Gå til innhold
Arkivverket

[#42675] Ingeborg Eriksdatter fødested Tolgens


Gjest anita bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest anita bakken

I 1865 tellinga for Aure under gården Hestnæstrø(mine tippoldeforeldres gård) finner jeg en føderådskvinne. Hun heter Ingeborg Eriksdatter er 87 år og hennes fødested er Tolgens.Hva er er føderådskvinne? Kan hun være en av slekta?.Tolgens, er det Tolga det betyr. Kan noen hjelpe? Hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

føderåd, også kalt kår el. folge. — Jur. Rett til husvær o.a. ytelser som eier av gårdsbruk betinger seg ved overdragelse av eiendommen. Det vanligste er at odelsinnehaver overtar gården mot f. som del av kjøpesummen. Det er også adgang til å inngå avtale om f. uten sammenheng med eiendomsoverdragelse. F. må tinglyses for å få rettsvern. — Hist. F. er en eldgammel ordning i Norge, og er en avtale om underhold i form av kår, der den som skal motta underhold, kårnyteren, overdrar til kåryteren en rett i gården; dels kan det dreie som overdragelse av eiendomsrett eller bruksrett, på leilendingsbruk og (husmanns)plasser er det tale om såk. 'husbondrettigheter', dvs. overtagelse av rettighetene forankret i leiekontrakten. Jf. fletføring.Tatt fra Caplex.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fødested Tolgens betyr at hun er født på Tolga. Om Ingeborg er en av slekta er jo veldig vanskelig å si. Du må nok gi noen flere opplysninger slik at det er mulig å hjelpe deg.Hvem skal Ingeborg være mor til? Eller hvem mener du hun kan være mor til. Er det Anders og Ildri som er dine tippoldeforeldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Takk for hjelpen. Anders og Ildri er mine tippoldeforeldre ja. Slekta til ILdri Kristensdatter Sverkeli er en kjent slekt i Rindal og hun er slekt med Anders Larsen Røv 1633 fra Surnadal. Det har vært problemer med å finne slekta til min tippoldefar Anders Jensen Follerø). Jeg vet ikke om Ingeborg Eriksdatter er av samme slekt heller. Men det kan kanskje være en mulighet.? Hun skal da være født ca 1778? i Tolga. Finnes hun event i en bygdebok jeg kan låne? Hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Er Christen Sivertsen og Ranney Olsdt. foreldrene til Ildri? Jeg fant det på FS (Familysearch) at Ildrie ble f. 15/5 dpt. 28/5 1829 Rindal.Videre fant jeg en Anders Jensen f. 13/1 dpt. 21/1 1816 Stangvik, foreldre Jens Knudsen og Malie Hallen ?Nå kan man ikke stole helt på hva som står i FS, men det er veldig greit som hjelpemiddel bare man husker å sjekke mot kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Ja Det var veldig greit å finne slekta til Ildri fra Rindalen. Det er foreldrene til Anders Jensen som er vanskelig å få plassert. Jens Knutsen og Malie Hallen er litt usikre som foreldre til Anders. Det kan jo være en forbindelse med denne Ingeborg Eriksdatter et sted også. Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det kan jo være at Ingeborg som en meget gammel enke solgt gården til Anders for å sikre seg de siste årene, og det ser ikke ut som hun selv hadde barn-oldebarn som kunne overta.Anders og Ildri kom vel fra Hemne til Aure ca. 1862 eller litt før. Ingen av dem hadde vel vært der før det så sannsynligheten for at Ingeborg er i slekt synes jeg er veldig liten. Men jeg kan også ta helt feil.Tror det finnes bygdebok om Tolga, men da må du vite gårdsnavn. Jeg fant henne ikke der i 1801. Du bør nok heller se i bygdebok for Aure, om det finnes da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Min tippoldemor flyttet med sin familie fra Rindalen til Hovde i Hemne. Endre Holten nevner at Gjertrud Aune f 1798 søster til Ole Toresen på Hovde ble gift med Ole Hestnestrø og flytta dit 1824. Finner du disse på gården Hestnestrø? Jeg får ikke fått lånt bygdeboka for Valsøyfjorden enda. Men det er ikke sikkert de nevnes der. Det er kjent at det mangler papirer angåede skifter på denne gården. Det er derfor jeg prøver å finne andre spor. Takk for hjelpen. Prøver bygdebøker fra Tolga . Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Tolgens betyr helst Tolgens Prestegjeld som på den tiden også omfattet nåværende Os kommune. Jeg finner ei mulig Ingeborg Eriksdt i 1801 som tjenestefolk på gard 48 (Ustu Østgård) i Os. LenkeDen nye bygdeboka for Os opplyser at hun er født i 1780 på Fremstugjelta Breen. I 1810 blir hun gift med en Ole Knutsen Stensåsnesset, som da oppholdt seg på Nordvangen. Stensåsnesset er sannsynligvis i Brekken, Røros kommune. Finner vielsen i kirkeboka, men ingenting om hvor de bosetter seg.Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Tusen takk for hjelp til oppslag. jeg vet ikke om Ingeborg Eriksdatter er av slekta mi på Hestnes. Hvis Ole Knutsen Stensåsnesset kan knyttes til Hestnes i Valsøyfjorden kan det jo være en mulighet.Jeg finner to søstre som flytter fra Alvdal tii Sunndal, Det er Randi Eriksdatter 1770 og Ingeborg Eriksdatter 1770.Kanskje det er er forbindelse her.? Vennlig hilsen Anita Bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Har ingen anelse om flg. er relevant, men da jeg ikke fant Stensåsnesset (se innlegg 10) i Rørosboka, prøvde jeg FT1801 Tolgen, og der er kun en Ole Knudsen. Denne Ole Knutsen er i 1801 tjener hos morbroren på gard 6 = Vangsgjelta. I Osboka står det at familien her (Tore Olsen 1751-1815 og Mari Toresdt 1751-1840 med sønnene Ola f1790 og Jens f1793 gm Anne Marie Li, Blakstad, bosatt Hamran) flytter til Gjemnes på Nordmøre. (Er det langt fra Aure?)Ole Knutsens foreldre er Knut Larsen Os/Strand 1744-1807 og Synnøve Olsdt Vangsgjelta f1749. Disse flytter også til Nordmøre.Ole Knutsens eldre bror, Lars Knutsen f1771 d1831 på Skeid, gm Goro Pedersdt f1781 d1873 på Nautnes. Barn: Synnøve f1806 gardkone i Sjømælinghågå og Knut f1808 husmann på Bakke. (Goro gifter seg senere på Nordmøre med en Ole Sivertsen Skeid).I flg. en salgskontrakt datert 1809 skal Lars Knutsen med fam flytte til Tingvoll, og i 1810 kjøpte de en gard på Skeid, alt iflg Os bygdebok.Jeg har ingen dokumentasjon på at dette er den samme Ole Knutsen som i 1810 ble gift med Ingeborg Eriksdt, men i 1809 er denne Ole Knutsen kusk ved Det Åmotske skiløperkompani, og det nevnes ikke at han gift.Mye løst og fast, men kanskje noe kan linkes til annen informasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Takk for interessen. Jo flere brikker jo lettere blir det. Jeg håper noen med kjennskap til slekter på Møre kan svare. Er det noen som har bygdeboka for Valsøyfjorden og kan undersøke hvem Ingeborg Eriksdatter var gift med. Føderådsenke 1865telling da 87 år på gården Hestnæstrø. Jeg finner henne ikke i 1801telling samme gård. Har noen støtt borti denne damen andre steder på N. Møre. Spennednde med slike innflyttere synes jeg. Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Ikke svar på spørsmålet ditt, men vha 'foreldresøk' (Ole Knutsen/Ingeborg Eriksdt) på FS kommer tre interessante personer opp i MR:1)THORE OLSEN Christening: 03 FEB 1811 Bolsoy, More Og Romsdal, Norway2)ERIK OLSEN Christening: 04 SEP 1813 Edoy, More Og Romsdal, Norway3)KNUD OLSEN Christening: 07 SEP 1817 Edoy, More Og Romsdal, NorwayAt jeg ikke fant noen barn i KB for Tolga (1810-12), kan jo bety at de har flyttet, så disse tre burde kanskje sjekkes nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Skal prøve å finne disse personene og hvor de hører hjemme. Bolsøy og Edøy må være gamle komunebetegnelser. Takk for hjelpen. Hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.