Gå til innhold
Arkivverket

[#42630] Til dei som gjev gratis hjelp!


Gjest Bjørn Davidsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Davidsen

Berre til orientering, fann eg denne:Lagt inn 06.09.2006 kl.12:30:03. Annonsen utgår om 154 dager. Antall visninger: 32Jeg gransker din slekt på en proffesjonell måte og første timen får du Gratis! Detter kr. 100 pr time-Jeg arbeider også med å finne etterlyste personer.Pris: Kr. 100Kontaktinformasjon Selger: Jan Frode Johansen Adresse: Høyland Postnr./Sted: 4520 Sør-Audnedal Telefon: 38257340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til (1). Det synes å være et godt og rimelig tilbud. (Ikke at jeg sjøl noen gang har tatt så mye som en krone). Skulle mene mange av oss har betalt flerdobbelt for opplysninger, og likevel vært storfornøyde. All ære til Jan Frode. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Tja, eg ser ikkje noki geografisk avgrensing i annonsen, men seljaren dreg vel ikkje land og strand ikring? Eller kjem reisegodtgjersle i tillegg? Uansett burde det vera ein måte å få utført billig arkivarbeid på i t.d. Statsarkivet i Kristiansand...? Eg vurderer sterkt å senda tema #7778 over til seljaren...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Til (2): 'godt og rimelig tilbud'.Rimeleg er det kan hende (eg ville nok sjølv ha mangedobla prisen om eg dreiv profesjonelt med slikt). Men kor godt det er, er vel avhengig av svara frå dei som uvitande om betalinga han får, har svara gratis på dei om lag 100 spørsmåla seljaren har stilt her i Brukarforum t.d. dette året.Det var difor eg drog fram dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Bjørn; jeg ser poenget ditt;'statistikken' du viser til taler sitt tydelige språk.Men om JFJ eller andre tar betalt for oppdrag 'med den ene hånden' og med den andre får gratis hjelp her - hva så?JEG forventer aldri å få hjelp tilbake fra en jeg har hjulpet her; men jeg håper å få hjelp fra 'noen'.Vi gjør vel dette fordi vi synes det er morsomt?Såvidt jeg har klart å registrere har ingen her i forumet klart å 'ta' han i noe lureri (at han er omstridt og blir forfulgt med argusøyne har jeg i hvert fall fått med meg)Jeg går ut fra at den annonsen du viser til IKKE sto her i forumet; i så fall ville det selvsagt vært et grovt overtramp.For ordens skyld: Jeg kjenner ikke JFJ, har aldri bedt om betalt hjelp av han. (kankje har han heller ikke bidrdatt med gratishjelp; men det er han heller ikke alene om)Om jeg har hjulpet han (husker det ikke) ville det vært like mye til glede for meg som for han. Med det viktige forbehold at det ikke var til inntekters erhvervelse for han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Det er ikke JFJ som tjener penger på å få gratis hjelp i brukerforumet, men kunden.Hadde JFJ kun vært opptatt av penger, ville han hente data på en mer tidkrevende måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Det har vel vært mange tema om dette problemet om personer som utnytter villige hjelpere til å tjene penger på velviljen. Men vi skal huske at her snakkes det om flere ting vi må være oppmerksom på og ikke blande korta. Jeg ser ingen problem med å hjelpe profesjonelle slektsgranskere om jeg har noe å bidra med. Vi skal huske på at 'profesjonell' i denne sammenheng betyr ikke at en får betalt for antall minutter en arbeider med et verk i en større slektssammenheng. Som regel er det nok masse arbeid i de sene nattetimer som for eks. en bygdebokforfatter eller en forsker bruker og som kommune/stat og til slutt vi skattebetalere skal være overlykkelig for ikke blir (eller kan) faktureres. Med våre små bidrag sparer vi forfattere for enda mer gratisarbeid. Og vi får bokverk/forskningsresultat som takket være de små brikker fra verdensveven blir så mye rikere. Kanskje burde særiøse profesjonelle forfattere og forskere være tilgjengelig i et register der det også går frem hva de arbeider med? Slik kunne vi da bedre se hvem vi bruker tid på å hjelpe.Ellers til tema, så går jo JFJ i det tema som Øyane refererer til og som ble stoppet av redaksjonen direkte ut med annonsering av gratistjenester i overskriften, men når en leser mer enn overskrifta er det visst ikke helt gratis likevel. Heldigvis stopper da vakne redaktører slik ufin annonsering her i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Bjørn D. peiker generelt på et problem som heller øker enn minker. Etter flere års flittig lesing av Brukarforum (og noe mindre aktivt bruk) ser jeg at deltakerne har ulike grunner for å spørre. Den største gruppa forsker slekta til familien, andre søker kunnskap om slekter i gammel tid som historieforskning, ei lita gruppe skriver bygdebøker (her hører jeg heime) og trenger opplysninger i ei handvending, atter andre driver 'kjendis-genealogi', og