Gå til innhold
Arkivverket

[#42665] Johan Fredrik Harsleben, NST 20:8


Gjest Tor Henning
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Henning

Er det noen som har informasjon om, eller kan slå opp i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift på denne personen?Ved søk på Johan Fredrik Harsleben på NST sine sider finner jeg at han har blitt omtalt i NST 20:8 (er det årgang 20, nr 8?) 'Norsk Slektshistorisk Tidsskrift' 'Harsleben Johan Fredrik, skredderm. 20: 8 'Har ikke tilgang selv på disse tidsskriftene så dersom noen har mulighet å gjengi noe om denne personen hadde jeg vært takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dette er fra 'Skiftet efter herr Steen Meldahl til Snåsa' ved byrettsdommer Kjeld Bugge. Prøvelser av arvelegitimasjoner ble foretatt 15.08.1821 og utlodding 30.10.1821. Han er nevnt som gift med Karen Hammond og proviantskriver Mich(a)el Steffensen Krogs datter 'Michea Catharina', f.1767, avdød. Harsleben er også død, var bergkirurg på Svorkmo og de hadde sønnen Johan Fredrik Harsleben, døpt 26/6 1791, skreddermester i Trondhjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Falt ut, far og sønn Harsleben hadde samme navn. Jeg overså at det var sønnen du spurte etter. Om han kan tilføyes at han sendte to brev til skifteforvalteren og ba om utbetaling på forskudd til betaling av kreditorer, deriblandt husverten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Henning

Takk skal du ha, ved din hjelp fant jeg dem igjen i Orkdal på 1801 tellingen oppført som Hartzleben.Både far og sønn og historien bak er interessant å høre mer om, så dersom noen sitter på den aktuelle utgaven av NST hadde det vært flott med mer info.Registreringene i NST er altså:Harsleben Johan Fredrik, bergkirurg 20: 8Harsleben Johan Fredrik, skredderm. 20: 8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er faktisk alt som står om dem i NST. De står også omtalt i Personalhistorisk Tidsskrift 1892, s.41 og 49. Skal kikke etter hva det står der etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Litt fra Norges Læger 1800-1886: Johan Fredrik Wilhelm Harsleben, Pharmaceut, var i 1811 og 1812 ansatt som Bergchirurg ved Løkkens Kobberværk i Meldalen.Gift 1.gang 1789 med Michea Cathrine Krog, f.26 Novbr.1767 døde Martz 1794. Datter av Student og Proviantskriver ved Løkken Værk, Mikkel Steffensen Krog (døde 1794) og Karen Tønder Hammond (døde 1787). Gift 2.gang med Søsteren Sara Sophie Krog, f.3 Juni 1776 døde i Thomas Angells Hus i Trondhjem 19 Juli 1866.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

PHT 1892, 'Genealogiske Optegnelser om de Personer, der har været optagne i 'Thomas Angells Hus' i Trondhjem' (cand.phil. Karl Dons)s.41: ' Nr.76 Sara Sofie Hartzleben, f. Krog. Optaget 15. Januar 1828. Født 30. Juni 1776. Søster af Nr.73, - Gift (179.) med Bergechirurg ved Lykkens Verk i Meldalen, Johan Frederik Vilhelm Hertzleben; hun var hans 2den Hustru; han var 1ste Gang gift med Søsteren Michea Cathrine Krog, (se Nr.112), - Døde 19. Juli 1866, 89 Aar gammel.'(nr.73 er Karen Frederikke Krog, født 01.05.1784. Her oppgis hennes foreldre Proviantskriver ved Lykkens Verk Michael Steffensen Krog ( 01.10.1736 - 07.02.1794 ) og Karen Tønder Hammond ( 12.06.1739 - 03.12.1787 ). Det nevnes nok en søster, Hanna Stephana (Steffine) Krog (14.07.1777-08.03.1845) som bodde hos Karen til sin død. Karen døde 30.05.1862, ugift)s.49: 'Nr.112. Johanne Vilhelmine Hartzleben, f.Rønning. Optaget 23. august 1862. Født 1791. Gift med Skræddermester Johan Fredrik Hartzleben, døpt 26. Juni 1791, død ?, Søn af Bergchirurg ved Lykkens Verk Johan Fredrik Vilhelm Hartzleben og (gift 1789) hans 1ste Hustru Michea Cathrine Krog, f. 26. Novbr. 1767, død i Marts 1794, se nr.76. - Døde 6. Januar 1867, 76 Aar gammel'Her ble det mye gjentagelser av bl.a. det Carsten skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Henning

Tusen takk det var kjempemessig å få så gode tilbakemeldinger så kjapt. Tenke at jeg satt å grublet å lurte på hvordan i alle dager jeg skulle få fatt i det tidsskriftet når det viser seg at det er så mange med informasjon der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.