Gå til innhold
Arkivverket

[#42659] Viede i NK 8/10-1730


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg har funnet blandt viede i NK 8/10-1730 Samuel Sivertsen Hanche og Berthe Thomædatter Gjørøen.Mitt spørsmål er da: hvor ligger Gjørøen ? Trodde først det var feil avskrift for Bjorøen, men det står Giørøen i original kirkebok. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Eg veit at denne Berte har vore nemnd i ein eller annan debatt før, men kjem ikkje på kva for ein.Men det er vel denne det er snakk om; [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500223575700&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9SoFj&juris2=SoFj&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Sogn+Og+Fjordane&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke, som også hadde ei søster med samme navn (truleg dø ung);

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk for svar begge to.Det som da blir neste problem er at fadderne til deres barn er Bergensborgere med tilknytning til Nordnes. Og jeg hadde ett håp/mistanke om at Berthe Thomædatter var datter av Thomas Jørgensen,skipper og Martha Larsdatter.Da hadde fadderne falt helt på plass.Nu får jeg prøve om det finnes skifte etter Thomas Jørgensen og event. Martha Larsdatter i Bergen. m v h Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk til Gisle og. Jeg så den debatten du refererer til. Det er ett eller annet som 'skurrer' litt her. I barnedåpen til deres barn Samuel 5/4-1746 KK er disse nevnt som faddere: Elisabeth Orning,Elisabeth Godtfriedsen,Hans Mitzel,Søren Breder,Jørgen Thomæsen.M v h Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Tok en liten sjekk på Samuel Siversen/Siursen og hans 'koner' fra 1730. I NK 27/1 1734 står det og Samuel Willumsen og Berte Thomesdatter. Men konevariantene er: 1/7-1736 Berte Thomasdatter, 6/3-1739 Berte Larsdatter, 30/4 1741 Berte Rasmusdatter,17/8 1749 Berte Trolsdatter foruten de vanlige Thomasdatter og Thomædatter. Så enten er det flere med navn Samuel Siursen som er gift i Bergen i aktuell tid, eller så er prestene meget unøyaktige . dette er antagelig begge deler. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Berte Maria Samuelsdatter (døpt 30/4 1741) og Samuel Samuelsen var fadre i 1767 til Birthe, datter av Marthe Samuelsdatter/Jochum Knudsen. Dette kan tyde på at ihvertfall Berte Maria Samuelsdatter var søster av Marthe og Samuel. De to siste har jo fått oppgitt riktig mor ved dåpen: Berte Thomasdtr.Jeg hadde også som teori at Thomas Jørgensen/Martha Larsdatter kunne være foreldre til Berte Thomasdtr., men det stemmer jo ikke med hennes tilknytning til 'Giørøen'. Thomas Jørgensen er i Bergen borgerbok oppført med Bremen som fødested.Har også begynt å lure på om Hanche kan være riktig etternavn for Samuel Siursen? Finner ingen Siur Hanche, derimot har en Siur Samuelsen Haugen sønnen Samuel døpt 1/10 1699. Siur Samuelsen Haugen var gift med Martha Andersdatter. Ekteparet bodde i Samnanger. Men dette er en syltynn teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei. Jeg har laget en liten oppstilling over Samuel og Birte/Berthe i aktuell tid.NK 9/7-1731 Samuel Siuesen og Birte Thomasdat. dtr:Marthe Margretæ.Faddere:Thomas Jørgensens kone,Else Margrethe Jørgensdat,Marthe Mogensdat,Jeremias Phal,Jan Barth.NK 27/1 1734 Samuel Willumsen Berthe Thomasdat dtr:Else Cornelsche.Faddere:Giertrud Bryning,Karen Pedersdat,Bergithe Maria Olsdat,Thomas Jørgensen,Johan KrammerSamuel Willumsen har tre barn til ett i NK og to i DK. Men alle med Johanne Cathr. Lange så her må det være en feilskrift i boken.KK 1/7- 1736 Samuel Siversen og Berte Thomasdat.dtr:Anne Mallene.Faddere:Anne Magrete Jørgensdat,Maren Larsdat,Else Sopgie Abelsdat,Jesper von der Velde,Christian Hellemand.KK 6/3-1739 Samuel Siuersen og Berte Larsdat. sønn Siwert.Faddere:Margrethe Wønsch,Rangele Larsdat,Rasmus Jensen,Henrich von Horn,Jørgen ThomassenKK 30/4-1741 Samuel Siuersen og Berte Rasmusdat dtr:Berte Maria: faddere:Anna Dwerhagen,Anna Mitzel,Massi Berthelsdat,Jan Philipsen,Jan ThomassenKK 20/10-1743 Samuel Siursen og Berte Tommesdat. dtr:Cecele,faddere: Giertche Hansdat,Guri Knudsdat,Catharine Elisabeth Andersdat,Henrich von Horn,Erich N:KK 5/4-1746 Samuel Siursen af Nyhavn og Berte Thomædat sønn:Samuel,faddere:Elisabeth Orning,Elisabeth Godtfriedsen,Hans Metzel,Søren Breder,Jørgen ThomæsenKK 17/8- 1749 Samuel Siursen i Nyhavn og Berte Trolsdat,dtr:Dorthe,faddere:Sophie Muncheberg,Dorthe Olsdat,Margrete Nielsdat,Monsr. Rasch,Baar Nielsen.Vel det skulle vært morro å sjekke om det finnes skifte etter Samuel Siursen for om det der sto hva konen egentlig het og noe om hvor mange barn de hadde sammen. De har først holdt til på Nordnes, men ved iallefall de to siste dåpene har de holdt til i Nyhavn, Sandviken i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Det er lite sannsynlig at dette ekteparet har etterlatt seg midler, da det ser ut for at begge ble begravet på fattigkirkegården St. Martin: 1763: Samuel Siversens hustrue i Nyehavn. (StM). 