Gå til innhold
Arkivverket

[#42579] Foreldre til Ole Lars Eriksen 65 år (1865 telling for Carlsø) f ca 1800 i Lyngen


Gjest Rolf Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Hei Trenger å vite hvem som er foreldre til Ole Lars Eriksen f ca 1800.( telling 1865 for 1936 Carlsø) ser på tellinga 1865 at han er 65 år og hans kone Ane Olsdatter er 80 år.Ser på telling at han har Lyngens Præstegjeld som fødested.viser også til tema 42544 så det blir i sammenheng.Hvis dette er den riktige Ole lars Eriksen som er far til Elen Johanna Petrika Olsdatter ( fødested Olderbak)Registrerings for historiske data? Mvh Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Dette ble litt av en utfordring , men jeg tror jeg har funnet Ole Lars Eriksens opphav. Iflg. kirkebok for Lyngen er han født i 1809, Parakjord, Lyngseidet. Døpt 22.okt. Foreldre er Erik Josephsen og Elen Olsdatter. De ble viet 8.aug.1809, begges bosted var da Karnes.Eriks foreldre er Joseph Andersen og Elen Eriksdtr. Du finner de i ft. 1801 på Lyngsejdet. I kirkebok for Karlsøy finner en to barn født av Erik Josephsen og Elen Olsdtr. (mellom 1815 -1820) , bosted er da Gjøvik i Ullsfjord.Lyngen bygdebok b.2 s.476 : Erich Josephsen fikk bygsel på Hjellnes 1814, han betalte også ledingsskatt i 1836.Ved Ole Lars Eriksens første ekteskap er hans bosted Gjøvik :[url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=v&RR=18111>LenkeTo barn :Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Hei Fikk ikke sett på dette før i dag Tirsdag .Er noe trøbbel med nettet.lenka virker den så det er greit å se på dette.Vi får gå ut fra at dette er riktig hvis RHD har riktige data.Jeg tror at Ole Lars Eriksens andre kone Ane er enten samisk eller kvæn tror jeg.Forøvrig så tror jeg befolkningen er av den avstammningen, og kom fra Sverige og Finland. Kona i 2 ekt skal jeg ta opp i eget tema hvis ikke noen forteller meg hvem som er foreldre til Ane Olsdatter i dette tema da?Er ikke så enkelt å lete i disse kirkebøkerne når nett er trægt da. Så jeg takker for all hjelp jeg kan få. Mvh Rolf Magne Kirkbakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Her er den eneste Ane Olsdtr med riktig alder i Karlsøy i 1801. Bosted er det samme som ved vielsen, far er Ole Olsen - samme som vitne ved vielsen? Eller kanskje det var broren som var vitne [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=20&filnamn=f11936&gardpostnr=62&personpostnr=1018&merk=1018#ovre>LenkeHer er dåpen til Ane Olsdtr LenkeAne Olsdtr og Hans Larsen, Laxelv, fikk flere barn mellom 1817 og 1826Her er dødsfallet til Hans Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Fra Lyngen kirkebok 1778, mandag 2. nov :same Dag trolovet ungek: fra Ulsfiorden Ole Olsson Laxelv og Piigen Bereth Erichsdttr: Stubeng. Sponsores Raste Nilsson Lerbugten. Christopher Erichsson Skiulsnæss.De ble viet Mandagen 11.januar 1779. Beret Eriksdatter Stubeng må være Erik Olsen og Marit Andersd. Stubengs datter Beret, døpt 16.10.1757. Mvh. Britt D. Hjeltnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.