Gå til innhold
Arkivverket

[#42592] Voss i Hordaland: Husmannsslekt på Hæve i Dyrvedalen på Voss


Gjest Knut Inge Apesland
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Inge Apesland

Svend Amundsen og Anna Michelsdtr ble gift 25.05. 1819 på Voss. De var husmannsfolk på Hæve i Dyrvedalen. Kjenner noen til deres foreldre / opphav ?I folketellingen 1801 for Voss finner jeg kun en Svend Amundsen, 25 år, i tjeneste på gården 'Gjærme'. Der er flere Anna Michelsdtr, den yngste var 17 år bosatt på Træen.Svend og Anna sine barn født på Voss (dem jeg har funnet ved søk i Family Search):1. Amund Svendsen Hæve f. 16.01. 1820. Soldat i Bergen 1846, død 21.01. 1849 Bergen. Gift i Bergen, Korskirken 1846 med Marthe Cathrine Pedersdtr. f. 1820 i Bergen. De to fikk en sønn: Sivert Olai Amundsen f. 21.07. 1846 i Bergen, døpt i Korskirken. Han kom som ung til Lofoten (Vestvågøy), ble konformert 1864 i Borge kirke Vestvågøy. Gift 1871 i Borge Vestvågøy med Anna Jensine Nilsdtr. Tangstad. Familien var gårdbrukere / fisker på Krogtoft i Borge, Vestvågøy. Sivert Olai døde 1925. De fikk mange barn og har stor etterslekt. Dersom noen skulle være interessert i denne delen av slekten kan henvises til 'Borge og Valberg bygdebok' - vedrørende gården Krogtoft2. Maritha Svedndsdtr. f. 08.07. 1821. 3. Anna Svendsdtr. f. 16.02. 1823. 4. Inger Svendsdtr. f. 30.07. 1824. 5. Michel Svendsen f. 06.09. 1827.Takknemlig for hjelp hvor jeg kan lete videre om Svend Amundsen og Anna Michelsdtr. på Hæve i Dyrvedalen på Voss i 1820-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

I full fart...Svend Amundsen konf. 1792 er vel den same som du viser til i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=Kf12351780&gardpostnr=1436&personpostnr=1436&merk=1436#ovre>LenkeKan dette vere han, d. 1862: Lenke, f. ca. 1776. Han er truleg denne vi finn i 1801: LenkeKan dette vere kona hans: Lenke, f. ca. 1785. I så fall er dette ho i 1865: Lenke. Og i 1801: Lenke. Konf. 1799:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Jeg må bare bukke i støvet og takke. Med litt innsats hadde jeg kanskje funnet dette ut selv, men tusen takk.mvh Knut Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Berre hyggeleg.Og Anna Mikkelsdtr. og foreldra hennar er omtala i Vossaboki vol. 4, under Tren; Lenke.Der ser vi at Anna f. 1784, g. 1819 m. Svein Åmundson Veka. Så då var konf. dato for Svend Amundsen i innlegg (2) rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Hei alle gode hjelpere: Har allerede funnet fram til Vossaboki Online - og funnet Træen-slekta med forbindelser til flere andre Vossagarder - også presteslekta Miltzow på Voss.Så gøy å kunne bruke en grå frimandag til dette.mvh og Takk i gjen - Knut Inge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.