Gå til innhold
Arkivverket

[#42627] Feil fylke for Strømsodset


Gjest Magne Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Pettersen

Er dere så snille å flytte over Strømsgodset ministralbok 1885-1909 fra Vestfold til Buskerud (slik at de er sammen med de andre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Hvorfor det?Strømsgodset lå i Vestfold til sammenslåingen med Drammen. Da ble den nye storkommunene liggende i Buskerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Jeg vet også det, men da burde jo faktisk Strømsø, Skoger og Konnerud også ligge under Vestfold da. Men resten av kirkebøkene for Strømsgodset ligger under Buskerud. Bedre å ha alle på et stedDet er vel ingen som ser på Drammen som en del av Vestfold lenger. Det er jo snart 50 år siden dette hendte. Kanskje heller ikke alle som vet at en del av Drammen faktisk lå under Vestfold i gamle tider. Jeg lærte ikke det på skolen i hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Hvis det er slik å forstå at noen av kirkebøkene for Strømsgodset ligger under Buskerud mens andre ligger under Vestfold, så er jeg enig at det bør ryddes i, ja.Så får det være opp til noen i Arikvverket å ta en prinsippavgjørelse om de skal plasseres under det fylket de tilhørte da bøkene ble skrevet eller om de skal plasseres under det fylket de tilhører i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

I prinsippet skal kirkebøker legges ut i det området de hørte til da de ble skrevet. Slik gjør vi det også med databaser i Digitalarkivet. Vi ser de problemer som da oppstår, nemlig at ikke alle kjenner de tidligere geografiske inndelinger og leter etter materiale utifra dagens geografi. I Digitalarkivet hadde vi tidligere de geografiske inngangene datidens og dagens område som langt på vei løste det problemet. Om det er en slik løsning eller en annen løsning som kommer, vet jeg ikke enda, men det skal komme et hjelpemiddel som håndterer grenseendringer slik at alle skal kunne finne fram til materialet uten forkunnskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Warberg

Glipp fra vår side, beklager. Både Skoger og Strømsgodset har vi valgt å plassere i Buskerud av rene praktiske årsaker (selv om vi forøvrig håndhever prinsippet Anette berører). Rett og slett for at folk skal kjenne seg noenlunde igjen i dagens geografi. Kall det gjerne unntak fra hovedregelen. Så boka du nevner, Magne, er nå flyttet over til de andre i Buskerud (synlig der i morgen). Takk for beskjed!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.