Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Marita Nilssen

[#42637] trenger hjelp til å tyde kb trolovet s 117, år 1774 Hammerfest

Recommended Posts

Gjest Marita Nilssen

HeisannJeg tror par nr to kan være trolovelsen til en av mine mange tipper, men hva står det? (Peder Iversen) Lenkemvh Marita

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tor L. Larsen

d 8 Søndag efter Trin(i)tTrolovet Peder Jvers. Find fra A med Finnepigen Kirsti ...(Marte???) Andersdt.Forloftingsmænd Peder Pedersen, Hans Pedersen Find fra AltenNeste side viser at Peder Jversen og 'Findpigen' Kirsti Andersd. blei gift 17. s. e. Tr., fortsatt 1774.Mvh, Tor L.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marita Nilssen

Hei Tusen takk Tor. Finnepigen heter Kirstin.mvh Marita

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tor L. Larsen

Hei. Tja. Ved vielsen står det heilt klart ikke noen -n bak siste -i. Ved forlovelsen er det et klart mellomrom etter -i, men du har rett i at fortsettelsen likevel kan være videreføring av selve Kirsti-navnet. Men i så fall synes det å måtte leses som Kirstine el. -a.Det usikre leddets første bokstav er kanskje endra. Hvis den ikke er det, og det fortsatt skal gjelde som jeg helst tror å se (i originalen), er det kanskje å tolke som 'fra A' for henne også, og så har presten føyd til etternavnet hennes. Da burde hun riktignok ha gifta seg i Alta da, men unntak blei vel tillatt. Eller kanskje har presten blanda sammen med det om brudgommen. Mulig mellomnavn (Marte?) tror jeg nå mindre på.Mvh, Tor L.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marita Nilssen

Var i kb å sjekka på en av barnas dåp i 1780, der står det at hun heter Kirsti. Ved FT 1801 står det Kirstine. Skulle sjekke ved flere av dåpan, men det går jo i sirup å bla dær nå.Mvh Marita

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive