Gå til innhold
Arkivverket

[#42573] Hvor tok glarmestersvenden (betyr glasmestersvenden) veien?


Gjest Ruth Gaustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Ruth Gaustad

Er det noen som kan hjelpe meg og finne ut hvor det ble av denne karen? Har funnet ut at han reiste fra Fron til Trondhjem, vistnok bare 16 år gammel og har funnet han der i FT 1865, LenkeHar ikke greid å oppspore han noen av de stedene jeg har lett etter han. Hvis en eller annen har noen råd sier jeg hjertelig takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

I mitt innlegg nr:42573 har det dessverre blitt feil fylke, det skal være: Sør-Trøndelag, men det kan jo tenkes at mannen har flyttet på seg så Nord-Trøndelag også kan være aktuellt. Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Takk Lars Ove, du en hjelpsom person.Men jeg har nok ikke uttrykt meg klart nok,det er ikke mesteren Lars Øyen jeg er ute etter.Jeg lurer på glasmestersvennen Ole Olsen som bor i samme gården, jeg håper han er den Ole jeg søker etter.Mvh.Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Berit Knudsen

For å bli ferdig med Lars så tror jeg han og familien hans i 1880 bor i 2nd Ward, Madison, Dane, Wisconsin. De var i Trondheim i 1867 og 69 for da fikk de 2 døtre der.Enka som står nevnt i 1900 tror jeg er for gammel til å være den rette personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Takk til deg også Berit.Ser ut som det er forholdsvis greit å finne igjen noen av folka som bodde i Dronningensgate, men min glasmestersvend,Ole Olsen f.1843 i Nord-Fron er en vanskelig kar. Han flytter til Trondheim 12. april 1859, bare 16 år gammel. Han står som beboer i Dronningensgt. i FT 1865, yrke er glasmestersvend. Jeg har lett ganske iherdig, men det nærmeste jeg har kommet er en Ole Olsen som flyttet fra Trondheim til Målselvdalen i 1872. 'Ole Olsen' er jo ganske lik nåla i høystakken, det som kan stemme er alderen da denne Ole reiste nordover, 29 år.En annen tanke var at han kunne ha reist hjemover og giftet seg eller også kunne han være død, men jeg har ikke funnet noe som tilsier det heller. Nå får jeg sette min lit til at det er noen i Målselv eller deromkring som kan komme med tips. Ole var min oldemors bror derfor er jeg så oppsatt på å finne ut noe om han. Har sett at det er utrolig hva som finner sin løsning her i debattforum, og jeg håper at det er noen av de kunnskapsrike og hjelpsomme som kan bistå meg videre også.Takk for alt dere har prøvd hittil. Mvh. Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.