Gå til innhold
Arkivverket

[#42666] Feil i kirkebok 1900-telling Hamar


Gjest Tove Bodin Bratlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Bodin Bratlie

Digitalarkivet: 1900-telling for 0401 Hamar By Husliste Kretsnr Gate Matr.nr. Våningshus Sidebygning Utan hushald Etasje Busetnad Kvist Personliste Tilstades i huset Heimehøyrande Leiligh. nr. Type Etasje Tal rom etasje Tal kjøkken Tilstades i leil. Heimehøyrande 393 Hamar 20 3 Gudbrand Olsens Grd 109a almindeligt Vaaningshus Sedvanlige Udhuse n 2 5 1 5 17 17 1 Forhus 1 4-1/2 1/2 5 5 Hushald nr. Førenamn Etternamn Kjønn Busett Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Nasjonalitet Trussamf. 2122 1 Gulbrand Olsen m b Hf g Forh. v. Bryggeriarbeider Gaardeier 1830 Ringsaker N S 2123 Randi Olsen f. Jensen k b Hm g Hustru 1843 Næs Hdm N S 2124 Gunda Olsen k b D ug Husgjerning, Syerske 1875 T N S 2125 Olga Olsen k b D ug Butikjomfru 1879 T N S 2126 Ole Olsen m b S ug Snedkerlærling 1882 T N SDette er feil: 2123 Randi Olsen f. Jensen k b Hm g Hustru 1843 Næs Hdm N SI Guldbrand Olsen Dahlousts Nytestamente, som jeg har,står det født i Halsetheie på Furnæs.I Kirkebok 13, Furnæs,står det: Vaksine 1844.Opplysninger fra Statsarkivet på Hamar: Vang kirkebok 1841 - 1855, fol. 25, nr 162 samt Vang/Furnes klokkerbok 1836 - 1870, fol. 32, nr. 80 viser at Ragndie ble født 24/10-1843 og døpt 23/12-1843. Foreldre Jens Olsen Halsetheie og kone Lisbeth Halvorsdatter.Halsetheie var en husmannsplass under gården Halseth i Furnes. Furnes er ei bygd som ligger mellom Hamar og Brumunddal, og som i dag tilhører Ringsaker kommune. Furnes lå tidligere i Vang prestegjeld, men ble i 1908 utskilt som eget prestegjeld.Håper feilen blir rettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Digitalarkivet skal gjengi det som står i kildene, så hvis det står i originaltellinga at fødestedet er 'Næs Hdm', så vil det ikke bli rettet, selv om kirkebøkene og ditt nytestamente viser at det er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Jeg er ikke helst sikker på hvilken feil som skal bli rettet. Vi kan ikke, som Hunskaar skriver, rette noe i databasene hvis det står slik i originalen. Men her er jeg usikker på hvor du mener det er feil. Du har lagt inn temaet ditt i Skanna kyrkjebøker og ikke til Digitalarkivet, så da er det noe galt med de utlagte kirkebøkene? Eller opplysningene i 1900-tellingen for Hamar?Du har forøvrig rett i at det er større sikkerhet for at opplysningene er korrekte i kirkebøkene. Vi anbefaler alltid at en skal verifisere opplysningene fra folketellingene i kirkebøkene. Det betyr ikke at vi kan rette en feil i folketellingen basert på hva som står i kirkebøkene.Hvis du mener det kan være en feilregistrering i folktellingen for Hamar 1900, så ville vi sette stor pris på om du la inn feilmeldingen i korrektur-tjenesten vår. Klikk på Vis korrekturblyantane-knappen over dataene når du er inne på Hamar-databasen og klikk på hammeren der du vil endre opplysningene og fyll så ut skjemaet før du klikker på Send-knappen. Digitalarkivet har begrenset med ressurser for å gjennomgå korrekturmeldingene og for 1900-tellingen er det ekstra tungvint for tellingene er spredd over alle statsarkivene. Du må derfor ikke regne med at feilen blir kontrollert mot originalen med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Det var feil av meg å legge ut feilmeldingen fra skannede kirkebøker - feilen var i 1900-tellingen,Hamar. Jeg skal forsøke å få til det der med korrekturblyant-knappen. I Nytestamentet som jeg har arvet, står alle barna oppregnet med fødselsdatum. Alle de datoene stemmer med Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

(Jeg forsetter her selv om tråden burde flyttes.)Folketellingene her i Digitalarkivet er ment å være en eksakt avskrift av de orginale folketellingene. Dersom det er en feil i en orginal folketelling, vil den feilen også være med her i Digitalarkivet. Nettopp fordi det skal være en eksakt avskrift og ikke en avskrift med rettelser.Dersom det dreier seg om en feil som har oppstått ved avskriften, og den orginale folketellingen sier noe annet enn som ligger i Digitalarkivet, bør feil rettes. F.eks. ved å melde det via 'korrekturblyant-knappen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.