Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Kjell Andersen

[#42673] Beret Jensdatter Zahl, Alstahaug i Nordland

Recommended Posts

Gjest Kjell Andersen

Søker foreldre til Beret Jensdatter Zahl, Alstahaug/Herøy i Nordland. Hun giftet seg med Hans Hansen (Zahl?) 19. oktober 1738 i Herøy i Nordland. Hans Hansen skal være født ca. 1712.I skiftebøkene til Svein Edvardsen finner jeg følgene:I 1756 er det skifte på Leines i Alstahaug på Hans Hansen, ektefelle Berithe Jensdatter. Sivert Hansen, 18, sønn, Jens Hansen, 17, sønn, Daniel Hansen, 14, sønn, Hans Hansen, 11, sønn, Ole Hansen, 7, sønn, Susanne Hansdatter, 11, datter, Anne Margrethe Hansdatter, 2 1/2, datter.I 1786 er det skifte på Leines på Berethe Jensdatter Zahl. Daniel Hansen, sønn, Reines, Hans Hansen, sønn, Salten, Ole Hansen, sønn, Leines, Anna Margrethe Hansdatter, datter, Ulvagen.I 1768 er det et skifte på Leines på Peder Olsen, Berethe Jensdatter, ektefelle. (Er dette samme Berethe som er nevnt i de 2 andre skiftene?)Er takknemmelig for all mulig hjelp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Hva jeg forstår, så er det mange som leter etter denne Berethes foreldre. - Det kan jeg ikke hjelpe deg med, men ditt andre spørsmål vedr. Peder Olsen, f.c. 1730, så er det visstnok korrekt. - Peder Olsen var fra Strømsnes i Hemnes. --Alv.--

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell Andersen

Takk til Alv for svar. Kan far og ev. mor til Beret Jensdatter stå oppført i kirkeboka da hun giftet seg med Hans Hansen i 1738 ? Mvh. Kjell

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Alv Edavrdsen

Hei igjen. - I en eller annen sammenheng må det ha vært nevnt at denne Berete skulle være fra Wåg i Herøy, ettersom jeg har gjort et notat om det. - Hvorvidt dette kan ha vært fremsatt som en hypotese eller sannet, kan jeg ikke si noe om.- Ellers har jo dette tema vært oppe og debattert flere ganger i ulike sammenhenger. - Kanskje det kunne være mulig å se igjennom tidligere debatter, etter spor ? --Alv.--

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive