Gå til innhold
Arkivverket

[#42632] Bernhard Larsson Ølberg, Sola og kona Anna Olsdotter, f. 1876 - kven var ho?


Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

FT1900 for garden Ølberg i Sola sokn, Håland, syner denne huslyden:~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Lars Olsen hf g Gårdbruger (Selveier) 1837 Haaland StaMalene Larsdatter hm g Gårdmandskone 1847 Haaland StaLena Larsdatter d ug Husgjerning 1885 Haaland StaIngeborg Larsdatter d ug Husgjerning 1888 Haaland StaPeder Larsen s ug Barn 1893 Haaland StaBernhard Larsen fl g Jordbrug og Fiskeri 1876 Haaland StaAnna Olsdatter fl g Dennes Kone 1876 Haaland StaLeiv Bernhardsen s ug Deres Barn 1899.10.25 Haaland Sta~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Eg går utifrå (men veit ikkje sikkert...), at Bernhard Larsson tok over garden på Ølberg etter foreldri sine, men er det nokon med lokal kunnskap, eventuelt med tilgjenge til ei bygdebok, som kan fortelja meg kvar denne Anna Olsdotter hadde opphavet sitt? Namnet Soldal er nemnt, men kvar er no det...?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Soldal er en gård i Håland. Og i 1900-tellingen for Håland finner jeg Ole Olsen, f. 1849, gift med Serine Mathiasdatter, f. 1854. De har hjemmeboende barn født mellom 1879 og 1895. Kanskje dette er yngre søsken av Anna Olsdatter…? Da er det i så fall 19 år mellom eldste og yngste søsken, siden Anna er født i 1876 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

I følge bygdeboka for Sola ( Håland ), var Anna Olsdatter frå Soldalen under garden Håland , foreldre Ola Olson f på Soldalen 11.2.1849 gift 27.11 1875 med Karen Serina Mathiasdatter f på Ølberg 28 .10.1855 .Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I 1865 finner jeg Karen Serine på Ølberg i Håland. Hun står oppført som en slektning av folket på gården [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=35&filnamn=f61124&gardpostnr=200&personpostnr=1197&merk=1197#ovre>Lenke. Da er det nok moren hennes som er bindeleddet:KAREN SERINA MATIASEN Birth: 1855 Sola, Rogaland, Norway Father: MATIAS JOHANNESEN Family Mother: ELEN MARIA SALMUNDSEN I 1865 sitter Elen Maria som enke på Ølberg LenkeOg da er vel dette Ole Olsen. Faren heter Ole Evertsen og det var ham jeg fant som føderådsmann på Soldal i 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Skal ikke strekke tema for langt, men finner Ole Evertsen døpt 16.3.1817 i IGI. Foreldrene er Evert Olsen og Marthe Odnesdatter. Dette må sjekkes. Det som så er høyst forvirrende, er at jeg både i IGI og VRI finner en Evert Olsen som gifter seg i 1810 og i 1821 med en Marthe Odnesdatter! [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/vr/individual_record.asp?recid=30859909&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Grethe og Tove for nyttige og gode innlegg som har løyst problemet mitt!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.