Gå til innhold
Arkivverket

[#42617] Peder og Paul Guttormsen, Tromsø 1700. Hvem var de?


Gjest Linn Moan
 Del

Recommended Posts

Gjest Linn Moan

Jeg har funnet to personer ved navn Peder og Paul Guttormsen som jeg tror er brødre. Peder var født ca 1719, og døde på Tønsnes i Tromsø i 1784. Han gifta seg med Johanne Jensdatter og de fikk mange barn sammen. Paul var født ca 1718, og døde på Bakkeby i Malangen i 1781. Han gifta seg med Kirsten Jensdatter og også disse fikk mange barn. Peder og Pauls koner var søstre, døtre av Jens Jacobsen/Karen Nilsdatter fra Spildra i Malangen. Er det noen som vet hvem disse var? Hvem var foreldrene, hvor kom de fra? Hadde de flere søsken? Alle tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linn Moan

Takk for disse. Jeg fant litt nytt her, men mye vet jeg. Jeg skriver nok lit klønete, for det kommer ikke tydelig fram i innlegget mitt, at det er herrene Guttormsen jeg spør om. Hvem var de?Takk i alle fall :-)Mvh Linn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Andreassen

I et privatarkiv på Statsarkivet i Tromsø har jeg funnet at Peder Guttormsen er sønn av Guttorm Kristoffersen fra Buvik ved Brensholmen. Peder giftet seg i 1755. /Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linn Moan

Tusen takk for den opplysninga! Vet du hva slags arkiv det var? Kunne tenke meg å kikke litt der neste gang jeg er på arkivet.Mvh Linn Moan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Johan Fosli

Hei.Jeg tror at mor til brødrene (?) Guttormsen kan ha hett Berit. Både Paul og Peder's eldste datter het Berit. I følge 'oppkallingsreglene' var det vanlig å oppkalle den førstefødte datteren etter farmor.Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linn Moan

Har sett det. Dersom de kom fra Buvika, så hadde de trolig brødrene Hans og Bastian også. Hans hadde kone og barn i Buvika, Bastian var tjener i Buvika. I 1763-manntallet sto Guttorm Christensen her med kona, men disse var ikke her i 1769. I 1769 sto enka Gunel Andersdatter (70) som tjener i Buvika, kanskje var hun deres mor? I 1767 døde en Guttorm Haagensen i Buvika, 81 år gammel. Tror dette er ei feilskrift, og at det er Guttorm Christensen. Håper det finnes et skifte etter han eller kona.Mvh Linn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linn Moan

Kan jo være ei mulighet med henne, men siden Guttorm var gift i 1763, så er det vel tvilsomt om han var i 2. ekteskap så gammel som han var da. I 1755 var han jo sikkert bortimot 70 år gammel... -Men merkeligere ting har skjedd, så det kan jo være et spor med Berith Paulsdatter.Jeg skal en tur på arkivet i morgen, så jeg skal sjekke om det er noe mer å hente av diverse skifter i området.Mvh Linn Moan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.