Gå til innhold
Arkivverket

[#42623] Gamle selvangivelser


Gjest Steinar Gilde
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Gilde

I 1911 ble det innført/ revidert en lov der de med en gitt størrelse på inntekten ble pålagt å levere selvangivelse. Er det mulig å finne selvangivelser fra 1912 ? Er selvangivelsene fra denne tiden arkivert i de enkelte kommuner eller i statlige arkiver. Ser for meg at disse listene kanskje kan være til god hjelp for slektsforskere. Mvh Steinar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Jeg har tidligere sett ligningprotokoller i kommunale arkiv (Skoger kommunes arkiv i kjelleren til Drammen bibliotek). Jeg ville derfor tro at enkelte innleverte selvangivelser har kunnet forville seg til disse arkivene også. Men som Berit så klokelig og konsist sier: Spør på Riksarkivet!mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Selve selvangivelsene tror jeg ikke finnes lengere. Tror det er kun to summer(skattbar inntekt kommune- stat?) som er overført til ligningsprotokoller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nøyaktig hvilke summer det er er jeg usikker på, men det er bare tall og ikke noe mere. Det er en noen år siden jeg var borti dette selv, og jeg kan ikke si jeg husker det så nøyaktig. Det er mulig de ligger på det Statsarkivet som distriktet hører under. Men RA burde vite dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Dette er nok noe som ligger nedstøvet i kommunale kjellere landet rundt. Har selv funnet en del for V. Toten på slutten 1920-tallet og de inneholder navn og stilling, bosted, antall forsørgede personer, skatteklasse, antatt formue, antatt inntekt, skattbar inntekt, skatt på formue og inntekt. Desverre ingen fødselsdatoer, men nyttig likevel.Jeg har foreløpig dataregistret en ligningsprotokoll for V. Toten. Finnes på www.slektshistorielaget.no Velg kilder, V. Toten og 'Diverse'.mvh heljar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Jørgen Løwe

Gamle selvangivelser skal makuleres etter 10 år. Så hvis de finne noe sted så er det unntaket og mot loven. Gamle ligningsprotokoller finnes dog. De finnes i 2 utgaver. De beregnet for almenheten som inneholder netto inntekt og formue og et annet sett som også inneholder opplysninger om de forskjellige skattene på hver enkelts inntekt.mvh tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Hei Tore, takk for sist forresten. Selvangivelser skal ganske riktig makuleres etter ti år, men når denne bestemmelsen egentlig kom, er jeg mer usikker på. Kan det være at selvangivelser for de første årene etter 1911 ligger og støver ned i enkelte kommunale arkiver?De gamle likningsprotokollene for Oslo har jeg faktisk et personlig forhold til. Som nyansatt ved Oslo likningskontor i 1970 var jeg med på å flytte et stort antall eldre protokoller opp i Rådhusets østre tårn, der Oslo byarkiv den gangen lå. Og byarkivet har fortsatt likningsprotokoller fra midten av 1890-årene. De inneholder så vidt jeg erindrer ikke flere opplysninger enn det Heljar Westlie refererer til i # 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.