Gå til innhold
Arkivverket

[#42585] Hvor kommer Marta Gotskalksdatter f. c. 1804 fra


Gjest Arne Kjell Øverland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Kjell Øverland

Marta Gotskalksdatter f. c. 1804 og var fra Sunnhordland, var gift med Tor Hadleson Steinsland f. 1807. Han var sønn av Hadle Torsson Sør-Håland (1774-1826) og Malena Holgersdatter (ukjent opphav), er det noen som vet hvem Marta Gotskalksdatter kommer fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kanskje det er den Marte Godtskalksdt. Hamre dpt. 26/10 1804 Fjeldberg HO med far Godtskalk Hamre som jeg fant på FS.Godtskalk Alfsen f. 8/12 1758 Skaar, Fusa, HO, foreldre Alf Olsen og Kristi Larsdt. Godtskalk ble gift 29/6 1794 ? med Anna Hansdt.Godtskalk i 1801 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Takk for tipset, men slik jeg ser det så er dette ikke rette personen. Denne Marte ble gift med en annen person i følge Ølen band 1A, som jeg dessverre ikke har nå. Kanskje er det noen som har Ølen band 1 A som kan slå opp på Søre Hamre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Marta, datter til Godtskalk og Anna ble gift i 1827 med Nils Anderson på Dueland i Ølen (Fjelberg) De hadde en datter Kristine Marie f.1833 som vokste opp. Ølen II, side 232, nr. 7 Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dette var noen merkelige sammentreff.FS: Fant enda en Marta Gotskalksdt. dpt. 4/1 Etne, HO, far Gotskalk Rame.Fant videre flere ekteskap med forskjellige? Martha Gotskalksdt.MG (22) gift 7/1 1826 Fjelberg, HO med Niels Andersen (33).MG (23) gift 13/4 1828 Fjelberg, HO med Thore Hadlesen (21).MG (31) gift 23/4 1838 Fjelberg, HO med Steen Steensen (28).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dersom det er Marta Gotskalksdtr fra Rame, Etne, så er hun f 1806, iflg Etnesoga V, s 15. Utflyttet 1838 til Nedre Hauge, Bjoa (Fjellberg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Hei Berit ! Den jeg er på jakt etter er MG (23) gift 13/4 1828 Fjelberg, HO med Thore Hadlesen. Er hun datter til Gotskalk Rame ?? Rame, er i Grindheim sokn, Etne. Gotskalk Rame bodde senere på Lussnes og til slutt på Norheim og var gift med Kristi Jonesdatter. Under Norheim, Grindheim sokn er barne ført opp, og der står det at Martha er født i 1806, og utflyttet til Nedre Hauge på Bjoa i 1838, men da vil jo giftemålet i 1828 ikke stemme. For Tor og Martha får barn helt frem til 1844. I dåpen til barn 2 og 3, Jorun f. 1830 og Martha i 1833, står det nevnt en Gotskalk Eidet, er dette Eidet/Eio i Ølen ??Vi må nok lete videre, er jeg redd for.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Er dette far til Tor Hadleson Steinsland: LenkeEg tenkte han kom frå Steinsland på Bjoa, sidan det har vore så mykje tale om Fjelberg her.Kor budde Tor og Marta; finn dei ikkje i 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vanskelig å se, men her under nr 2, står Ole Halversen og Magdalena Torkelsdtr med to barn på 7 og 3 år, den yngste er vel Gortskalk. Det er gården Eide i Ølen (Aalund).Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Tror at dette kan være foreldre til Marta. Se Lenke Marta og Thor Hadlesen hadde barn som het Joren, Malene bl.a Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

