Gå til innhold
Arkivverket

[#42584] Schøller


Gjest Pål Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Pål Jørgensen

Jeg søker etter andre som har sitt opphav i Schøller- slekt. Mitt spor slutter med Louise Adamsdatter Schøller, f. omkr. 1779, konfirmert i Kristiansund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Kjell Fredly

Hei! Her på Smøla (Edøy) dukker det opp en Adam Schøller i kirkeboken:1. Jacob Ha(ggedot?) f. 1765 på Stongdraget. Faddere var Peder Røst, Paul Pettersen Lund, Hans Holst, Elschen ????? og Mette Cecilie Lange, alle fra Kristiansund. Her var det utydelig skrift i kirkeboken. Som far står det 'Betienten Adam Schiøtter Stangdrag'.2 Døpt Ole f. 1767, død tre uker gammel s.å. Far 'Betienten Adam Schøler' Faddere var Ole Andersen Brandsvik, Ole Olsen Brandsvik, Johannes Olsen Leren, Thor Larsdatter Fikkan og Kirsten Larsdatter Edø. De fire første fadderne var altså fra Tustna. Adam Schøller var tollbetjent på Stongdraget under Leira på Tustna og var gift med Lucia Olsdatter. 'Lucia Olsdatter Schiøller' døde 43 år gammel i 1770.3 Døpt Maria Elisabeth f. 1768 i Kristiansund. Faddere fra Tustna nå også. I Tustnaboka bind 2, s. 184 står det ikke noe mere som kan være til hjelp her, det står også at Adam het 'Schobler' til etternavn, men det står helt tydelig Schøller i kirkeboka. Likeledes står det at navnet på Adams kone er ukjent, men det står jo at hun er introdusert etter hver fødsel som Lucia Olsdatter Schøller. Adam Schøller må ha flyttet fra Stongdraget etter at kona døde i 1770, trolig til Kristiansund. Siden han senere har en datter Louise, så må han der ha blitt oppattgift.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei igjen! Har sjekket kirkeboken for Kristiansund uten å finne Adam Schøller, men ved søk på tollere fant jeg dette: 'Adam Schiøller. I forpaktningssocietetstjeneste. Undertollbetjent på Sandøen 1. jan. 1777. Død før 6. juni 1780.' Altså kan han være å finne i Romsdalen et sted før 1777, og etter dette på Sandøya, Ytre Romsdal.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Jørgensen

Hjertelig takk for bryet du har tatt deg, Kjell! Nå ivrer jeg etter å 'dukke ned' i kildene etter nye spor! Mvh. Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Bare hyggelig å kunne hjelpe! Kanskje kan det finnes et skifte etter Adam Schøller rundt 1780 i Romsdalen også? Håper du finner ut av dette!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Jørgensen

Hallo, Kjell! Vil du sende meg din e-post- adresse? Min er panjoerg@online.no Jeg har spørsmål til noe av det du fortalte på telefon... Mvh. Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Pål! Har sendt deg mail for flere dager siden med min e-mailadresse, men har ikke hørt så mye som et pip:-) Er du sikker på at jeg har fått riktig mail-adresse?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.