abrahamsen And, som hadde Gjesøya til klokkergård. Mons Johans: er skipperen Mogens Johansen, som bodde på Nesøya. Han ble gift med Gjertru Jacobsdatter And i 1748 (de er blant mine aner). Mons Tælnes er Mogens Andersen Telnes (1709-1786). Melchior Kilen er antagelig Melcher Bertelsen, f. ca. 1691. Uten unntak er disse blandt storfolket i Rødøy på den tiden.Etter det som står i innrulleringsmanntallet fra 1769 kan det vel ikke være noen annen enn denne Andreas Jørgensen som blir gift med Marithe Hansdatter i 1770, men det ser ut som om han har giftet seg under sin stand--dersom da hans utenomekteskapelige fødsel ikke gjorde at han ble grundig deklassert.Hvordan gikk det senere med moren, Rebecha Schanke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Lenken fungerer ikke, Men det er en REBECCA SCHANCKE som blir gift med Ingebrigt Hanson Gron 16. januar 1757 i Fosnes, Nord Trøndelag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Til (11): Her må jeg bygge utelukkende på Roger de Robelins bok: «Skanke ätten»: Det ser ut til å ha gått nedover med statusen der også. Rebekka bodde på husmannsplassen Sævebakken i Klinga. Hun giftet seg i Klinga ved Namsos i 1757 med en Ingebrigt Hansen Grøn på Østvold i Verdal. De fikk en sønn i Sævik samme år som de giftet seg. Rebekka, som var født ca. 1711, døde i Verdal i 1761 og ble begravet 3. adventsøndag det året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Det står ingenting i Skanke ätten at hun fikk Andreas? Eller var det et sidesprang som ikke nevnes? Hva gjorde hun isåfall på Rødøy? Hvor var Herr Knib fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Til innlegg 15: Jeg har inntrykk av at det er tilfelle. Databasen på Ancestry viser iallfall at den Rebecca som gifter seg er søster til Else Cathrina Schanche, som var gift i Esvika i Tjongsfjorden (med Sven Hermansen).Beste hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Om Andreas står de opplysningene som er nevnt i (2). Jeg går ut fra at Rebekka, da hun ble gravid, reiste til sin søster, som bodde i Rødøy, for å føde. Om Jørgen Knibant står det: «d. på Hakvåg i Steigen 1759, skp 1760 2/10 (där det säges att han inte har några fränder her i landet), länsmann, (gift i Steigen 1750 m Inger Gustavsdtr Ålatad).Eftersom du innledeet debatten: Kjenner du noe til hvor det ble av Andreas og Marit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest KJell-Erik Andal

Jeg fikk i posten i dag saken vedrørende innlegg 2, hvor slosskampen med naboen er skrevet. Noen som er interesert? Har ikke fått tid til å lese den enda, men jeg kan da scanne den inn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiet lite innsmett herklipp fra Steigenboken på Knibant på Hakvåg.9. Jørgen Knibant, Lensmann, d. 1760, skifte 31.05.1760, g. m. Inger Gustavsdtr f. 1713, (datter av Gustavus Johansen g. m. Karen Enoksdtr, Ålstad 2) verge for henne var Henrik Klæboe som overtok som lensmann etter Jørgen. Han var lensmann bare 2 år, og ble ifølge amtets ordre avsatt på grunn av oppsetsighet. Barn: 1. Inger Jørgensdtr Knibant g. m. Arnt Jensen, bosatt i Bergen 2. Anne Jørgensdtr Knibant d. 1773, ugift, skifte 23.04.1773 3. Gustavus Jørgensen Knibant 1753 g. m. Maren Sørensdtr, (10) 4. Johan Jørgensen Knibant g. m. Ingeborg Kathrine Ibsen (11) 5. Enok Jørgensen Knibant 1756 g. m. Guren Berg (11 se og Berg 25)så til Marit Hansdtr, på skiftet i skiftesamlingen til Svein Edvardsen på Mælen 1745 står følgende Hans Jørgensen hovedperson Kirsten Joensdtr ektefelle Berit Hansdtr datter gift med Siur Larsen (det skiftes etter begge i Lilefjorden bare 10 år etter) Marit Hansdtr 9 år datter 2. ekt Maria Hansdtr 3 år.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

desverre forsvinner linjeskift når svaret legges inn her.iskiftet skal det være et linjeskift foran hver persons navn, dvs de to yngste er fra 2. ekteskap ifølge avskriften.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kjell-Erik Andal

Slosskampen som er nevnt ovenfor er at Marithe sloss med Elen Hansdatter, da denne kom over på eiendommen til Marithe med budskapen flere ganger. Marithe hadde dratt opp skjørtet på Elen og slått henne med en pisk mens hun satt oppå Elen. Elen hadde vært gul og blå fra knærne og opp til over baken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Til Kjell-Erik Andal: Lurer på om du har historien om slosskampen transkribert eller skannet kopi av dokumentet. Jeg kunne tenkt meg å presentere historien i en lokalhistorisk bok.Dette spesielt fordi kvinner er involvert, og disse er det få lokalhistoriske beretninger om.Min e-postadr. finner du i innlegg 10.Mvh Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.