Gå til innhold
Arkivverket

[#42660] Karl Josef Pettersen (Juelsen) reiste til Amerika 1909 . Hvor ble det av ham?


Gjest Bjørg Brynildsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Brynildsen

Karl Josef Pettersen (Juelsen?) var født 9.11.1889 på Torp i Borge. Karl Josef reiste til Wisconsin i 1909. Det er sagt han kom til Milwaukee. Josef hadde ingen kontakt med hjemlandet etter han reiste, men noen av slektningene som også hadde emigrert hadde litt kontakt med ham. På Internett, Digialarkivets ”Emigranter over Kristiania 1871-1930” var han registrert med utreisedato 20.3.1909. Han var der registrert som ugift sagarbeider med Borge som hjemsted. Det sies han giftet seg med Florence og fikk to døtre, Leona og Betty.Det sies også at han reiste fra familien. Kan noen hjelpe meg med å finne ut mer om denne familien? Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Treff

Hei Bjørg !Har søkt litt men det var problematisk.Et mulig spor kan være følgende:1930 Census Janesville, Rock Co., Wisconsin.Gifford Flint 40 år f.ca.1890 gift første gang 35 år ca.1925.Florence Flint 30 år f.ca.1900 i Wisconsin. Gift første gang da hun var 20 år gammel ca. 1920.To stedøtre (av Gifford) bor hos dem.Leona Peterson 9 år f.ca 1921 og Edna Peterson 6 år f.ca 1924.Begge har norsk far og er født i Wisconsin. Finner ikke Betty !Dette kan jo egentlig passe ganske bra etter opplysningene jeg finner.Florence var gift Peterson i perioden 1920-25 og ble deretter gift Flint !Karl Josef har jeg ikke funnet noe på.Håper det kan være et spor.Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Treff

HEI !Har søkt litt mer på Ancestry.com og noen andre mulige kilder.Beklager men det er ikke mye å finne. Nå er det jo slik at en må ha en stor grad av tålmodighet og god tid. Har nok ikke vært veldig grundig.Finner litt om Gifford Flint. I 1900 bor han i Worcester, Massachusetts sammen med to yngre brødre, Clarence f.Juli 1892 og Merritt f.Aug. 1893. Gifford er født i Jan.1890. Det rare er at jeg ikke finner noen foreldre !Gifford og Clarence er født i Massachusetts, Merritt er født i New York.Far fra New York, mor fra Wisconsin.I Wisconsin Directory 1931 (er vel et adresse register tror jeg) bor Gifford L. Flint og Florence S. Flint i 513 Cherry, Janesville.Han er ansatt hos Merrick Dairy Co.Har forsøkt å finne når de døde uten å greie det. Også vanskelig å finne jentene. De gifter seg sansynligvis og skifter familienavn.Veien videre er vel helt klart amerikanske kilder med stoor tålmodighet og systematisk søking i tillegg.Beklager at det ikke var mye hjelp.Kan også tenkes at andre hjelpere med større rutine kan komme på banen.Lykke til videre !Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.