Gå til innhold
Arkivverket

[#42685] Obligatorisk kjønn for faddere, dåpsvitner, hjemmedøper etc.


Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Vi har en funksjon som mer eller mindre automatisk setter inn kjønn for faddere etc.Innsetting gjøres sentralt, dvs en registrert base uten kjønn sendes til en person som kjører automatikken. Selv om dette er en del av registreringsprogrammet har vi funnet at det er mest rasjonelt, og minst komplisert for de som skriver av, om dette gjøres sentralt.I denne forbindelse er det nødvendig at registreringsprogram tillater (f.eks som en opsjon) at faddere etc. registreres og kan overføres i f.eks XML filer uten kjønn - selv om Kyrre krever at kjønn skal være med.Dette bare som et hint til andre som lager registreringsprogram - det hadde vært greit å kunne overføre filer mellom forskjellige implementasjoner, det må vel være noe av poenget med å ha en standard.Dette er også nyttig å ha for gamle filer som kanskje ikke er registrert med kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Jeg ble veldig nysgjerrig på den automatiske innsettingen av kjønn. Hvordan får du til noe slikt og gjelder det kun for 'ekstrapersonene' som faddere, dåpsvitner o.l. som ikke står oppført med kjønn i kirkeboken? Jeg håper ikke dere kjører automatikk på kjønn på barn, konfirmanter, gravlagte ol. som står registrert i kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Dette er svært enkelt og går stort sett ut på å ha en lang liste over fornavn som brukes kun for et kjønn (innen et geografisk område), pluss at en del spesialtilfeller håndteres i tillegg, f.eks Ole Olsens kone. Uten at jeg har tellt opp, tar dette seg av mer enn 95% av personene - kunsten er å ikke prøve å lage en 100% løsning.I tillegg finnes det en del funksjoner for å manuelt håndtere de få prosentene der automatikken ikke gjør jobben.Jeg har implementert dette kun for faddere etc som nevnt fordi det er innsetting av kjønn for disse som irriterer de som skriver av mest - NOEN ser ikke behovet for dette. Men, jeg ser ikke umiddelbart noen grunn til ikke å bruke det på barn etc som du nevner? Resultatet skulle bli det samme som om man knottet det inn.Jeg burde derfor utvide mitt 'hint' til å gjelde alle personer, det er utrolig hva man finner av forskjellige slags innhold i filer når man skal bearbeide gamle filer, og det er ingen grunn til ikke å kunne behandle disse i et registreringsprogram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Jeg ville nå påstå at det ikke var så lurt med automatisk kjønnregistrering på personer som står oppført med kjønn i kirkeboken, for da overser en hva som står i kirkeboken og legger sin tolkning der istedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Du ser overser at det er ikke bare automatikken som styrer.- Den som registrerer kan overstyre automatikken. Jeg er rimelig sikker på at de som skriver av vil se 'uoverensstemmelser' mellom kjønn og navn i originalen.- Det er stor sannsynlighet for at korrekturen vil finne evt feil.- I mange bøker vil evt feil kunne automatisk kontrolleres mot løpenummer tildelt pr kjønn.Dessuten er listene med navn og kjønn finrensket for navn som kan brukes av begge kjønn i vårt område av folk som har holdt på med bla i disse kirkebøkene i minst 40 år, og som har som en del av sin basiskunnskap som slektsforsker å kjenne til navn som er brukt av begge.Jeg klarer ikke å se problemet ditt i praksis.Men, det finnes enda bedre løsninger enn dette, så vi får se hva det blir til etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.