Gå til innhold
Arkivverket

[#42587] En utfordring i Bergen 1819, Johanne Martine, hvem og hvor kom foreldrene fra?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Johanne Martine ble født 26.01.1819 og døpt i Domkirken i Bergen 14.02.1819.Foreldrene var Matros Peder Pedersen og Johanne Nielsen. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=doep1816&gardpostnr=39046&merk=39046#ovre>LenkeAlt ser tilsynelatende greit ut, men det viser seg at Johanne Martine ble født utenom ekteskap. Morens adresse var 11te rode hus nr.80, etter dagens ordning Engen 49. Blant fadderne finner vi en Gunilde Nielsen med samme adresse , samt en Niels Nielsen som bor like ved.Jeg kan bare anta et Johanne, Gunilde og Niels er søsken.Men hvem var de , og hvem var denne matrosen Peder Pedersen? Og er det bare tilfeldig at Johanne og Gunilde skrives som Nielsen og ikke Nielsdtr.? Her trenger jeg hjelp fra brukerforumets mange skarpe hoder.Forøvrig giftet Johanne Martine seg i Domkirken 07.01.1842 med Andreas Norbech Andreassen. Hun har trolig bodd i Domkirkesognet siden hun ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

For ordens skyld limer jeg inn opplysningene jeg fikk i dag i Arkivforumet fra Yngve Nedrebø vedr. fadderne ved Johanne Martines dåp. Faddere: 'arbmdskone' Oline Nielsen, 11-86, p. Marte Olsen, 15-103, Andreas Olsen, 15-103, Christian Gautesen, 11-16, Niels Nielsen, 11-84, 'alle arbejdsmænd' Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er vel ikke svar på ditt spørsmål, men det er bordarbeidsmann Christian Gautesen som står registrert med fire barn til dåpen i Domkirken i 1794 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=dp12011668&gardpostnr=29575&personpostnr=86970&merk=86970#ovre>Lenke, 1796 Lenke, 1797 Lenke og 1801 Lenke. Dette er riktignok et par tiår før Johanne Martine blir døpt, men jeg reagerte på navnet. Her er han også i f.t. 1801 Lenke. Ekteskapet ble inngått i DK i 1792 Lenke. Finner ikke spor av mannen i f.t. 1815 for Bergen.Den nærmeste Gunilde Nilsen jeg finner i f.t. 1815 er denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha for bidraget ditt Grethe. Ja, dette er kanskje ikke den ekleste nøtten å knekke. Nå har jeg holdt på med dette i en god del år, og faren er at man etter hvert ikke ser skogen for bare trær. Derfor trengte jeg noen friske øyne til å se på problemet. Jeg tror nok at den Christian Gautesen du har funne , er samme mann so opptrer som fadder i 1819. Men vilken tilknyntning har han til Johanne?? Marthe og Andreas i 15-103 er nok trolig gift med hverandre. Oline kan godt være gift Nilsen. Nei, dette var vanskelig . Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Grethe.Den første informasjonen fikk jeg muntlig for flere år siden. Vedkommende har nok blandet kortene litt, for det viser seg at hun het Oline Nielsen. Spørsmålet blir da om Johanne, Oline og Niels kan være søsken, eller om det er tilfeldig at de har samme etternavn og bodde nær hverandre. Alle i Rode 11 hus 80, 84 0g 86, eller etter dagens adressesystem Engen 45-49. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

I kirkeboken ser det jo ut til at Johanne Martines foreldre er gifte, men du skriv jo selv at hun var født utenfor ekteskap. Sjekket derfor klokkerboken for 'moro' skyld. Der står hun som uektefødt og foreldrene er oppført slik: Matros %Peder% Christian Pedersen og Johanne %Nielsen% Olsdat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha Marianne.Jeg lot meg lenge lure til å tro at de var gift, men har nok en gang fått opplysninger fra klokkerboken. Det gjør det jo ikke enklere når presten ikke kan bli enig om Johanne (moren) var en Niels elle Olsdtr. Men kanskje jeg kan klare å finne denne Peder Christian. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Om man skal tenke litt høyt. Kan det tenkes at Johanne er en Olsdtr. men gift Nielsen? En Johanne Olsdtr. giftet seg 22.11.1812 i SJ med enkemann Andreas Nielsen Fiøsanger. Dette paret døpte en datter Anne MARTINE 09.08.1812. Har noen synspunkter på dette? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Kan noen ta på seg å tyde hva som står her i denne forlovelsesærklæringen? Jeg er særlig interessert i det som står ute til høyre. Mvh. Rune Thorstensen

bilete1377.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Til de som har hjulpet meg med dette problemet.Jeg har funnet moren til Johanne Martine Pedersen. Hun het egentlig Johanne Martine Eriksdtr. og giftet seg i 1821 med Niels Wilhelmsen. Det forklarer at Johanne både ved forlovelsen og ved senere barnedåper skrev seg som Wilhelmsen.I dødsmeldingen etter moren Johann Martine Eriksdtr,/Wilhelmsen fikk jeg den endelige bekreftelsen med hjelp av Yngve Nedrebø. Og her er svaret jeg fikk:I dødsmeldingen i 1860 nevnes barna: Ole Andreas Olsen, 48, Gert Nielsen, 38, Wilhelm Nielsen, 29, Johanne Marthine Pedersen, 41 år, g.m. Andreas Norbech og Ernstine Nielsen, 31 år, ugift. -------------------------------------------------------------------------------- Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.