Gå til innhold
Arkivverket

[#42577] Adressebøker/Gravminne for Drammen - er det nokon som har oversikt/tilgjenge?


Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Fleire huslyder flytte frå indre Sogn til Drammen i åri like før og like etter 1900, men det er vanskeleg med tilgjenge til kjeldemateriale som kan fortelja om dei. Det er fleire kyrkjesokn, og ikkje alle bøkene er søkbare. Finst det adressebøker som nokon har tilgjenge til? Eller kva med valmanntal? Eller gravminneregistreringar?Ein av huslydane, som eg leiter etter, erLOVEN, Hans (f. 1859) og søneneLOVEN, Lars (f. 1887) ogLOVEN, Erik (f. 1889).Kva tid kan dei vera avlidne? Kva yrke hadde dei? Kvar i Drammen budde dei?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg ser at den familien med nesten like navn som de du søker bor Strømsgodset, Skoger i 1900. Da må du lete etter kilder under Vestfold og ikke Buskerud, fo å finne dem i kirkebøker.Ellers har jeg kikket litt i gravminneregisreret. Så at det var registrert en rekke med LOVEN-navn på Østre gravlund i Oslo. Ingen til nå i Drammenområdet, dessverre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Desverre så har de lagt inn skanna kirkebøker for Strømsgodset både i Vestfold og Buskerud, så du må nok se begge steder. Det er riktignok mye rot med kirkesognene i dette området, men uansett hvor de egentlig hører til så bør de i alle fall samles i et av fylkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Det er ikke mye å sette tennene i, men jeg fant dette i Skogerboka under Ingulfsåsen, bruk nr. 4 (side 293):'Hans Larssen Loven overtok 1888 gården. Han er født 1859 i Sogn og hustruen Britta Eriksdatter sammesteds, f. 1858, d. 1889. Der er 2 sønner, Lars f. 1887, og Erik f. 1889. Han og sønnene bosatte seg senere i Drammen'.For ordens skyld: Alle de skannede kirkebøkene for Skoger og Strømsgodset er samlet under Buskerud. Kan virke litt snålt for mange, men vurdert ut fra lokale forhold er det den mest logiske løsningen. Mener nå jei, da!Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Berit, Gunn, Kjell og Magne for fleire interessante innlegg.For å ''spora'' diskusjonen attende til utgangspunktet, so var det spørsmålet om adressebøker og andre liknande kjelder som i grunnen opptok meg. Eg kjenner fødselsdatoane, og dødsdatoane er nok so langt fram i tid at dei neppe er å finna i nokon av dei skanna kyrkjebøkene for Drammen...Gravminne er, sovidt eg forstår, ikkje registrerte for Drammen, men eg vonar framleis at einkvan kan hjelpa meg med desse eventuelle adressebøkene...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Tja, si det! Det må den som har plassert den ene du viser til under Vestfold forklare. Resten av Skoger og Strømsgodset ligger jo under Buskerud.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Jan Skretteberg

Jeg finner Erik i Buskerud Fylkes Adressebok 1936-37.Loven, Erik , vognm., Havnegt. 99 , 19001900 er inntekten.mvh Jan Skretteberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Kjell, Kjell og Jan for nyttige innlegg.Eg har i mellomtidi fått greie på at Lars Loven døydde i Svelvik 10.7.1976, men noko yrke har eg ikkje funne for nokon av brørne før du Jan fortel meg at Erik var vognmann...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. I 1925 - aresseboken av 1925 over Drammensere finner jeg følgende personer som er av interesse: Erik Loven, Støperigaten 41, gårdbruker Hans Loven ditto adresse og yrke, Lars Loven ditto adresse , vognmand,Det er å merke seg at det ikke er noen kvinner ved navnet Loven.Jeg kan tenke meg at familien kom fra Aurland's området. Jeg var på stedet's kirkegård i fjor å så flere med det slektsnavnet lå begravet der.Det var ellers veldig mange fra Sogn som kom flyttende, eller rekende, til Skoger å bosatte seg der på 1800 tallet.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Birger og Tormod for siste innlegg. Då kan me altso slå fast at Lars Loven var gardbrukar, og dermed er ploblemet løyst.Det stemmer at Loven-namnet kjem frå Aurland; det var mori som kom frå Hafslo (Luster)!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.