Gå til innhold
Arkivverket

[#42574] Er uekte barna oppført i skifte. Kaptein Peter Rasch Homnæs Beitstad


Gjest Thorbjørn Meringdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Meringdal

I Beitstad finner jeg blant døpte:7.p. Trinit 1777 Giertrue Ped: uægte b.n. Gunille avlet med Kaptein Peter Rasch/Rask fra Homnæs. Hvem var denne kaptein Peter Rasch/Rask og vil uekte barn vært før opp i et eventuelt skifte etter ham. Ble uekte barn regnet inn ved skifter på den tida ?.mvh Thorbjørn Meringdal , Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Peter Christian/Christopher Maaneskiold von Rasch var ifølge Danmarks Adels Aarbog 1903 sønn av kaptein Peter Rasch (d 1799) gift 1769 med Mathea Sophie Maaneskiold (1736 - 1798)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Takk, Knut for innleggene. Det første innlegget skjønte jeg ikke hvilken kar du sikter til ? Det er vel ingen Peder som passer i alder? Hvilken mann tenker du på? Jeg fant ingen Peter Rasch i FT-1801. Til ditt andre innlegg : Jeg leser det slik at Peter Christian var gift 1769 med Mathea Sophie, og Peter Christian er sønn av kaptein Peter Rasch som døde 1799. ?? Så, den kapteinen jeg etterspør dør i 1799, derfor finner vi ham ikke i FT-1801? Hva med spørsmålet om uekte barn blir nevnt i skifte? mvh Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Hm. Prøver igjen: LenkeLenken skal vise folketelling 1801 for Inderøe, Saxhoug, gården Wuddu-rejtan. Her bor Petter Christopher Maaneschiold von rasch 31 år, Premier lieutenant i tjeneste og Hans kone Maren Anna 42 år, fød heggelund.Denne Peter Christopher skal være sønn av kaptein Peter Rasch (d 1799) og hustru Mathea Sophie Maaneskiold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Forøvrig bor det en Eleonora Carolina Mathea Rasch, 27 år på gården Homnæs Vester i Bedstaden 1801 Lenke Kanskje en datter av kaptein Peter Rasch og Mathea Sophie Maaneskiold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Om noe må vel Gunille være datter til kaptein Peter Rasch d. 1799, hvis det ikke var enda flere ved dette navn? Peter/Petter von Rasch f. ca. 1770 kan hun i hvert fall ikke være datter av.Uekte barn arvet normalt ikke sine fedre, med mindre barnet var lyst i kull og kjønn, som det het, og det ser ut til å ha skjedd helst i de tilfeller der faren ikke hadde barn i et evt. ekteskap. Svaret på spørsmålet om uekte barn nevnes i skifter etter sine fedre vil derfor normalt være nei.Dersom Gunille var datter til kaptein Peter Rasch d. 1799, så var denne fortsatt gift i 1777, og det må bety at han må ha blitt straffet for hor, som det burde finnes noe om i kildene på denne tiden. Militære slapp unna bøter ved første gangs leiermål, men jeg tror ikke det gjaldt i horsaker. Som kaptein er det mulig saken kom opp for en militær rett, i motsatt fall ble saken behandlet på bygdetinget. Saken bør også ha satt spor etter seg i fogderegnskapene under sikt og sakefall. Det er også mulig det kan være noe å finne i skifteprotokollen, for halve boet tilfalt Kronen i slike saker, og da ble boet registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Tusen takk til Knut og Svein Arnolf for nyttig informasjon. Her er noen spor som kan utredes videre. Det er vel statsarkivet i Trondheim som har disse protokollene?mvh Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Tingbøkene finnes i original i Trondheim, men er også mikrofilmet, med forbehold om at mikrofilmingen for det aktuelle området er stanset før 1777, det varierer litt fra sted til sted hva som er tilgjengelig som bruksfilm, i det minste.Hvordan det er med militære rettskilder, vet jeg ikke. En henvendelse til Statsarkivet i Trondheim kan sikkert gi svar på det, om ikke noen her i forumet vet om det?Fogderegnskapene er for denne perioden ikke mikrofilmet, så vidt jeg vet, men finnes i original i Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.