så er det uten tvil noen som skaffer seg gratis-opplysninger til bruk i private betal-oppdrag.Problemet med den siste gruppa er etter mi meining først og fremst av etisk art: Spørrerne sier ingenting om hvilket ærend de er ute i. Reglene for Brukarforum påbyr dem rett nok ikke å gjøre det, men jeg synes like fullt det er uærlig å ikke spille med åpne kort. Kanskje det burde vært et eget forum for de som trenger hjelp til oppdrag de har betalt for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Det er jo kjempe gøy å hjelpe andre. Man vet jo hvor gøy det er når et problem er løst. Men hvis noen skal ta penger for det andre bruker av tid blir feil. Da har man jo ikke gjort noen jobb. Da tar man time betaling for noe man selv ikke har gjort. Lurer egentlig hvordan man da regner ut timebetalingen av det? Takk for all hjelp jeg har fått her og håper jeg kan være til nytte for andre.Gratis. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg synes Bjørn Davidsen begår et grovt overtramp ved å henvise til mine annonser på nettet om slektsgransking mot betaling.Det er ingen hemmelighet at jeg utfører oppdrag mot betaling og det er det jo flere 'profesjonelle'her på brukerforum som gjør, til svimlende summer! Det virker som om Hr. Davidsen på alle måter prøver å sverte mitt omdømme.Hva er motivet som driver Hr. Davidsen? Hans irritasjon over mitt engasjemang i Køhler saken ????Det han gjør her i forumet nå føler jeg ærekrenkende.Dette er et direkte persion angrep.Hadde jeg lagt ut et tilsvarende innlegg om slektsgranskere her i forumet som kanskje er mer 'anerkjente' ville trolig mitt tema blitt satt passivt.Jeg hjelper folk gratis her på arkivforum fordi jeg liker å hjelpe folk.Det Davidsen gjør er jo å legge ut reklame for mine arbeidsoppdrag og timepris.Dette er ikke jeg som legger ut-men Davidsen.Jg synes Hr. Davidsen skylder meg en unskyldning.Takk for støtte fra meddebattanter.Det er godt å ikke føle seg fullstendig alene.Heldigvis har jeg fornøyde kunder og jobber ofte flere timer enn avtalt med dem av godhet. Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg for min del bruker mange timer både med å søke på nettet, og på SA Hamar hver uke for å forsøke å hjelpe andre, uten betaling selvsagt.Jeg ser på dette som en nyttig erfaring i mitt arbeid med min egen familie. Jeg lærer nye ting (både nyttige og unyttige) hver dag, og blir helt sikkert ikke utlært.Dette er blitt min store hobby, og i stedet for å sitte foran en TV og bli passivisert, velger jeg PC og brukerforumet. Klarer jeg å hjelpe noen, har jeg med få unntak fått en takk eller ti, og det er belønning nok for meg.Og ikke nok med det; jeg har fått utrolig mye hjelp selv her inne. Uten å måtte betale. Men jeg forstår at noen som jobber intens med dette kanskje bør få dekket sine kostnader, og da er ikke kr 100 pr time mye.Men skulle jeg velge å leve av dette måtte jeg nok tatt 3-500 kr. timen.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Jan Frode. Jeg må bare si at jeg har ikke fulgt noe Køhler sak og min mening er generel. Men meningen min er den samme. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jan Frode Johansen, du skriver: 'Det er ingen hemmelighet at jeg utfører oppdrag mot betaling og det er det jo flere 'profesjonelle'her på brukerforum som gjør, til svimlende summer!'Hvem er det du sikter til, og hvilke summer dreier det seg om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg håper dette tema ikke blir satt passivt.Si meg deres mening om det som vises til i innlegg 1. Vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jan FrodeJeg er litt forbausa over at du ikke skriver:'Takk for gratisreklame. Jeg ville selvsagt aldri benytte gratissvar fra brukerforum for å tjene penger.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Stiller meg bak spørsmålet i innlegg 15.Om du Jan Frode ikke ser problematikken i å ta betalt for deretter å la andre på brukerforum hjelpe deg GRATIS, er det antakelig ikke mulig å få deg til å forstå det problemet.jeg er ikke særlig overrasket over at Jan Frode ikke benekter å ta betalt for GRATISHJELP. Temaet har vært diskutert tidligere om husken ikke svikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Det viktigste er vel at den som opprinnelig spurte får svar. Så sjøl om enkelte tar seg betalt, kommer det som før sagt dennes kunder tilgode. Skulle i alla fall tro de blir fornøyde, jo mindre de må betale.Hvorfor spør de ikke sjøl, vil kanskje noen spørre. Men tross alt er det bare en liten del av de eldre som har tatt i en PC, og få av disse er knyttet til internett. Tror heller ikke alle Statsarkiver har stor nok bemanning til å svare. Eller bruke unødvendige ressurser på hobbyen til voksne folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

