Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Aud Karin Sande

[#42662] Johan Danielsson, f ca 1719, mulig Fosnes

Recommended Posts

Gjest Aud Karin Sande

Er det noen som kjenner til Johan Danielsson f ca 1719, mulig fra Fosnes, var gift med Olava Olsdtr, f 1743. De bodde på Varøya i Nærøy kommune. Er det noen som vet hvor Johan og Olava konner fra og hvem deres foreldre var. Vet at de fikk en datter, Marit Johansdtr i 1775. Håper det er noen som kan hjelpe meg med å komme videre. Mvh Aud Karin Sande

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Mye hjelp er det ikke, men iflg. FS ble Johan og Olava gift 2/7 1770 i Fosnes. Datteren fant jeg ikke født.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Ellers fant jeg på FS: Jon dpt. 26/5 1722 Nærøy, far Daniel Edøen.Siden Johan var så mye eldre enn Olava lette jeg etter om han hadde vært gift før.Johan Danielsen gift 29/12 1751 Nærøy med Marith(Marrithe) Clausdatter. Fant ingen barn her heller.Dette er opplysninger som må sjekkes om de er riktige.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Dag Fjær

Hei Aud Karin.I Nærøy bygdebok (bind 5, s 63) omtales Johan Danielsen (Varøya). Han er gift 2 ganger og har tilsammen 13 barn med sine koner. Din Marit er hans barn med kone nummer to (Olava Olsdatter).Bygdeboka har ingen flere opplysninger enn de du har nevnt i ditt første innlegg, men jeg ser at Niels f ca 1762, barn 6 (av 7) i første ekteskap med Marit Clausdatter (f. ca 1723 ukj. plass - 1769 i Varøya), benyttet etternavnet Fosvig da han 30.12.1795 fikk tinglyst et skjøte på garden Finne i Kolvereid (Nærøy bygdebok nr 2, s 466). Den eneste garden jeg finner i FT1801 som kan likne noe på Fosvig, er en gard Fosviig, Sande, Indre Holmedahl, Nordre Bergeshuus.Mvh Dag

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.