Gå til innhold
Arkivverket

[#42607] Foreldre til Hans H. Pedersen Heggelund, f. Karlsøy, bosatt Alta


Gjest Gry Axelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Axelsen

Hei, greier dere det jeg ikke klarer? Å finne ut hvem foreldrene til Hans H. Pedersen Heggelund er. Han skal være født på Karlsøy 1810, og gift med Hanna Thomasdatter,født 1822, Skjervøy. Paret er bosatt på Øskarsnes, og han er oppført som gårdsbruker i Alta.Hilsen Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei, og takk for innspill. Jeg har også sett på den karen. Det var den eneste som passet,og i 1776 navner Lars Sørens. Hegelund og Nille Severina Figenschou sin sønn Peder Figenschow. Lar det seg bevise at det er slik tru?Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Den Peder som er gift med Ellen Kirstina Olsdatter Hage er nok ikke den Peder som nevnes i forrige innlegg, men snarere sønn av Jeremias Figenschou og Anne Margrethe Hegelund. Da passer også oppkallingen av ett av barna til Ellen og Peder.. nemlig Ane Margrethe som nevnt over. Paret har for øvrig mange flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei igjen.Kan det tenkes at endel dåpshendelser ikke er ført, slik som i Alta? Eller er Hans H. født et annet sted, selv om det står Karlsøy? Skjervøy kanskje?Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

For meg ser det ut som om alternativet i innlegg 2 --- og følgelig det som sies om hans foreldre og besteforeldre, må forkastes. Det ser for meg ut som om den det er snakk om i innlegg 2 - nemlig Hans Pauli Pedersen Figenschou blir gift med Anne Grethe Sørensdatter Oderup Indahl, født 1803 i Reinsvoll på Reinøy, (datter av Søren Lorentsen Indahl og Anne Larsdatter Meldahl Hegelund). Disse får barn sammen i tidsrommet 1835 til 1846 ---- om han da ikke gifter seg med personen i innlegg 1 etter dette ekteskapet. Han dør 31. mars 1851 Gamnes i Langsund på Ringvassøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Takk Odd Villy for lenkene.Jeg kan fremdeles ikke legge inn disse. Det er merkelig at Hans H. Pettersen Heggelund ikke er å finne i dåpslistene. Han skal jo være født rundt 1810 i følge folketellingene. Er det noen som kan se i konfirmasjonslistene? Jeg har sjekket vielsene, men finner ingen foreldre som passer. Han kan kanskje være uekte sønn?Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til Gry, innlegg 10Lenker er alltid fine og nyttig å kunne lage.Gjør slik:1 Plasser markøren på adresselinjen øverst, http:// osv, trykk på venstre musetast og linjen blir markert.2 Trykk på Ctrl + c på tastaturet eller hold markøren på adresselinjen og høyreklikk, trykk på kopier.3 gå dit du vil lime adressen inn og trykk Ctrl + v eller høyreklikk og lim inn og - vips adressen limer seg inn. Det er altså to måter å hente adressen på. Den kan se lang ut, men er den for lang, blir det laget en blå lenke i innlegget ditt når det sendes inn.4 Pass på at du ikke tar bort noe av adressen når du skriver videre.Håper du får det til - lykke til! Hvis det stopper opp, så bare spør i vei.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Fremdeles til Gry - innlegg 10.Du kan øve deg på å lage lenker i et vanlig worddokument. Etter at du har limt inn adressen, trykker du enter/tastaturet og adressen blir farget blå.Hvis du da høyreklikker på den blå lenken, ser du at det står Open Hyperlink, venstreklikk på den og du får nettsiden opp. Blir jeg for ivrig nå - kanskje kan du det allerede?Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei Inger.Tusen takk for veiledningen, den vil jeg få bruk for. Det har vært en utfordring å lære slektsforsking, navn, navneskikker og annet. Det er godt det finnes tålmodige sjeler der ute. Heggelund er min samboers slekt som jeg har kastet meg over, kun av nysgjerrighet, da det ble hevdet at slekten kom sørfra, til kobberverket i Kåfjord. Det er jo delvis riktig.Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei Odd Villy,jeg har sett gjennom lenken du la ut. Det er sannsynlig rett mann, da det både i 1865 og 1875 står at han er født på Karlsøy. Det er kanskje ikke uvanlig at fødselsåret ikke ble korrekt.Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Sissel Kroken

Ser du leter etter foreldre til Hans Heggelund, kanskje du har fått de svarene du søker, men jobber selv litt med denne familien. På de scanna bøkene fra Talvik står det: Hans Pedersen Heggelund (38 år), gifter seg 11 okt 1846, med Hanna Thomasdatter (28 år). (side 222 vigde). Hans far er Per Fugelberg, Hannas far er Thomas Hansen. Hans døde 16 okt 1893, og Hanna døde 25 okt 1887. De får datteren Aase Maria 1 mar 1846, hun døpes på foreldrenes bryllupsdag, 11 okt 1846.Foreldrene til Hanna het Abel Katrine Røde, og Thomas 'Arild' Hansen.Men så er det noe som står i kirkeboka og som er vanskelig å tyde. Etter hva jeg får ut av det har Abel, mor til Hanna vært gift 2 ganger. Andre ekteskapet var med Ole Rasmus Johnsen, Abel dør før Ole, Ole og stedatteren Hanna får ett barn. På side 265 i scanna bøker (fødte)fra Talvik står det ett barn oppført på Hanna og Ole, hun heter Abel Magdalena, f, 6, feb 1844.Der står anmeldt til fogden for blodskam, og under ekte barn står det ekte NB'. Tror ikke det ble noe av anmeldelsen, da ho var hans stedatter, og hun gifet seg senere med Hans Heggelund. Mvh Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Kroken

Hei, jeg har ikke klart og finne ut om dette er rett, det jeg har i mine papirer er: Den 25 aug 1821, ægteviet: Peder Andreasen, bopel Fuglberg og pige Aaasel Hansdatter; Bopel Heggelund. Det er jo mulig han har fått Johanna noen mnd før han gifter seg, men jeg kan ikke gi deg svar på dette i denne omgang.Mvh Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.