1773: Samuel Siursen, af Reinertsens h., frie j. (StM.). Fri jord viser nok at han var helt ubemidlet.Vigdis Stensby skrev i 1997 en interessant hovedoppgave om 'Begravelser i Bergen på 1700-tallet'. Man måtte være 'fattig nok' for å kunne gravlegges på fattigkirkegårdene. 60-70% av Bergens befolkning på 1700-tallet ble begravet på en av byens tre fattigkirkegårder, 20-25% havnet på hovedkirkegårdene og 7-8% ble begravet inne i kirkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Vel. Da blir det å lese Askvoll bøkene for å se om det er noe der å hente.Hvilken tilknytning har du til dette paret? Jeg har interresse da jeg regner med at de er etterkommere etter Claus Ratken og Anne Rikardsdatter (Petane) i Bergen.Det passer veldig bra med en del av fadderene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Jeg har lest hva Askvoll bygdebok skriver om Tomas Knutson, Gjørøy, og hans familie. Der er nevnt en datter Britte g. 1724 m/ Lars Hansen og i 1728 m/ Ole Jørgensen Sætre. 'Vår' Berthe er ikke med i søskenflokken. Jeg har ikke sjekket opp mot kirkeboken ennå.Det hadde vært veldig interessant å vite hvordan du mener tilknytningen til Claus Ratken og Anne Rikardsdatter går. Disse er helt ukjente for meg.Min tilknytning til Samuel og Berthe er via datteren Marthe Margrethe g.m. Jochum Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei igjen. Litt om Claus Ratken og Anne Richardsdatter. Anne var en godt bemidlet dame i Bergen på begyndelsen av 1600. Som enke etter Cornelius Olsen (hadde tre barn med han), ble hun gift ca 1614 med Claus Ratken fra Lanttholdt.(BHF har fortellingen om de i hefte nr.36 i 1930 av Thora Sollied). De fikk og tre barn.Alle disse barnene er gift inn i de fleste kjente slekter i Bergen.Vi kommer da inn med Thomas Clausen Ratken som ble gift med Margrethe Jørgensdatter Blichmand og jeg har notert fem barn.1: Karen gift med Didrich Marcus (jeg følger denne linjen gjennem deres barn Dirche som ble født postum i 1695 da faren døde). 2:Jørgen. Om han er det lite funnet. Men han døde på Finnmarken i 1707 20/8 som skipper med mye gjeld og mange barn.Han var gift med Else Sophie Godtfredsdatter Bang.Har funnet fire barn. 1:Gottfried Jørgensen Raachen g med Wibiche Sandersdatter Bært. 3 barn notert. 2:Thomas Jørgensen gift med Martha Larsdatter. Da har du selv resten.Ett av barnene til Thomas og Martha jeg har notert er Jørgen Thomasen gift med Sophia Muncheberg.Hvis du sjekker fadderne på disse og deres barn, så stemmer alt sammen. Men å finne noe skifte eller andre papirer som viser at dette er rette personer etter Thomas Jørgensen og Martha Larsdatter blir foreløpig vanskelig.Derfor holder jeg fortsatt på med å registrere faddere ved dåp i kirkene i Bergen. Kommer vel til å følge bøkene til ca 1801 tellingen. Henger dette sammen så har vi vel felles aner i Bergen.M v h Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Hei Terje, det skal bli veldig interessant å se hva du kommer fram til!Har sett på din oppstilling i innlegg 12. Når det gjelder Else Cornelsche født 1734, kan ikke Johanne Cathrine Lange være mor da Samuel Willumsen/Johanne Cathrine Lange giftet seg først i 1736. Samuel Willemsen var da enkemann, gift første gang med Anna Jansdatter Holmer i 1733.Else Cornelsche Samuelsdatter giftet seg i 1760 med Halvor Hansen og fikk barna Hans Nicolai (1761), Samuel (1762) Berthe (1765).Anna Mallene Samuelsdatter/Gulbrand Larsen døpte sin sønn Lars i 1764. Her er Else Cornelske Samuelsd. en av fadrene. Dette kan helle mot at Else Cornelske Samuelsdatter er datter av Samuel Siursen/Berte Thomasdatter og ikke Samuel Willumsen/Anna Jansdatter.Synd av kirkeboka i seg selv skaper så mye usikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.