Gå til innhold
Arkivverket

[#42604] Jens Rasmussen tilnavn Klippen i Danmark f. i Stokke/Vestfold 1782


Gjest Marc Thyring Miltoft
 Del

Recommended Posts

Gjest Marc Thyring Miltoft

Jeg leder efter Jens Rasmussen 'Klippen'. Han skal være født ca 1781-82 evt. 1790 'ved Tønsborg', som der står under folketælling 1845. Han er viet med Kirsten Pedersdatter i 1805 i Fredensborg Slotskirke, Denmark og derefter anden gang med Marie Andersdatter i 1822, så han er kommet til Danmark før 1805.Han dukker op i diverse folketællinger i Danmark:Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Fredensborg FT 1834 Jens Rasmussen, 53år, Matros og sluproer Marie Rasmussen, 51 hans kone Petyer Rasmussen, 10 år, UgiftFrederiksborg, Lynge-Kronborg, Fredensborg FT 1840 Jens Rasmussen , 50år Gift, Matros, Pension Marie Andersen , 60år , hans KOne Peter Jensen, 16, deres sønFrederiksborg, Lynge-Kronborg, Fredensborg FT 1845 Jens Rasmussen, 63år, Gift, entlediget Sluproer, f. ved Tønsberg Marie Andersdatter, 62år, hans Kone f. Horserød, Frborg Amt Peder Jensen, 21år, Ugift deres Søn, f. fredensborgEfter 1845 kan jeg ikke finde ham nogensteder.Der er vist to mulige kandidater 1. Jens Rasmussen - født 17 Aug 1782 i Stokke, Vestfold, Norway Far Rasmus Jensen og Mor Marte Aagesdatter2. Jens Rasmussen - Født 07 Mar 1784 i Tonsberg, Vestfold, Norway Far Rasmus Gundersen og Mor Ellen IversenJeg tror mest på #1, da han antantageligt er født på/ved Kleppan og bor hos sin bror Aage og mor Marte i 1801.1801-telling for 0720 Stocke 3 Jarlsberg Og Larvik Stocke Stocke Huusum ... 93 Marte Aagesdtr Inderste 50 Enke efter 1te mand K 94 Aage Rasmusen Mand 24 Gifte 1te gang Inderster M 95 Anne Maria Kone 24 Gifte 1te gang Inderster K 96 Jens Rasmussen Sønnen 19 Ugift (f = bror?) M 97 Aage Aagesen Søn 2 M 98 Mari Aagesdtr Datter 1Og her er hans bror Aage som blev konfirmeret her, hvor der står 'Bosted: Kleppene': Stokke kirkebok. Konfirmerte 1737-1814. ID: 2210 Side: 118b År: 1794 Kirke: Arendals Kirke Dato: 19.10.1794 Fornavn: Aage Farsnavn: Rasmusen Bosted: Kleppene ejer Alder: 16 [www.vestfold-slekt.net]Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde ud af hvor og hvornår 'min' Jens Rasmussen 'Klippen' er født!?Er der nogen der har ham i sin slægt?Kan man evt. finde et skifte af faderen (død før 1801) eller moderen (død efter 1801) og der se om 'min' Jens står på den som boende i Danmark?Kan man finde ham via oplysningen om at han roede og matros på en slup/chalup altså et skib?Jeg håber der er én venlig sjæl der kan hjælpe mig!? Tak!Mvh Marc Thyring Miltoft Frederiksberg, Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Å få bekreftet at de to Jens Rasmussen'er eventuelt er en og samme person, vil formodentlig kreve en del arkivundersøkelser.Dersom det skulle la seg gjøre, er det imidlertid gode muligheter for å finne hans forfedre. Rasmus Jensen og Marte Ågesdatter giftet seg i Sandar 16/1-1777 (Lenke) - Rasmus var sønn av Jens Jensen og Kirsti Andersdatter på Østre Freberg i Sandar - Marte vat trolig datter av Åge Haraldsen og Helvig Svendsdatter på Rønn i Sandar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.