Gå til innhold
Arkivverket

[#42585] Hvor kommer Marta Gotskalksdatter f. c. 1804 fra


Gjest Arne Kjell Øverland
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Skålnes

Eg meinar å hugsa at ein av foreldra til Ola Olsson kom frå Tungesvik, men det var kanskje mora (eg sjekka berre i bygdeboka, og den har eg ikkje her no).?Dessutan har Breivikjo/Ytre Nes så vidt eg veit aldri høyrt til Kvinnherad! Før høyrde det til Skånevik, no Etne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Den einaste småguten Ole Olsen eg finn i Skånevik i 1801, er ein på Fleske/Flesjo, som er i nærleiken av Ytre Nes. I så fall vaks han opp der hos besteforeldra: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Til 28 :'Charite' ` betyr almisse/ barmhjertighet. Almisse blir igjen beskrevet som en frivilllig gave.En hadde også legdslemmer, men å underholde dem var en plikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Til 30,Nei, ikke nødvendigvis. En av grunnene til at jeg svarte er at søster til en av mine 3-tippoldemødre bor på nabogarden der Ole Olsen bor. Hun bor hos sine besteforeldre under samme betegnelsen (havers af charite`). Hennes foreldre bor samtidig på Halsenøy med 4 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eit søk på charite som yrke, gav 32 treff i Hordaland (og veldig mange i Nordland, særleg Bodø). 27 av dei 32 kom merkeleg nok frå Skånevik!Eg ser at dei fleste er barn, som bur hos besteforeldre eller tante/onkel.I eit tilfelle på Hillestad, finn eg at mora er død, og faren sat åleine med svært mange små born.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så i ordlisten her på DA at det står 'caritee':'caritee funnet som yrke tittel ved folketelling Caritas = barmhjertighet. Ofte står det Opholdes af Carite, eller fattigunderstøtta.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Til 32Nei, jeg uttrykte meg litt rundt her. Foreldrene bodde på garden Fjelland på Halsenøy ved FT 1801. Jeg antar det stod så dårlig til i husmannsfamilien at for å overleve måtte en sette bort noen av barna til slekt og venner. Begge foreldrene døde forøvrig ned et par måneders mellom rom 8 år senere. Og da var en midt i Napoleonskrigene med hungersnød og det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

For å suplere enda mer med fakta, så har jeg funnet foreldrene til Ole Olsen Breivik. Det er Ole Olsen Nes født c. 1771 og som 06. januar 1796 forlover seg med Brita Larsdatter Tungesvik. De gifter seg den 07. februar 1796. De får 2 barn Ola Olsen Breivik som er født 06.03.1796 og søstera Kristi Olsdatter Nes født 1798 som senere blir gift med Torbjørn Torbjørnson Helvik.Ola Olsen Nes dør dessverre i 1799 og gravlegges 22.04.1799. Skifte etter Ola holdes 04.09.1799. Dødsbuskiftet viser at Ola var gått kledd i vadmålsbukse, ei blå ullskjorte og bar ein blå brystduk med tinnknappar. På plasset stod ei nevertekt røykstove og dessutan løe og fjos under eitt helltak. I fjosen stod tri kalvar og dessutan ei geit med to kje.I skiftet etter Ola (som er svært vanskelig å lese) er det nevnt flere personer (se vedlagte JPG fil) De med grønn farge er navner som er nevnt i skiftet til Ola Olsen Nes død 1799Den Ola som nevnes i innlegg 27 (folketellingen 1801) er Ole Olsen Breivik. Hans besteforeldre på morssida er nemlig Lars Larsen Tungesvik og første kona Kristi Eriksdatter Øvstebø som er døde før 1771. Lars gifter seg nemlig opp igjen 16 juli 1771 med Barbro Pedersdatter TeiglandKanskje er det noen som klarer å finne ut hvor Ola Olsen Nes kommer fra.AKO

bilete1361.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

For å suplere enda litt mer, Ole Olsen Breviks mor Brita Larsdatter er i 1801 'taus' hos Rasmus Molnes, og gifter seg igjen i 1819 med Lars Olson Handeland. Brita dør i 1830 på Leknes.Men i Skåneviksbøkene er det litt rot rundt denne Brita Larsdatter, jeg er ikke sikker på hva som er rett, mener at det står noe feil navner på ektefellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Har du lese denne boka?Hylleplass 929.2 Tungesvik Forfatter Haugen, Lambrecht , Norsk Tittel Tungesvik slekta frå Skånevik Medvirkende Skålnes, Ingvald Språk flerspråklig Utgitt [Rosendal] : [L. Haugen] , [ 1999 ] Omfang 214 s. Opplysninger Inneholder også: Skålnes og Haugen slekta frå Skånevik / av Ingvald Skålnes og Lambrecht Haugen. - 2. oppl. 1999 . - Med tekst på nynorsk og engelsk . - Ryggtittel: 3 slekter frå Skånevik Emner haugen ( slekten) skålnes ( slekten) skånevik tungesvik ( slekten) Dewey 929.2 (hovednummer) ISBN Nkr 500.00 Tittelnr 0187137 Ledige eksemplarer : 1 Reserveringer : 0Avdeling Bind Plassering Hylle Opplysninger Status BoB Lokalsamling Ikke til utlån BoB Lokalsamling På hylla Då Brita Larsdatter er frå Tungesvik, kan det jo tenkjast at mannen hennar er omtala her.Eg har ikke lese boka, men eg skal fjernlåna ho no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.