Gå til innhold
Arkivverket

[#42581] Marte Olsdotter Villanger, Manger, ca 1752-1834 - foreldre?


Gjest Heidi Lyshol
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Lyshol

Marte giftet seg med enkemannen Rasmus Rasmusson Villanger i 1780, så med Kristian Jensson Vågstøl i 1792. Ved første ekteskapsinngåelse står det Villanger på begge ektefeller.Familien ble folketellet i 1801 på Villanger - derav hennes omtrentlige fødselsår.Dåp og konfirmasjon i passe tid for Marte ligger ikke i Digitalarkivet.En potensiell far er en Ole Johannesson Villanger i listene over avdøde - 66 år i 1780. Dette henger litt vel løst - har noen kjennskap til denne mannen og hans eventuelle barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirr Alén Rasmussen

Eg har lagt inn spørsmål etter skifte for tre personar frå Villanger, mellom dei Ole Johannessen, i Arkivforumet, tråd nr 42606. Kanskje hjelper det oss på sporet.mvh Geirr Alén

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Foreldrene til Marta var: Ola Olsen Bø født ca. 1720 død 1800 gift ca. 1742 med Brita Larsdatter Ystebø født 1718 død ca. 1790 (nevnt 1789 men død før 1792). De bodde på VillangerForeldrene til Rasmus var:Rasmus Gregoriussen Sylta født 1711 (døpt i Lindås) død 1764 gift 1737 (kongelig løyve) med tremenningen Marta Gunnarsdtr. Villanger født 1714 (døpt i Lindås)død etter 1781. De bodde på VillangerMvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirr Alén Rasmussen

Sluttar meg til takken - og spørsmålet.Heidi: Eg ser at Ole Johannessen er frå Floen, han giftar seg med enka etter Rasmus Gregorioussen, Marta Gunnarsdtr.LenkeElles: Veit du eller Kenneth om Christian Rasmussen Villanger f. ca 1753 g. 1778 er bror til Rasmus Rasmussen Villanger? Eg har sett på mannskapsrullene, og finn ingen andre enn Rasmus Greoriussen som kan vera opphav til Rasmus-søner og Rasmus-døtrer på Villanger før Rasmus jr gifter seg.mvh Geirr Alén

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Kirkebøkene for Manger prestegjeld er ikke bevart før 1759. Så før den tid er det brukt skattelister, skifter, skiftedesignasjoner, militærruller m.m. som kilder. Kan ta et eksempel: Skifte etter Kari Monsdatter Bø (Radøy) den 5. aug. 1780. Flere arvinger blant annet mosteren Brita Mikkelsdatter Villanger som var død og etterlot seg 3 barn:1) Jakob Gundersen Rikstad død og etterlatt seg 3 barn.2) Magne Gundersen Kvalheim, myndig3) Enken Marta Gunnarsdatter VillangerOg Geirr: Det blir holdt skifte etter Rasmus Gregoriussen Villanger den 21. juni 1764. Blant arvingene finner sønnen Christian Rasmussen på 8 år med formynder (broren) Rasmus Rasmussen Villanger.Til slutt vil jeg informere om at i slutten av november 2006 kommer det første bindet av gårds -og slektshistorie for Radøy ut. Den omhandler blant annet gårdene Villanger, Bø, Marøy og Nordanger som dere vil ha svært god nytte av. Har selv vært bygdebokmedarbeider for prosjektet og derav kjennskap til slektene.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.