Gå til innhold
Arkivverket

[#42588] Isdal-saken i Bergen 1970


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg forsker i Kriminialsaker og etterforsker nå Isdal-saken. I forbindelse med Isdal-saken der en kvinne ble funnet forbrent i Isdalen i Bergen 29.november 1970 av turgåere ønsker jeg kontakt med personer i Bergen som ønsker å granske denne saken.Jeg er intressert i alle tips som kan fremskaffes.Det finnes utvilsomt noen der ute med tilgang til avisutklipp fra 1970/1971 og annet. Dersom du har intressse for saken hadde det vært fint å høre fra deg.Dette er jo en meget spåesiell sak som egentlig aldri offisiellt har blitt oppklart.Hva POT og CIA vet om saken er en annen ting.Tips om kildemateriale mottas med stor takk! Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Som kildetips kan det i utgangspunktet være lurt å kontakte Bergens Tidende (BT). De hadde for noen få år siden noen ganske omfattende artikler om saken. Regner med BT har oversikt over når det er blitt skrevet om saken i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Takk for respons.Jada Arnfrid ,'kriminaletterforskeren' har lest Tore Oslands bok om Isdalskvinnen og du bommet ikke helt på min tittel, men jeg er nok mere en ala' Varg Veum type!Jeg driver med litt av vært. Har ikke tid til å kjede meg! mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er bra, det blir jo ikke kjedelig her på forumet, ...Ja, min gode venn Gunnar har jo også en bok med utgangspunkt i saken, 'De dødes dal', VVs første sak. Neste uke feirer vi forøvrig VVs bursdag her i byn.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Bjørn Davidsen

Du skriv i (8) at du skal gå 'nøye gjennom sakens kjernemateriale'. Vil det seia at du har fått ut alle dei 5.000 sidene i saka? Om so er, er det eit grovt brot på teieplikta til politiet, avdi desse mellom anna inneheld listene over alle som budde på hotella i Bergen på den tida. Kan du stadfeste at du har fått dette materialet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Her er det ein som viser interesse for saken, slik du etterlyster i (1), men avviser innspill med 'ingen kommentar' ? Skal ikkje du vise samme interesse som dei som legg igjen kommentarer eller er det kun du som skal ha 'glede' av det som skulle dukke opp av sakelige innspill her på DA ?MVH Gisle Hersvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Det er faktisk første gangen jeg ikke ønsker å kommentere et spørsmål-men pga sakens sensitive karakter ønsker jeg ikke å utdype noe videre hvilke dokumenter jeg har hatt tilgang til. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Du skriver jo at du har fått utlevert sakens kjernemateriale. I et annet innlegg skriver du at du har fått det av Hordaland Politidistrikt, noe som ville betydd at noen har forbrutt seg kraftig mot gjeldende regelverk. Så å kaste mistanke mot ledelsen i politidistriktet er greit, men å svare ja eller nei på om du har fått alle 5000 sidene saksmappa består av, det blir liksom for sensitivt. Det henger ikke helt på greip, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg vet ikke hvor mange sider saken er på.Men for å være svar skyldig har jeg fått innsyn i totalt 19 mapper. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg henviser til min yahoo gruppe vedr. Isdalsaken for intresserte.Det er ikke mye materiale å lese ennå men det kommer mer.Kanskje det blir en kriminalroman noe anderledes enn Tore Oslands bok.Lenke mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Johannessen

'Privat Etterforsker J.F.Johansen' har allerede løst mysteriet om hvem Isdalskvinnen var! Han skriver (se lenken i 16) at Isdalskvinnen ble funnet av `(...)sine to døtre (...)`. Nå venter jeg i spenning på å få vite hvordan han har funnet ut av dette. Sto navnene på Isdalskvinnens to døtre i de 19 mappene du har fått utlevert fra Hordaland Politidistrikt?Jeg venter i spenning ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Hvis dere leser vil dere se at kvinnen ble funnet av en turgåer og sine 2 døtre.Kanskje burde jeg skrevet at kvinnen ble funnet av en turgåer og hans 2 døtre.Yes.det står om det i sakens dokumenter.Se forøvrig Oslands bok som i stor grad bygger på dokumentene. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Ingen problem med korekkturlesning.det overlater jeg til andre.Men blest om boken vil det nok bli om den nå blir realisert! mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Johannessen

All verdens `korekkturlesning` vil ikke kunne rette opp betydningsfeil som oppstår pga. feil setningsbygging. I så fall må korrekturleseren være synbsk, dvs. vite nøyaktig hva 'Privat Etterforsker J.F.Johansen' vil få frem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redaktøren burde vel her (nok en gang) ta aksjon for å beskytte denne 'etterforskeren' mot seg selv, ved å stoppe debatten, før den blir FOR pinlig, får juridiske følger eller diskrediterer forumet som sådant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

At saka får juridiske følgjer for den eller dei som har utlevert materialet til ein som openbert ikkje stetter krava til forskarinnsyn (cand.mag.-grad), synest klårt. Her bør SEFO koplast inn for å sjå på om dette er etter lova. For dersom Hordaland politidistrikt eller ein tilsett der har utlevert så pass omfemnande materiale utan at det ligg føre grunnlag for det, er det eit grovt brot på sikkert både instruks, retningsliner og norsk lov. Difor kjem eg til å melda saka til SEFO i morgon. Eg vil difor be SAB taka vare på desse innlegga, slik at prova ikkje kjem vekk.Om vedkomande attåt har sett debattforumet i miskreditt, får bli opp til redaktøren å vurdera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.