'Så gjer ein annan mann ei beine då' skriv Olav H Hauge om ferjemannen som ikkje vil ha betaling frå den reisande som er redd han ikkje skal få gjort opp for seg.Heldigvis er her mange brukarar av forum her som spør etter hjelp, tek imot hjelp, og gjev hjelp tilbake der dei kan hjelpe. Her er profesjonelle som skriv bygdebøker og andre bøker, og her er halvprofesjonelle som tek større eller mindre oppdrag for større eller mindre honorar.Eg ser ikkje problemet i det, så lenge trafikken går begge vegar. Eg skal ikkje ta med namn, men ein av dei som spør oftast og mest detaljert her er også ein av dei som er ivrigast til å hjelpe tilbake, slik at 'rekneskapen', viss vi skal føre ein rekneskap, balanserer godt.Eg likar godt å hjelpe andre sjølv og, men er tilbakehalden når det ser ut som at det ikkje er gjort eit minimum av eige detektivarbeid på førehand. Eg forventar at folk tømer ut dei kjeldene dei har tilgjengeleg i familien, t.d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Ja, jeg er vel egentlig enig med Aase, om noen bryr seg om det. Bygdebokforfattere jobber jo også på betalt oppdrag for noen, og jeg ser aldri at noen setter spørsmålstegn ved deres aktiviteter her på forumet. Og ikke synes jeg noen skulle gjøre det heller. Man svarer hvis man vil og kan, og vil man ikke så lar man være. Selv ser jeg ikke bort fra at jeg skriver en artikkel om noe av det jeg holder på med av slektsgransking, men jeg håper ikke det diskvalifiserer meg for å få hjelp her inne, enten det dreier seg om Oscar IIs nestenforlis i 1903, eller Ibsens ukjente barnebarn.På den annen side: Dersom det er en allmen oppfatning blant forumdeltagerne at man bør tilkjennegi det om man bedriver betalt virksomhet, ja så bør vi etablere det som praksis at man sier i fra om det. De som ikke har lyst til å gi gratis hjelp til folk som får betalt for denne hjelpen, bør få slippe å bidra 'ufrivillig'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

For ordens skyld til (21): Når ei bygdebok er ferdig, kan den kjøpes, evt. lånes, og i alle fall kan opplysningene der brukes fritt videre, også i Brukarforum. Det blir liksom ei anna skål, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Joda. Men forfatteren får jo gjerne bealt for boka. Ellers er det ikke særlig forskjell på informasjon som formidles via betalte granskere og informasjon som går direkte til etterkommere, når det gjelder allmenhetens tilgang til denne informasjonen etterpå.Til slutt vil jeg for ordens skyld påpeke at jeg i innlegget mitt (21) gjør det klart at jeg ikke synes noen bør sette spørsmålstegn ved at bygdebokforfattere bruker forumene her til å skaffe seg informasjon. Jeg, for min del, ville i hvert fall vært glad for å kunne bidra. Selv om forfatteren ikke jobber gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Litt på sida av opprinneleg tema.Lars E. Øyane, Johan I. Borgos, Torbjørn Hillersøy etc. som skriv bygdebøker synes eg det er i ”alle” sin interesse får den hjelp som trengs der dei sjølv står fast, spesielt gjeld dette folk som har flytta på seg og som det kan vere vanskelig å få oversikt over for ein bygdebokforfattar som skal dekke eit avgrensa område. Dette gjer bygdebøkene meir fullstendige, noko som er til hjelp for framtidige lesarar og slektsforskarspirer. Ikkje trur eg desse forfattarane er veldig godt løna heller, tatt i betraktning alle timane som vert lagt ned.Eg er i alle fall ikkje opptatt av om folk tek seg betalt for einskilde oppdrag eller om dei er løna bygdebokforfattarar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Er enig med Aase i (20),-vi er alle tjent med at det forskes lokalt med det for øye å utgi bygdebøker og vi er alle tjent med at det forskes i adelsslekter og andre middelalderslekter. Her er fortsatt mye å gjøre, og vi vil nok aldri bli ferdige, nei dette er noe også våre etterkommere, enten de er amatører, halvproffe eller profesjonelle historikere vil fortsette med. Dette viser debattene på forumet daglig. De profesjonelle er det flott å ha med i forumet, de kan få oss til å se ting fra andre perspektiver enn bare kronologi. Men, det hender faktisk at vi også kan hjelpe dem.Så til at amatører tar seg betalt, noe jeg mener er en uting. Jeg stoppet opp mht til min slektsgren utenfor Vestlandet, og søkte på DIS, der jeg fant en som forsket nettop der. Men, han skulle ha godt betalt, men han kunne hjelpe meg helt tilbake til Harald Hårfagre. Jeg takket selvsagt nei. For ordens skyld, han er ikke her på forumet.Til JFJ, hva synes etterkommerne etter AHK om at du utbroderer livet til deres bestefar og oldefar på en slik måte du gjør her i forumet, -og andre steder. Vet de i det hele tatt om at du gjør det? Jeg er jammen glad det ikke er min bestefar.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.