Gå til innhold
Arkivverket

[#42664] Borni eller Borne (Borgny). Navneforekomst 1600-t.


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg er interessert i forekomsten av navnet Borni eller Borne på 1600-tallet. Etter et raskt søk her og på Google kan det se ut til at det har vært noen navnebærere i Sogn og Fjordane.Ellers vet jeg om en Baarne eller Borni på Blakstad i Gjemnes, Nordmøre 1611-14, som trolig var enke etter Jens Kiempe, og en Borni Pedersdtr. gift omkr. 1637 med Anders Gundersen (Friis) fra Silnes i Eide, Nordmøre, som bodde på Fagereng på Averøya. Noen mener at det er en sammenheng mellom disse to (se tema Lenke ) og navnet synes saktens å være forholdsvis sjeldent på denne tiden, men vites det om flere Borni'er - på Nordmøre eller andre steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Søker du på ektefelle i koppskatten 1645 Nordhordland, Sunnhordland og Voss så finner du 13 Borni på ulike steder fra Gulen og videre sørover. På Sotra eksisterte også dette navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeg har ikke registrert navnet før 1900(!) i Vesterålen. Det er faktisk snodig, tatt i betraktning hvor mange vestlendinger som flytta nordover. (Men kanskje det var mest menn som dro den veien.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fra ca 1650 og opp til slutten av 1900 tallet har jeg registrert 46 personer som heter Borni eller Borgny bare i min familie. De fleste kommer fra Samnanger og Fusa, noen fra Ytre Sogn og flere fra Sunnhordland.mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk for alle bidrag så langt. Det kan se ut til at navnet Borni/Borne kanskje kan ha hatt en kjerneutbredelse i Hordaland og Sogn og Fjordane på denne tiden? Bortsett fra de to eksemplene jeg nevner, kan jeg ikke huske å ha truffet på navnet i andre deler av Møre og Romsdal jeg har undersøkt, uten at jeg kan si at jeg har sett på absolutt alle bygdene her. Jeg kan heller ikke huske å ha sett det i Østlandsområdet (Østfold, Akershus, Hedmark, Oppland, Buskerud og østre deler av Telemark). Har noen evt. andre erfaringer her?Hva med Rogaland og Agder-fylkene? Dette er deler av landet hvor jeg er helt ukjent slekts- og navnemessig, og det er egentlig ikke mye jeg kjenner området Hordaland og Sogn og Fjordane heller.Det er interessant at navnet finnes i Frosta ca. 1700. Det kunne absolutt ha vært interessant å vite hvor disse navnebærerne har sin slektsbakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Iflg. 'Norsk personnamnleksikon', Oslo 1995, er navnet Borgny opprinnelig et sagnhistorisk navn i norrønt. Kjent som fornavn fra ca. 1390. En del brukt på Vestlandet i etterreformatorisk tid, ellers litt i Trøndelag (mest Frosta). Populært navn i 1920-30-årene, spesielt i Sogn og Fjordane.Jeg har funnet én forekomst i DN, nemlig i DN I nr. 534 og 535, Borni Colbiørnsdotter, en sak for Tunsberg lagting. Det er vel trolig denne personen det siktes til når det i leksikonet sies at navnet kjennes brukt fra ca. 1390.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Om du finner flere forekomster av denne Borgy Kolbjørnsdotter eller hennes søster Helga, så er jeg svært interessert.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til innlegg 4: Jeg har notert at en av mine aner Halvor Bjørnsen Reinås kan ha blitt gift med en Borne i sitt 2. ekteskap. Iallefall døde en Borne Fåren i 1759 i en alder av 81 år(født ca 1678).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

At jeg aldri greier å få med alt i ett innlegg!!! Fåren ligger i Åsen i daværende Frostens prestegjeld i Nord-Trøndelag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,nå har vel kanskje Kjellaug sagt det som er å si om våre Vestlandsaner, men jeg kan fortelle at jeg har 11 Bornie eller Borgny blant mine aner, av disse er 9 fra Samnanger i Hordaland og 2 fra Kyrkjebø i Sogn & Fjordane. 3 er født på 1600-tallet, 6 på 1700-tallet og 2 på 1800-tallet.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Navnet er på 1600-tallet påtruffet i Gjesdal og Bjerkreim i Rogaland samt Tonstad/Sirdal i Vest-Agder.Bårni Gulliksdatter (d. omkring 1668) fra Ålgård i Gjesdal ble gift m. Torgrim Toresen store Birkeland i Bjerkreim (L. Risa - Bjerkreimboka III, s. 1514).Bårni Svalesdatter (f. omkring 1680) fra store Birkeland i Bjerkreim ble gift m. Tolleiv Svendsen Espetveit i Sirdal. (L. Risa - Bjerkreimboka III, s. 1533).Ommund Salvesen Mydland i Sirdals første kone het Borgny. Hun hadde en kjent sønn som nevnes 4 år gammel i manntallet 1701. (P. Seland - Sirdal, gard og ætt II, s. 24).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.