(5)Først nå så jeg at jeg må ha glemt å skrive dåpsåret til MG: dpt. 4/1 1807.Jeg vet ikke hvem som er far til noen av dem, eller om de er 3 forskjellige MG. Dette er bare det jeg fant på FS, og det må jo sjekkes mot kirkebøker.Kunne trengt kirkebøkene for Fjellberg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Foreldre til Marta Gotskalksdtr. er Gotskalk Olson Rabben f.1773 d. 1846 g.1803 med Joren Endresdtr. Stople f.1781 d.1857. Barn: Madli f.1804, Marta f.1806, Ola f.1810, Endre nevnt i skiftet etter faren, Halvar f.1819. Kilde: Ølen IIB, side 201, nr. 214 Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Foreldrene til Jorun er Endre Jørgenson Stople i Sandeid og Brita Larsdtr. Foreldrene til Godtskalk kom fra Rabben under Austre Eio i Fjelberg. (Ølen) Faren døde i 1796. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Bare for ordens skyld, Gotskalks familie som kan fra Rabben under Austre Eio må vel være de samme som er nevnt under Eide i 1777. Det ser jo ut for at det kan være 4 bruk under Eide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Tusen tusen takk for alle som har 'rotet' og funnet løsningen, jeg har bladd i alle varianter av Godschalk, Gotskalk etc. i 1801, uten å finne rette person. Men sammen er vi sterke og klarte å løse saken, da er det bare å punche videre. Egentlig er disse ikke i slekt med meg, men etter historien om bankssvindleren Paul Olsen Stensland fra Sandeid, ringte det en dame fra Stavanger som ikke hadde klart å finne sin tipp oldefar, som kom fra Sandeid. Hun lurte da på om Paul var bror til hennes tipp oldefar Hadle Stensland. Det er han ikke, men jeg har nå sporet opp masse av hennes slekt, takket være uvurderlig hjelp fra andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg las artikkelen i Haugesunds Avis ca. 23.09.2006 om banksvindlaren. Foreldra hans var frå Breivik (under Ytre Nes) og Milja i Skånevik. Eg leita etter dei i Skånevikssogene, for eg lurte på om eg var i slekt, noko eg truleg ikkje er. Dei var litt vanskelege å finna i bøkene.Banksvindlaren hadde vel omlag 10 søsken, somme fødde i Skånevik, andre etter at familien flytta til Sandeid. Så eg vil tru han han har mykje slekt i Sunnhordland/Nordrogaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Her er en opplisting av foreldrene.OLA OLSSON BREIVIK () (505)1 ble født 1796 i Breivikjo, Ytre Nes, Skånevik, Kvinnherad, Hordaland, Norge. Han ble døpt den 6 mar 1796 i Skånevik, Kvinnherad, Hordaland, Norge.2 Han var vitne til dåpen av MARTA JAKOBSDATTER MOEN () (4077) den 19 okt 1810 i Vikedal, Rogaland, Norge.3 Han ble gift den 23 okt 1824 i Skånevik kirke, Skånevik, Etne, Hordaland, Norge, med KARI PEDERSDATTER MILJA () (516), datter av PER PAULSON TRE MILLIETRÆET () (190) og MARITA PERSDATTER MORTVEIT () (3053).4,5 Han og kona flyttet fra Flokatveit i Ølen til Veavikjo i Skånevik.6 Ola hadde nettop kjøpt ein lut i Flokatveit i Etne i 1823 av Bjørn Larsson Flokatveit, og de flyttet der nygifte i 1824 i håp om å få ta over gården. Då overtakelsen ikkje ordna seg, drog Ola og familien videre i 1823. I 1825 er dei registrert buande i Veavikjo. I årleg festeavgift skulle dei gje ein ort 'til Baroniets Herskab', betala to dalar og for to kyr og åtte sauer og ellers rett til å ta den veden som trongst 'efter rimeligt Skjøn'. Ola og Kari budde i Veavikjo i 11 år. I 1831 selde Ola det han åtte i Flokatveit videre til Tor Jonsson.6,7,8,9 Han og KARI PEDERSDATTER MILJA () (516) var flyttet til Stople, Sandeid, Vindafjord, Rogaland, Norge, den 8 mai 1838.6,10 Han var fadder i dåpen til PAUL OLSEN STEENSLAND () (119) den 30 mai 1847 i Sandeid kirke, Vindafjord, Rogaland, Norge.11 Han og KARI PEDERSDATTER MILJA () (516) var nevnt i folketellingen i 1865 Hellandsbakken, Sandeid, Vindafjord, Rogaland, Norge, Fra Hellandsbakken under Sandeid. Ole Olsen husmann m/jord og skomaker. 70 år f. i Skånevik. Hans kone Kari Pedersdatter 67 år f. i Skånevik. Dattersønn Peder Iversen 3 år f. i Vigedal prestegjeld.12 Han døde den 23 jun 1871 i Haugesund, Rogaland, Norge. 75 år gammel år.13 Han var gravlagt den 27 jun 1871 i Haugesund, Rogaland, Norge.13 Sluttnoter 1. Anders Haugland, Skånevikssoga - Gardar og ætter Skånevik-Strondo (Skånevik Bygdeboknemd, 1988.), Side 327.. Heretter kalt for Skånevikssoga bind III. 2. Kirkebok SKÅNEVIK, Døpte 1795, side 58.. Heretter kalt for Kirkebok SKÅNEVIK. 3. Kirkebok VIKEDAL, Fødte 1810 s. 161.. Heretter kalt for Kirkebok VIKEDAL. 4. Anders Haugland, Skånevikssoga - Gardar og ætter Skånevik-Strondo (Skånevik Bygdeboknemd, 1990.), Side 131. Heretter kalt for Skånevikssoga bind IV. 5. Kirkebok SKÅNEVIK: Gifte 1824 nr. 154. 6. Skånevikssoga bind IV, Side 131. 7. Skånevikssoga bind III, Side 328, Ytre Nes (58a). 8. Ståle Dyrvik, ETNE soga - bind 5 - Grindheim sokn. (Etne kommune, 1995), Side 220, nr. 37.. Heretter kalt for ETNE soga - bind 5. 9. ETNE soga - bind 5, Side 212, nr. 6. 10. Kirkebok VIKEDAL: Innflyttede 1838 nr. 15. 11. Kirkebok SANDEID, Fødte 1847 nr. 5.. Heretter kalt for Kirkebok SANDEID. 12. Folketelling 1865, Sandeid og Vikedal.. Heretter kalt for Folketelling 1865. 13. Kirkebok HAUGESUND / SKÅRE, Døde 1871.. Heretter kalt for Kirkebok HAUGESUND / SKÅRE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

En nøtt som jeg har strevd lenge med er hvor far til Ola Olsen Brevik kommer fra, kanskje det er noen som har svaret ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.